PODNIKOVÁ KOLEKTÍVNA ZMLUVA

na roky 2022 až 2025

New99

Odborový zväz pôšt a logistiky Slovenský odborový zväz pôšt Poštové odbory Senica

Slovenský odborový zväz pôšt a telekomunikácií

a

Slovenská pošta, a. s.

I. ÚVODNÉ USTANOVENIA

Zmluvné strany

Zástupcovia zamestnancov:

Odborový zväz pôšt a logistiky

Zastúpený:

Žofiou Lehotskou

predsedníčkou odborového zväzu

Slovenský odborový zväz pôšt

Zastúpený:

Mgr. Milošom Zovčákom

predsedom odborového zväzu

Poštové odbory Senica Zastúpené:

Oľgou Čavojskou

predsedníčkou Poštových odborov Senica

Slovenský odborový zväz pôšt a telekomunikácií

Zastúpený:

Milanom Brlejom

predsedom odborového zväzu

(ďalej len „odborová organizácia")

a

zamestnávateľ:

Slovenská pošta, a. s.

Zastúpená:

Predstavenstvom Slovenskej pošty, a. s.

Ing. Martinom Ľuptákom, PhD.

predsedom predstavenstva

Ing. Elenou Hegerovou, PhD.

členkou predstavenstva

(ďalej len „zamestnávateľ“)

(ďalej spoločne aj ako „zmluvné strany“)

ako zmluvné strany uzatvárajú túto

PODNIKOVÚ KOLEKTÍVNU ZMLUVU NA ROKY 2022 až 2025

a svojimi podpismi na nej deklarujú svoju vôľu a záujem riadne zabezpečiť v jej obsahu prijaté záväzky počas celej doby jej platnosti. Protokol o záväznom výklade k Podnikovej kolektívnej zmluve na roky 2022 až 2025 je uvedený v prílohe č. 1.

Predmet kolektívnej zmluvy

Podniková kolektívna zmluva na roky 2022 až 2025 (ďalej len „PKZ“) je výsledkom kolektívneho vyjednávania a upravuje individuálne a kolektívne vzťahy medzi zamestnávateľom na jednej strane a zamestnancami zastúpenými odborovou organizáciou na strane druhej a vymedzuje vzájomné práva a povinnosti zmluvných strán.

Záväznosť kolektívnej zmluvy

Táto PKZ je záväzná pre obidve zmluvné strany a vzťahuje sa na všetkých zamestnancov v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi, ak nie je ustanovené inak.

II. ZÁVÄZKY ZMLUVNÝCH STRÁN

2.1.Zmluvné strany sa zaväzujú:

2.1.1.Rešpektovať poslanie, postavenie a právomoci odborovej organizácie a zamestnávateľa vyplývajúce z právnych predpisov s prihliadnutím na špecifické podmienky ich činnosti, dodržiavať a plniť ustanovenia PKZ s cieľom zachovať sociálny zmier. Rokovať s právnymi dôsledkami len s písomne určenými zástupcami zmluvných strán.

2.1.2.Vzájomne sa informovať o pripravovaných opatreniach a zámeroch, ktoré sa dotýkajú záujmov druhej zmluvnej strany.

2.1.3.Pozývať zástupcov druhej zmluvnej strany na rokovania, ktorých predmetom je riešenie závažných otázok týkajúcich sa predovšetkým ďalšieho rozvoja podniku, významných organizačných zmien a opatrení s dopadmi na zamestnanosť, mzdovú úroveň, pracovné a sociálne podmienky zamestnancov a opatrení v oblasti ochrany práce alebo zástupcov druhej zmluvnej strany o riešení týchto otázok vopred informovať.

2.2.Zamestnávateľ sa zaväzuje:

2.2.1.Vykonávať na základe uzatvorenej dohody o zrážkach zo mzdy s členom odborovej organizácie zrážky členských príspevkov z vyúčtovanej mzdy a ich prevod na účty odborových organizácií najneskôr do piatich pracovných dní po vykonaní zrážky. Mesačne bude predkladať základnej odborovej organizácii zoznam zamestnancov, ktorým bola vykonaná táto mesačná zrážka. Jedenkrát polročne predloží odborovej organizácii zoznam členov podľa jednotlivých základných odborových organizácií, vrátane dočasne práceneschopných, na materskej dovolenke a na rodičovskej dovolenke, s ktorými zamestnávateľ uzatvoril dohodu o zrážkach zo mzdy na účel platenia členského príspevku.

2.2.2.Uznávať právo každého zamestnanca byť členom niektorej odborovej organizácie.

2.2.3.Vytvoriť podmienky pre nevyhnutnú prevádzkovú činnosť odborovej organizácie, bezplatne poskytovať v primeranom rozsahu miestnosti s nevyhnutným vybavením a hradiť náklady spojené s ich údržbou a technickou prevádzkou.

2.2.4.Poskytovať zamestnancovi, ktorý je členom odborového orgánu odborovej organizácie, pracovné voľno s náhradou mzdy na výkon funkcie v odborovom orgáne odborovej organizácie alebo na vzdelávanie zabezpečované odborovou organizáciou, pokiaľ tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody a nemožno ju vykonať mimo pracovného času, nasledovne:

a)členovi odborového orgánu odborového zväzu v rozsahu ôsmich pracovných dní v kalendárnom roku,

b)členovi odborového orgánu základnej odborovej organizácie a členovi odborového orgánu Poštových odborov Senica v rozsahu štyroch pracovných dní v kalendárnom roku,

c)členovi odborového orgánu podľa písm. a) a b) na činnosť odborovej organizácie pôsobiacej u zamestnávateľa pracovné voľno s náhradou mzdy na ustanovený týždenný pracovný čas 37,5 hodín týždenne, a to pre:

1.Odborový zväz pôšt a logistiky piatich členov odborového orgánu,

2.Slovenský odborový zväz pôšt dvoch členov odborového orgánu,

3.Poštové odbory Senica jedného člena odborového orgánu,

4.Slovenský odborový zväz pôšt a telekomunikácií jedného člena odborového orgánu

na základe dohody o uvoľňovaní zamestnancov Slovenskej pošty, a. s., na výkon funkcie v odborovom orgáne v súlade s ustanovením § 240 Zákonníka práce.

Člen odborového orgánu, ktorému bude poskytnuté pracovné voľno s náhradou mzdy na činnosť odborovej organizácie, zostáva v pracovnom pomere u zamestnávateľa a vzťahujú sa na neho primerane všetky práva a povinnosti zamestnanca podľa právnych predpisov. Zamestnávateľ v súlade s PKZ vytvorí nevyhnutné podmienky na ich prevádzkovú činnosť.

Odborová organizácia sa zaväzuje do desiatich dní od podpísania tejto PKZ písomne oznámiť zamestnávateľovi mená členov odborových orgánov, ktorým má byť poskytnuté pracovné voľno s náhradou mzdy na činnosť odborovej organizácie. Podľa oznámenia, ktoré zašle odborová organizácia, bude poskytnuté pracovné voľno s náhradou mzdy na činnosť odborovej organizácie. Prípadné zmeny v osobách členov odborového orgánu podľa oznámenia sa zaväzuje odborová organizácia písomne oznámiť zamestnávateľovi do troch dní od ich uskutočnenia.

Zmluvné strany tejto PKZ sa dohodli, že odborovej organizácii nepatrí žiadna peňažná náhrada za nevyčerpané pracovné voľno členov odborového orgánu na činnosť odborovej organizácie.

d)zabezpečiť uvoľnenému členovi odborového orgánu podľa písm. c) po skončení funkcie opätovné zaradenie na jeho pôvodné pracovné miesto alebo mu zabezpečiť také pracovné zaradenie, ktoré zodpovedá jeho kvalifikácii, prípadne s ním dohodne zaradenie na iné pre neho vhodné pracovné miesto,

e)na uvoľňovanie členov odborového orgánu na výkon funkcie v odborovom orgáne, sa vzťahuje Dohoda o uvoľňovaní zamestnancov Slovenskej pošty, a. s., na výkon funkcie v odborovom orgáne zo dňa 24.07.2019,

f)na účel bodu 2.2.4 písm. a) a b) odborový zväz je Odborový zväz pôšt a logistiky, Slovenský odborový zväz pôšt a Slovenský odborový zväz pôšt a telekomunikácií a základná organizácia je organizačná súčasť odborového zväzu.

2.2.5.Umožniť odborovej organizácii zastupovať základnú odborovú organizáciu odborového zväzu, ak odborová organizácia bude o tom vopred informovať zamestnávateľa.

2.2.6.Informovať odborovú organizáciu o možnosti spolupráce pri akciách zamestnávateľa financovaných z prostriedkov sociálneho fondu.

2.2.7.Pred poskytnutím výsledkov celoplošných výpočtov potreby pracovných miest vnútornej služby pôšt a doručovacích rajónov predložiť odborovej organizácii aktuálny prehľad pracovných postupov a poskytovaných služieb s hodnotou na jednotku výkonu, ktoré budú zapracované vo výpočte hodnotenia potreby pracovných miest, ak o to odborová organizácia požiada.

2.2.8.Zamestnávateľ polročne poskytne odborovej organizácii vyhodnotenie vývoja priemerných miezd podľa jednotlivých pracovných pozícií (funkcií).

2.3.Odborová organizácia sa zaväzuje:

2.3.1.Informovať zamestnávateľa o vzniku zdrojov sociálneho napätia a neodkladne spolupôsobiť pri ich riešení a odstraňovaní.

2.3.2.Vyvíjať svoju činnosť predovšetkým mimo pracovného času.

2.3.3.Riešiť sporné otázky so zamestnávateľom predovšetkým rokovaním, vedeným v duchu sociálneho dialógu s cieľom dosiahnuť prijateľné riešenie pre obidve zmluvné strany.

2.3.4.Spolupracovať na tvorbe a plnení sociálneho programu a podporovať plnenie ekonomických zámerov zamestnávateľa v rozsahu tejto PKZ, ak sa nedohodnú inak.

2.4.Spolurozhodovanie odborovej organizácie

2.4.1.Zamestnávateľ sa zaväzuje požiadať odborovú organizáciu o predchádzajúci súhlas pri výpovedi člena príslušného odborového orgánu a zástupcu zamestnancov pre BOZP počas ich funkčného obdobia a v dobe jedného roka po jeho skončení.

2.5.Prerokovanie s odborovou organizáciou

2.5.1.Zamestnávateľ pred prijatím rozhodnutia vopred prerokuje s odborovou organizáciou:

a)rozpis plánu mzdových prostriedkov,

b)interné dokumenty o odmeňovaní zamestnancov, vrátane usmernení a výkladov k týmto dokumentom,

c)organizačné zmeny, za ktoré sa považuje obmedzenie, alebo zastavenie činnosti zamestnávateľa alebo jeho časti, splynutie, rozdelenie, zmena právnej formy zamestnávateľa,

d)opatrenia vzťahujúce sa na zamestnancov pri prechode práv a povinností v pracovno-právnych vzťahoch najneskôr dva mesiace pred ich uskutočnením.

2.5.2.Prerokovať zmenu pracovných postupov a poskytovaných služieb s hodnotou na jednotku výkonu potrebných pre výpočet potreby pracovných miest vnútornej služby pôšt a doručovacích rajónov so zdôvodnením úprav.

2.5.3.Zamestnávateľ najmenej tri týždne pred účinnosťou zmeny organizačnej štruktúry prerokuje s príslušným odborovým orgánom organizačnú zmenu, ktorá má dopad na zamestnancov.

2.5.4.Zamestnávateľ prerokuje s odborovou organizáciou jeden krát za polrok mzdový vývoj a vývoj zamestnanosti.

2.6.Právo odborových organizácií na informácie

2.6.1.Zamestnávateľ poskytne odborovej organizácii informácie o:

a)starostlivosti o zamestnancov,

b)pracovných miestach na neurčitý čas, ktoré sa u neho uvoľnili,

c)pracovných miestach na kratší pracovný čas a o pracovných miestach na ustanovený týždenný pracovný čas,

d)vývoji priemernej mzdy vo väzbe na pracovné pozície podľa krajov jedenkrát ročne, ak o to odborová organizácia požiada.

2.6.2.Zamestnávateľ sa zaväzuje informovať odborovú organizáciu o potrebe zamestnancov, ktorá bude podkladom na nastavenie zamestnanosti v podnikateľskom pláne na nasledujúce obdobie.

2.6.3.Zamestnávateľ sa zaväzuje na základe žiadosti informovať odborovú organizáciu na úrovni organizačných útvarov dvakrát v roku o:

a)mzdovom vývoji a o vývoji zamestnanosti jedenkrát za pol rok,

b)starostlivosti o zamestnancov,

c)výsledkoch celoplošných výpočtov potreby pracovných miest.

2.6.4.Zamestnávateľ sa zaväzuje informovať o činnosti spoločnosti a o zásadných otázkach súvisiacich s ekonomikou a rozvojom spoločnosti na požiadanie odborovej organizácie aj na odborových konferenciách a členských schôdzach.

III.PRACOVNO-PRÁVNE VZŤAHY

3.1.Pracovný čas

3.1.1.Ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca je 37,5 hodín týždenne. Ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca pracujúceho v nepretržitom pracovnom režime je 36 hodín týždenne. Priemerný týždenný pracovný čas zamestnanca vrátane práce nadčas nesmie prekročiť 48 hodín týždenne.

3.1.2.Zamestnávateľ môže zaviesť pružný pracovný čas v organizačných útvaroch, v ktorých to umožňuje povaha práce a prevádzkové dôvody, po dohode s odborovou organizáciou. Zamestnávateľ v internom dokumente upraví podrobnosti súvisiace so zavedením pružného pracovného času.

3.1.3.Zamestnávateľ rozvrhne pracovný čas nerovnomerne na jednotlivé týždne podľa § 87 ods. 1 Zákonníka práce, ak povaha práce alebo podmienky prevádzky nedovoľujú, aby sa pracovný čas rozvrhol rovnomerne, po dohode s odborovou organizáciou alebo so základnou odborovou organizáciou. Zamestnávateľ v internom dokumente upraví podrobnosti súvisiace s nerovnomerným rozvrhnutím pracovného času.

3.1.4.Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, ktorý pracuje v pracovnej zmene dlhšej ako šesť hodín, prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút, ktorá sa nezapočítava do pracovného času. Po dohode s odborovou organizáciou zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, ktorý pracuje v pracovných zmenách dlhších ako 10,5 hodiny, ďalšiu prestávku na odpočinok a jedenie v dĺžke 15 minút, ktorá sa nezapočítava do pracovného času.

3.1.5.Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi prestávku na odpočinok a jedenie spravidla po štyroch hodinách od začiatku pracovnej zmeny najneskôr však dve hodiny pred koncom pracovnej zmeny. V inom čase môže zamestnávateľ poskytnúť prestávku na odpočinok a jedenie tak, že jej čerpanie môže začať najskôr pol hodiny po začiatku pracovnej zmeny alebo jej čerpanie skončí najneskôr pol hodinu pred koncom pracovnej zmeny najmä vtedy, ak

a)je obvyklý čas výdaja teplého jedla v stravovacích zariadeniach, v ktorých zamestnanec využíva túto formu stravovania, alebo

b)ak zamestnanec vykonáva prácu, ktorá neumožňuje čerpanie prestávky na odpočinok a jedenie bez prerušenia práce, pričom sa takto poskytnutá prestávka považuje za primeraný čas na odpočinok a jedenie.

3.1.6.Zamestnávateľ po prerokovaní s odborovou organizáciou, môže zamestnancovi výnimočne nariadiť prácu v dňoch pracovného pokoja s prihliadnutím na možnosti dopravy zamestnanca na pracovisko a späť, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.

3.1.7.Zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi prestávky v rámci pracovnej zmeny podľa právnych predpisov vzťahujúcich sa na prácu ním vykonávanú. Ak pracovná zmena zamestnanca je dlhšia ako šesť hodín a patrí mu bezpečnostná prestávka alebo jej časť, zamestnávateľ nadväzne na bezpečnostnú prestávku alebo jej časť, poskytne zamestnancovi aj prestávku na odpočinok a jedenie alebo prestávku na odpočinok a jedenie, pri ktorej sa zabezpečuje primeraný čas na odpočinok a jedenie bez prerušenia práce zamestnancom, ak tomu nebránia prevádzkové dôvody.

3.2.Prekážky v práci na strane zamestnanca

3.2.1.Nároky zamestnancov, vrátane nárokov, ktoré vyplývajú zo Zákonníka práce na poskytovanie pracovného voľna s náhradou mzdy, resp. pracovného voľna bez náhrady mzdy, pri splnení podmienok stanovených pracovno-právnymi predpismi, sa v uvedených prípadoch stanovujú nasledovne: a) pracovné voľno s náhradou mzdy:

1.úmrtie rodinného príslušníka, tri pracovné dni, na ktoré pripadla zamestnancovi pracovná zmena podľa rozpisu pracovných zmien a ktoré bezprostredne predchádzajú pohrebu alebo nasledujú po pohrebe, pri úmrtí manžela, dieťaťa alebo rodičov a jeden ďalší deň na účasť na pohrebe týchto osôb,

2.účasť na pohrebe súrodenca zamestnanca, rodiča a súrodenca jeho manžela, ako aj manžela súrodenca zamestnanca, manžela/manželky dieťaťa zamestnanca, pracovné voľno na jeden deň a na jeden ďalší deň, ak zamestnanec obstaráva pohreb týchto osôb,

3.sprevádzanie rodinného príslušníka, najviac desať pracovných dní v roku, ak bolo sprevádzanie nevyhnutné a uvedené úkony nebolo možné vykonať mimo pracovného času osamelému zamestnancovi pri sprevádzaní rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie, ošetrenie a na vopred určené ošetrenie alebo liečenie,

4.zamestnancovi, ktorý bol pri výkone práce alebo v súvislosti s výkonom práce, obeťou lúpežného prepadnutia, v rozsahu troch pracovných dní s náhradou mzdy súvisle čerpaných najneskôr do jedného mesiaca od udalosti, pokiaľ to dovoľuje zdravotný stav zamestnanca alebo v rozsahu piatich pracovných dní s náhradou mzdy na absolvovanie rehabilitačného pobytu, čerpaných najneskôr do štyroch mesiacov po udalosti, pokiaľ to dovoľuje zdravotný stav zamestnanca, na náklady zamestnávateľa; po uplynutí tejto doby nárok na pracovné voľno s náhradou mzdy zanikne. Podmienkou je, že lúpežné prepadnutie bolo nahlásené a šetrené podľa interných dokumentov zamestnávateľa,

5.svadba zamestnanca - dva dni, z toho pracovné voľno na jeden deň na účasť na svadbe,

6.účasť zamestnanca na športových, kultúrnych a iných akciách organizovaných zamestnávateľom - jeden deň na účasť na športových hrách; zamestnancovi vykonávajúcemu nočnú prácu zamestnávateľ poskytne pracovné voľno s náhradou mzdy počas nočnej pracovnej zmeny, ktorej koniec alebo začiatok zasahuje do dňa účasti zamestnanca na športových hrách; súbeh čerpania pracovného voľna s náhradou mzdy počas dvoch pracovných zmien v rovnaký deň sa vylučuje,

7.začiatok povinnej školskej dochádzky dieťaťa zamestnanca - jeden deň; pracovné voľno s náhradou mzdy sa poskytne len jednému rodičovi dieťaťa, ktorý je zamestnancom.

b) pracovné voľno bez náhrady mzdy:

1.zvyšovanie kvalifikácie zamestnanca na výkon práce, ktorá s ním bola dohodnutá v pracovnej zmluve a na výkon ktorej mu bola udelená výnimka zo vzdelania v súlade s OS-57 Katalóg typových pozícií. Poskytnutie takéhoto pracovného voľna sa nevzťahuje na zamestnancov, s ktorými bola uzatvorená dohoda o zvyšovaní kvalifikácie. Pracovné voľno sa poskytne v rozsahu nevyhnutnom na účasť na vyučovaní a na vykonanie skúšky, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody,

2.iné vážne dôvody v trvaní jedného dňa, najmä na zariadenie dôležitých osobných, rodinných a iných vecí, ktoré nemožno vykonať mimo pracovného času.

3.2.2.Na účely posudzovania dĺžky trvania pracovného voľna z dôvodov prekážok v práci sa pri pružnom pracovnom čase za jeden pracovný deň považuje v zmysle § 143 ods. 2 Zákonníka práce vždy čas zodpovedajúci priemernej dĺžke pracovnej zmeny vyplývajúcej z určeného týždenného pracovného času zamestnanca, t.j. pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 37,5 hod. sa jedným dňom rozumie 7,5 hod.

3.3.Prekážky v práci na strane zamestnávateľa

3.3.1.Ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu pre prechodný nedostatok spôsobený poruchou na strojovom zariadení, v dodávke surovín alebo pohonnej sily, chybnými pracovnými podkladmi alebo inými podobnými prevádzkovými príčinami (prestoj) a nebol po dohode preradený na inú prácu, resp. zamestnanec nemohol vykonávať prácu pre iné prekážky (pandémia) na strane zamestnávateľa, zamestnávateľ mu poskytne náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku.

3.3.2.Ak zamestnanec nemohol vykonávať prácu pre nepriaznivé poveternostné vplyvy, poskytne mu zamestnávateľ náhradu mzdy vo výške 60 % jeho priemerného zárobku.

3.4.Dovolenka na zotavenie

3.6.1Na žiadosť zamestnanca, ktorý sa stará o dieťa vo veku do 15 rokov veku, zamestnávateľ umožní čerpanie dovolenky v rozsahu najmenej troch týždňov v období školských prázdnin, z toho najmenej dva súvislé týždne v období letných školských prázdnin, pokiaľ tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.

IV.SOCIÁLNA STAROSTLIVOSŤ

4.1.Zamestnanosť

4.1.1.Ak dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, je zamestnávateľ povinný dodržiavať PKZ dohodnutú predchádzajúcim zamestnávateľom, a to až do skončenia jej účinnosti.

4.1.2.Každý zamestnanec má právo uchádzať sa o voľné miesto u zamestnávateľa.

4.1.3.Zamestnávateľ sa zaväzuje voľné pracovné miesta obsadzovať najmä z vlastných zdrojov, ak zamestnanec uchádzajúci sa o voľné pracovné miesto bude zdravotne spôsobilý a bude spĺňať kvalifikáciu a bude mať na výkon pracovnej pozície schopnosti, pričom schopnosti sú uvedené ako ostatné predpoklady v OS-57 Katalóg typových pozícií.

4.1.4.Pri nástupe do zamestnania je zamestnávateľ povinný oboznámiť zamestnancov s pracovným poriadkom, s PKZ a s právnymi a ostatnými predpismi, vrátane interných dokumentov SP, a. s., vzťahujúcimi sa na prácu nimi vykonávanú a s predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktoré musí zamestnanec pri práci dodržiavať.

4.2.Sociálny fond

4.2.1.Sociálny fond používa zamestnávateľ výlučne na riešenie podnikovej sociálnej starostlivosti. Príspevky sa nemôžu poskytovať ako odmeny za prácu.

4.2.2Zamestnávateľ bude tvoriť sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde v nasledujúcom členení:

a)povinný prídel

1.vo výške 0,6 % zo súhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu v danom kalendárnom roku,

2.vo výške 0,4 %, podľa zákona o sociálnom fonde zo súhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu v danom kalendárnom roku v prípade, že za predchádzajúci kalendárny rok dosiahol zisk a splnil ďalšie povinnosti uvedené v § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov,

b)ďalší prídel vo výške 0,5 % zo súhrnu hrubých miezd zúčtovaných zamestnancom na výplatu v danom kalendárnom roku,

c)zostatkami sociálneho fondu z predchádzajúcich období a splátkami poskytnutých pôžičiek zo sociálneho fondu.

Zamestnávateľ bude hľadať ďalšie možnosti tvorby sociálneho fondu a ich zdrojov formou darov, dotácii a príspevkov od strategických partnerov.

4.2.3.Použitie sociálneho fondu tvorí prílohu č. 2 tejto PKZ.

4.3.Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti

4.3.1.Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pri dočasnej pracovnej neschopnosti náhradu príjmu jedenkrát v kalendárnom roku nasledovne:

a)od prvého dňa do tretieho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti vo výške 60 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca určeného podľa osobitného predpisu,

b)od štvrtého dňa do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti vo výške 75 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca určeného podľa osobitného predpisu.

4.3.2.Zamestnancom zamestnaným na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru nevzniká nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti v rozsahu podľa bodu 4.3.1. tejto PKZ.

4.3.3.Zamestnanec je povinný oznámiť zamestnávateľovi, že požaduje výplatu náhrady pri dočasnej pracovnej neschopnosti podľa bodu 4.3.1. tejto PKZ najneskôr do skončenia dočasnej pracovnej neschopnosti, a to bez zbytočného odkladu. Ak zamestnanec neoznámi výšku požadovanej náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi zákonom ustanovený nárok.

4.4.Stravovanie zamestnancov

4.4.1.Zamestnávateľ zabezpečí ďalšie teplé hlavné jedlo pre zamestnancov, ktorých pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín.

4.4.2.Hodnota stravovacej poukážky, alebo účelovo viazaného finančného príspevku na stravovanie pri náhradnej forme stravovania je 4,50 EUR.

4.5.Zdravotná starostlivosť

4.5.1Zamestnávateľ sa zaväzuje zabezpečiť pre svojich zamestnancov lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci v zmysle zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

4.5.2Za účelom predchádzania chorobám z povolania zamestnávateľ zabezpečí na vlastné náklady preventívne lekárske prehliadky v zmysle interného dokumentu, ktorý upravuje podmienky zabezpečovania preventívnych prehliadok, prijatého po dohode zmluvných strán.

4.5.3Ak o to zamestnanec požiada, zamestnávateľ zabezpečí pre zamestnanca, ktorý bol pri výkone práce alebo v súvislosti s výkonom práce obeťou lúpežného prepadnutia, psychologické poradenstvo do 48 hodín od nahlásenia mimoriadnej udalosti ako prevenciu pred posttraumatickými stresovými poruchami. Podmienkou je, že mimoriadna udalosť bola nahlásená a šetrená podľa interných dokumentov zamestnávateľa.

4.6.Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci

4.6.1Zamestnávateľ bude v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia postupovať v zmysle Zákonníka práce a zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zamestnávateľ vytvorí a zabezpečí podmienky pre výkon kontrolnej činnosti odborovej organizácie v oblasti pracovných podmienok a ochrany zdravia zamestnancov. Zistené nedostatky odstráni a prijme opatrenia, ktoré realizuje včas a v potrebnom rozsahu.

4.6.2Zamestnávateľ zabezpečí po dohode s odborovou organizáciou menovanie zástupcov zamestnancov pre BOZP s tým, že s menami zástupcov budú oboznámení všetci zamestnanci dotknutých pracovísk.

4.6.3Zamestnávateľ zabezpečí pre zamestnancov pracujúcich v noci primerané sociálne služby, najmä možnosť ohrevu jedál a nápojov.

4.6.4.Zamestnávateľ prijme a realizuje opatrenia na elimináciu záťaže zamestnancov spôsobenej klimatickými podmienkami podľa aktuálneho dlhodobého vývoja počasia, osobitne na letné obdobie a osobitne na zimné obdobie.

4.6.5.Zamestnávateľ zabezpečí hromadné úrazové poistenie pre všetkých zamestnancov, vo veku menej ako 65 rokov, ktoré bude kryť pracovné úrazy zamestnancov, ktorých doba trvania nevyhnutného liečenia je viac ako 14 dní. Podmienkou je, že pracovný úraz bol nahlásený a šetrený podľa interných dokumentov zamestnávateľa a zamestnanec predloží poisťovateľovi všetky príslušné doklady k šetreniu poistnej udalosti. Úrazové poistenie je uzatvorené do 31.03.2025 a náklady sú plne hradené zamestnávateľom.

4.7.Doplnkové dôchodkové sporenie a životné poistenie

4.7.1.Zamestnávateľ poskytne zamestnancom príspevok:

a)na doplnkové dôchodkové sporenie alebo,

b)na uzatvorené životné poistenie.

Súbeh príspevkov je vylúčený.

4.7.2.Výška mesačného príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie poskytnutého zamestnávateľom pre zamestnancov - sporiteľov sa určuje nasledovne:

a)skupina zamestnancov do dňa dovŕšenia 40 rokov veku vrátane mesiaca, v ktorom dôjde k dovŕšeniu 40 rokov veku 5 EUR,

b)skupina zamestnancov nad 40 rokov veku od mesiaca nasledujúceho po dovŕšení 40 rokov veku do dňa dovŕšenia 52 rokov veku vrátane mesiaca, v ktorom dôjde k dovŕšeniu 52 rokov veku 12 EUR,

c)skupina zamestnancov nad 52 rokov veku od mesiaca nasledujúceho po dovŕšení 52 rokov veku do dňa dovŕšenia dôchodkového veku 16 EUR.

4.7.3.Príspevok podľa bodu 4.7.1. tejto PKZ sa poskytne zamestnancovi v pracovnom pomere na neurčitý čas po uplynutí skúšobnej doby a zamestnancovi v pracovnom pomere na určitú dobu, ktorý odpracoval u zamestnávateľa viac ako jeden rok a jeho pracovný pomer naďalej trvá.

4.7.4Zamestnávateľ neposkytne príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie zamestnancom, ktorí budú práceneschopní, mimo evidenčného stavu a prerušia doplnkové dôchodkové sporenie, na ktoré im zamestnávateľ poskytuje príspevok. Zamestnávateľ poskytne príspevok na uzatvorené životné poistenie zamestnancovi pomerne znížený za čas, kedy nevykonáva prácu z dôvodu dočasnej práceneschopnosti, zaradenia mimo evidenčného stavu a prerušenia alebo zrušenia uzatvoreného životného poistenia v priebehu sledovaného obdobia.

4.7.5Zamestnávateľ poskytuje príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie mesačne a príspevok na uzatvorené životné poistenie raz ročne.

4.7.6Zamestnávateľ v internom dokumente upraví podrobnosti pri poskytovaní príspevku podľa bodu 4.7.1. tejto PKZ.

4.8.Poistenie zodpovednosti

4.8.1.Zamestnávateľ zabezpečí platnosť dojednaného hromadného poistenia zodpovednosti za škody spôsobené pri výkone povolania pre všetkých kmeňových zamestnancov do 31. marca 2025. Náklady na toto poistenie sú plne hradené zamestnávateľom. Zamestnávateľ zverejní podmienky poistenia tak, aby boli prístupné všetkým zamestnancom.

V.MZDY - MOTIVAČNÝ SYSTÉM

5.1.Základná mesačná mzda a valorizácia mesačnej mzdy

5.1.1.Zamestnancovi patrí základná mesačná mzda najmenej vo výške minimálnej základnej mzdy a najviac vo výške maximálnej základnej mzdy podľa zaradenia zamestnanca do pracovnej pozície a tarifnej triedy, pri určenom stupni náročnosti práce a ustanovenom týždennom pracovnom čase dohodnutej v tejto PKZ. Zamestnancovi môže byť priznaná základná mesačná mzda vo výške presahujúcej minimálnu alebo maximálnu výšku základných mesačných miezd podľa zaradenia zamestnanca do pracovnej pozície, pri určenom stupni náročnosti práce a ustanovenom týždennom pracovnom čase; podrobnosti o priznávaní základných mesačných miezd a o priznávaní základných mesačných miezd presahujúcich minimálnu alebo maximálnu výšku základných mesačných miezd ustanovených touto PKZ upraví zamestnávateľ v internom dokumente.

5.1.2.Výška základnej mesačnej mzdy sa stanovuje zamestnancovi s prihliadnutím na kvalifikáciu a schopnosti, ktoré sú uvedené v OS-57 Katalóg typových pozícií ako ostatné predpoklady, na jeho riadny výkon práce, na dĺžku odbornej praxe, na dosahované výsledky a náročnosť pracovného výkonu a na zložitosť, obťažnosť a osobitosť podmienok vykonávanej práce.

5.1.3.Minimálna a maximálna výška základných mesačných miezd pri určenom stupni náročnosti práce, tarifnej triede a ustanovenom týždennom pracovnom čase podľa bodu 5.1.1. tejto PKZ je uvedená v prílohe č. 3 tejto PKZ.

5.1.4.Ďalšie zložky mzdy (pobádacia zložka mzdy) sú uvedené v prílohe č. 4 tejto PKZ.

5.1.5.Výplatný termín miezd je do 14. kalendárneho dňa v mesiaci. Ak pripadne deň výplaty na deň pracovného pokoja, vypláca sa mzda v pracovný deň, ktorý predchádza dňu pracovného pokoja.

5.1.6.Zamestnávateľ v roku 2022 zvýši základnú mesačnú mzdu zamestnancom v priemere o 60 EUR pri ustanovenom týždennom pracovnom čase od 1.1.2022, a to za podmienky prednostného rastu produktivity práce pred rastom miezd.

5.1.7.Na základe pozitívneho hospodárskeho výsledku za predchádzajúci kalendárny rok sa zamestnávateľ zaväzuje vyplatiť zamestnancom odmenu do výšky 30 % z vytvoreného zisku pred zdanením. O konkrétnej výške a forme odmeny rozhodne Predstavenstvo SP, a. s

5.1.8.O výškach minimálnych a maximálnych základných mesačných miezd pri určenom stupni náročnosti práce, tarifnej triede a ustanovenom týždennom pracovnom čase podľa bodu 5.1.1. tejto PKZ uvedené v prílohe č. 3 tejto PKZ budú zmluvné strany vyjednávať po schválení výšky minimálnej mzdy na nasledujúci rok vládou SR najneskôr v novembri príslušného roka.

5.2.Mzdové zvýhodnenie

5.2.1.Za prácu nadčas patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie vo výške 25 % jeho priemerného zárobku.

5.2.2.Zamestnancovi, ktorý vykonáva rizikové práce, patrí za prácu nadčas dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie vo výške 35 % jeho priemerného zárobku.

5.2.3.Zamestnancovi patrí za nočnú prácu popri dosiahnutej mzde za každú hodinu nočnej práce mzdové zvýhodnenie vo výške 50 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu.

5.2.4.Mzdové zvýhodnenie patrí zamestnancovi za každú aj začatú hodinu nočnej práce.

5.2.5.Za sťažený výkon práce patrí zamestnancovi popri dosiahnutej mzde za každú hodinu práce mzdová kompenzácia vo výške 20 % minimálnej mzdy v eurách. Zoznam pracovných činností, pri ktorých patrí zamestnancom mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce tvorí prílohu č. 5 tejto PKZ.

5.2.6.Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada vo výške 30 % minimálneho mzdového nároku ustanoveného Zákonníkom práce v EUR za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce. Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej mzdy, najmenej však vo výške minimálneho mzdového nároku v EUR za hodinu pre prvý stupeň náročnosti práce. Ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodli na poskytnutí náhradného voľna za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku, patrí zamestnancovi mzda podľa predchádzajúcej vety a za hodinu tejto pracovnej pohotovosti hodina náhradného voľna, za čas čerpania náhradného voľna zamestnancovi mzda nepatrí.

5.2.7.Za prácu vo sviatok patrí zamestnancovi dosiahnutá mzda a mzdové zvýhodnenie vo výške 100 % jeho priemerného zárobku. Mzdové zvýhodnenie patrí aj za prácu vykonávanú vo sviatok, ktorý pripadne na deň nepretržitého odpočinku zamestnanca v týždni. Zamestnancovi, ktorý nepracoval preto, že sviatok pripadol na jeho obvyklý pracovný deň patrí náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku, ak mu mzda ušla pre sviatok.

5.2.8.Zamestnancovi, ktorý pracuje v delených zmenách, patrí mzdové zvýhodnenie o sumu:

a)1,50 EUR, ak prerušenie pracovnej zmeny je v rozsahu od 1,00 až 1,99 hodiny,

b)0,40 EUR sa zvyšuje príplatok podľa písmena a) za každú ďalšiu celú hodinu prerušenia.

Delenou zmenou sa na účely tohto ustanovenia rozumie pracovná zmena vo vopred určenom rozvrhu, kde súvislé prerušenie práce trvá aspoň jednu hodinu. Prestávka na odpočinok a jedenie sa nezapočítava do súvislého prerušenia práce.

5.2.9.Zamestnancovi, ktorý vykonáva činnosť interného lektora, patrí za každú odučenú vyučovaciu hodinu mzdové zvýhodnenie vo výške 7 EUR.

VI.ORGANIZAČNÉ ZMENY A OSTATNÉ PRÍJMY

6.1.Organizačné zmeny

6.1.1Pri rozhodovaní o tom, s ktorým zamestnancom bude v dôsledku organizačnej zmeny rozviazaný pracovný pomer, zamestnávateľ bude prihliadať na schopnosti, spoľahlivosť, pracovný výkon a kvalifikáciu zamestnancov. Najmä nepristúpi k rozviazaniu pracovného pomeru, ak to nebude nevyhnutné:

a)so zamestnancom, ktorý dovŕšil 52 rokov veku, a ktorý u zamestnávateľa odpracoval minimálne 15 rokov,

b)s osamelým zamestnancom, ktorý sa stará o nezaopatrené dieťa do 15 rokov veku,

c)s obidvomi manželmi zamestnanými u zamestnávateľa.

6.1.2Zamestnávateľ oboznámi dotknutých zamestnancov s organizačnou zmenou najneskôr tri týždne pred jej uskutočnením.

6.2.Hromadné prepúšťanie

6.2.1Počas režimu hromadného prepúšťania bude zamestnávateľ voľné pracovné miesta obsadzovať iným ako vlastným zamestnancom len vtedy, ak to bude nevyhnutné pre riadny výkon práce najmä z hľadiska plnenia kvalifikácie a schopností, ktoré sú uvedené v OS-57 Katalóg typových pozícií.

6.2.2So zamestnancom, ktorý sa stane nadbytočným, vykoná zamestnávateľ individuálne pohovory za účasti člena odborovej organizácie, ak o to zamestnanec požiada.

6.3.Odstupné

6.3.1. Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a), b) Zákonníka práce patrí okrem odstupného podľa § 76 Zákonníka práce aj ďalšie odstupné, ak pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa trval nepretržite:

a)od 2 do 5 rokov vo výške priemerného mesačného zárobku,

b)od 5 (vrátane) do 10 rokov vo výške dvojnásobku priemerného mesačného zárobku,

c)od 10 (vrátane) do 15 rokov vo výške dva a pol násobku priemerného mesačného zárobku,

d)od 15 (vrátane) do 25 rokov vo výške trojnásobku priemerného mesačného zárobku,

e)od 25 rokov (vrátane) vo výške štvornásobku priemerného mesačného zárobku.

6.3.2.Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončil pracovný pomer výpoveďou alebo dohodou z dôvodov, že zamestnanec nesmie vykonávať prácu pre pracovný úraz, chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou, alebo ak na pracovisku dosiahol najvyššiu prípustnú expozíciu určenú rozhodnutím príslušného úradu verejného zdravotníctva, patrí po skončení pracovného pomeru odstupné v sume desaťnásobku jeho priemerného mesačného zárobku.

6.4.Odchodné

6.4.1. Zamestnávateľ za podmienky splnenia jedného z odsekov 1) až 3) tejto kapitoly vyplatí zamestnancovi odchodné podľa §76a Zákonníka práce zvýšené:

a)o priemerný mesačný zárobok zamestnanca, ak zamestnanec odpracoval u zamestnávateľa nepretržite od 10 rokov (vrátane) do 15 rokov,

b)o dva a pol násobok priemerného mesačného zárobku zamestnanca, ak zamestnanec odpracoval u zamestnávateľa nepretržite 15 rokov (vrátane) a viac.

Podmienky na vyplatenie zvýšeného odchodného:

1)zamestnanec skončí pracovný pomer v deň, ktorý bezprostredne predchádza dňu vzniku nároku na starobný dôchodok, ak zamestnancovi nebol do dňa vzniku nároku na starobný dôchodok priznaný predčasný starobný dôchodok rozhodnutím Sociálnej poisťovne; zamestnanec predloží zamestnávateľovi rozhodnutie Sociálnej poisťovne o priznaní starobného dôchodku,

2)zamestnanec skončí pracovný pomer dohodou po vydaní rozhodnutia Sociálnej poisťovne o priznaní invalidného dôchodku, ak pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je viac ako 70 %, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia rozhodnutia Sociálnej poisťovne. S rozhodnutím Sociálnej poisťovne musí byť zamestnávateľovi predložený písomný doklad o doručení zásielky (napr. obálka),

3)zamestnanec po skončení pracovného pomeru predloží zamestnávateľovi rozhodnutie Sociálnej poisťovne o priznaní predčasného starobného dôchodku, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia rozhodnutia Sociálnej poisťovne. S rozhodnutím Sociálnej poisťovne musí byť zamestnávateľovi predložený písomný doklad o doručení zásielky (napr. obálka).

VII . VŠEOBECNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENÍA

Zmluvné strany sa dohodli:

1.Pre právny výklad inštitútov alebo ustanovení v obsahu tejto PKZ sú záväzné platné pracovnoprávne predpisy a predpisy občianskeho práva. Ak z predpisov podľa prvej vety nevyplýva jednoznačný výklad, zmluvné strany v takomto prípade vykonajú záväzný výklad pre vzájomný vzťah z tejto PKZ, na základe týchto predpisov a v ich rámci.

2.Na výmene nevyhnutných informácií potrebných na kontrolu plnenia tejto PKZ a na tom, že začnú neodkladne rokovať o plnení tejto PKZ s cieľom predísť prípadnému sporu, ak o to jedna z nich požiada.

3.O zmene, či doplnení PKZ sa bude rokovať na návrh ktorejkoľvek zmluvnej strany.

4.Zmena v obsahu PKZ sa vykoná formou písomného dodatku k PKZ číslovaného poradovým číslom.

5.Z ostatných rokovaní medzi zmluvnými stranami týkajúcich sa ich vzťahu založeného PKZ, sa vyhotovuje zápisnica s priložením prezenčnej listiny zúčastnených.

6.Pri riešení kolektívnych sporov sa postupuje v zmysle § 10 zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov.

7.Individuálne spory o plnení záväzkov PKZ, z ktorých vznikajú nároky priamo jednotlivým zamestnancom riešia ako ostatné nároky z pracovnoprávnych vzťahov súdy.

8.PKZ je záväzná pre zmluvné strany a pre ich právnych nástupcov v čase jej platnosti.

9.Kontrola plnenia PKZ bude vykonávaná podľa potreby po vzájomnej dohode zmluvných strán na požiadanie ktorejkoľvek z nich, avšak najmenej jedenkrát ročne. Každá zo zmluvných strán vyhodnotí tú časť PKZ, o ktorú bude požiadaná, alebo tú časť PKZ, na ktorej plnenie je zaviazaná.

10.PKZ sa uzatvára s účinnosťou na roky 2022 až 2025, platnosť nadobúda dňom podpisu zmluvných strán a účinnosť dňom 1.1.2022. V prípade, že sa do konca platnosti tejto PKZ neuzavrie nová PKZ, jej platnosť sa predlžuje do podpísania a nadobudnutia platnosti a účinnosti novej PKZ.

11.PKZ bola riadne prerokovaná a dohodnutá zmluvnými stranami. Je vyhotovená v desiatich rovnopisoch, z toho po dva pre Slovenskú poštu, a. s., a po dva pre každú odborovú organizáciu. Zmluvné strany s jej obsahom súhlasia a zaväzujú sa ju plniť.

12.PKZ je povinne zverejňovanou zmluvou podľa § 5a zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov. Zmluvné strany berú na vedomie a súhlasia, že PKZ vrátane všetkých jej príloh a dodatkov bude zverejnená v centrálnom registri zmlúv.

Centrálny register zmlúv je verejný zoznam povinne zverejňovaných zmlúv, ktorý vedie Úrad vlády Slovenskej republiky v elektronickej podobe.

13. Dňom nadobudnutia účinnosti tejto PKZ stráca platnosť Podniková kolektívna zmluva na roky 2018 až 2021 platná do 31. decembra 2021 v znení neskorších dodatkov.

V Bratislave, 6 Dec 2021

Za odborovú organizáciu:

Odborový zväz pôšt a logistiky Žofia Lehotská

predsedníčka odborového zväzu

Slovenský odborový zväz pôšt Mgr. Miloš Zovčák

predseda odborového zväzu

Poštové odbory Senica Oľga Čavojská

predsedníčka Poštových odborov Senica

Slovenský odborový zväz pôšt a telekomunikácií Milan Brlej

predseda odborového zväzu

Za zamestnávateľa:

Ing. Martin Ľupták, PhD.

predseda predstavenstva

Ing. Elena Hegerová, PhD.

členka predstavenstva

PRÍLOHA č. 1

PROTOKOL O ZÁVÄZNOM VÝKLADE K PODNIKOVEJ KOLEKTÍVNEJ ZMLUVE

NA ROKY 2022 až 2025

Zmluvné strany, v záujme predchádzania vzniku sporov pri uplatňovaní ustanovení PKZ, týmto protokolom prijímajú záväzný výklad a jednotnosť vo vysvetľovaní nasledovných ustanovení a pojmov:

Vymedzenie pojmov pre účely kolektívnych pracovnoprávnych vzťahov (kolektívne vzťahy)

V záujme jednotnosti používania a výkladu pojmov v kolektívnych vzťahoch a pre účely konania pri uplatňovaní práv a povinností alebo postupov vyplývajúcich z pracovnoprávnych predpisov sa rozumie pod pojmom:

1.„zamestnávateľ“ - Slovenská pošta, a. s.

2.„právny predchodca zamestnávateľa“ - Ústredné riaditeľstvo pôšt a telekomunikácií, š. p., Slovenská pošta, š. p.

3.„príslušný odborový orgán“ - odborový orgán podľa stanov a vnútorných predpisov odborovej organizácie a základnej odborovej organizácie, ak sa odborová organizácia člení na základné odborové organizácie, a ktorého kompetencie na konanie oznámi odborová organizácia zamestnávateľovi. Tam, kde sa v texte tejto PKZ ustanovuje, že koná odborová organizácia a podľa stanov a vnútorných predpisov odborovej organizácie a základnej odborovej organizácie má konať príslušný odborový orgán, tak sa má za to, že koná príslušný odborový orgán.

4.„zamestnanec“ - fyzická osoba, ktorá v pracovnoprávnych, a ak to ustanovuje osobitný predpis, aj v obdobných pracovných vzťahoch vykonáva pre zamestnávateľa závislú prácu podľa jeho pokynov za mzdu alebo za odmenu.

5.„zamestnanec so zdravotným postihnutím“ - zamestnanec uznaný za invalidného podľa osobitného predpisu, ktorý zamestnávateľovi predloží rozhodnutie o invalidnom dôchodku.

6.„rodinný príslušník zamestnanca“ - manžel/manželka zamestnanca, deti zamestnanca, ktoré spĺňajú podmienku nezaopatrenosti a rodič zamestnanca. Pre účely tejto PKZ sa za rodinného príslušníka zamestnanca považuje aj muž /žena zamestnanca, ktorí nie sú zosobášení avšak vytvárajú životné spoločenstvo t.j. žijú spolu, spoločne sa starajú o uspokojovanie potrieb rodiny, prípadne sa spolu starajú o deti (ďalej len „druh/družka“).

7.„spolurozhodovanie“ - vzájomný vzťah medzi zamestnávateľom a odborovou organizáciou, keď k realizácii určitého právneho úkonu, resp. k prijatiu opatrenia zamestnávateľa sa vyžaduje predchádzajúci súhlas alebo dohoda s odborovou organizáciou.

8.„prerokovanie“ - výmena názorov a dialóg medzi poverenými zástupcami zamestnávateľa a oprávnenými zástupcami odborovej organizácie alebo postúpenie písomností na prerokovanie odborovej organizácie vo veciach, ktoré podľa pracovnoprávnych predpisov je zamestnávateľ povinný takto prerokovať. Stanoviská strán sa zaznamenajú v zápise. Prerokovanie sa uskutočňuje pred rozhodnutím zamestnávateľa v prerokovanej veci. Písomné podklady k prerokovávanej veci sa predložia druhej zmluvnej strane najmenej tri pracovné dni pred prerokovaním. Postúpené písomnosti sa považujú za prerokované s odborovou organizáciou aj v prípade, že odborová organizácia sa v lehote desiatich dní k nim nevyjadrí. V prípadoch, ak vec neznesie odklad môže sa prerokovanie uskutočniť elektronickou formou per rollam (na diaľku), ak ho iniciuje niektorá zo strán a všetky zúčastnené strany s návrhom súhlasia. O rokovaní procedúrou per rollam sa vyhotoví písomná zápisnica z rokovania per rollam.

9.„informovanie“ - ústne alebo písomné poskytnutie údajov odborovej organizácii s cieľom oboznámenia sa s obsahom informácie.

10.„uvoľnený člen odborového orgánu“ - člen odborového orgánu odborovej organizácie, ktorému sa poskytuje pracovné voľno s náhradou mzdy podľa bodu 2.2.4. tejto PKZ.

PRÍLOHA č. 2

ZÁSADY POSKYTOVANIA PRÍSPEVKOV ZO SOCIÁLNEHO FONDU

I.Úvodné ustanovenia

(1)Príspevky zo sociálneho fondu sa poskytujú:

a)zamestnancom Slovenskej pošty, a. s., (ďalej len „zamestnanec“),

b)zamestnancom dlhodobo uvoľneným na výkon funkcie v odborovom orgáne odborovej organizácie podľa bodu 2.2.4. tejto PKZ,

c)v prípade úmrtia zamestnanca rodinnému príslušníkovi, ktorý žil so zamestnancom v spoločnej domácnosti pred jeho úmrtím.

(2)Na účely týchto zásad sa rozumie pod pojmom

a)„rodinný príslušník“ - manžel/manželka zamestnanca, druh/družka zamestnanca a deti zamestnanca,

b)„mimoriadne závažný dôvod“

1.úmrtie zamestnanca,

2.závažný pracovný úraz zamestnanca vzniknutý bez jeho priameho zavinenia,

3.smrteľný pracovný úraz zamestnanca vzniknutý bez jeho priameho zavinenia,

4.lekársky zákrok pre zamestnanca, ktorý nie je v plnej výške hradený zdravotnou poisťovňou a podiel finančnej úhrady zamestnanca predstavuje minimálne 66 EUR,

5.starostlivosť o rodinného príslušníka, ktorý je občanom s ťažkým zdravotným postihnutím,

6.starostlivosť o zamestnanca, ktorý je občanom s ťažkým zdravotným postihnutím,

7.živelná pohroma a katastrofa,

8.úmrtie rodinného príslušníka, ktorý žil v spoločnej domácnosti so zamestnancom pred jeho úmrtím,

9.iný závažný dôvod, o ktorom rozhodne riaditeľ ľudských zdrojov po prerokovaní s odborovou organizáciou.

c)„pravidelná verejná hromadná doprava“ - mestská, prímestská a diaľková doprava prístupná verejnosti prostredníctvom autobusovej, železničnej, trolejbusovej a električkovej dopravy, určená na hromadnú prepravu cestujúcich na základe prepravného poriadku.

II.Poskytnutie príspevkov zo sociálneho fondu

(1)Zo sociálneho fondu sú poskytované príspevky na:

a)stravovanie,

b)pracovné výročia,

c)sociálnu výpomoc,

d)šport a kultúru organizovanú zamestnávateľom alebo zamestnávateľom a odborovou organizáciou,

e)dopravu do zamestnania a späť,

f)ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky zamestnávateľa v oblasti starostlivosti o zamestnancov.

(2)Zamestnávateľ zamestnancom poskytuje príspevky na:

Stravovanie

Zamestnávateľ poskytne zamestnancom príspevok na jeden stravný lístok, stravovaciu poukážku alebo finančný príspevok na stravovanie 0,15 EUR.

Pracovné výročia

Finančný príspevok sa poskytuje len pre zamestnancov podľa celkovej doby bez prerušenia zamestnania u zamestnávateľa, prípadne jeho právnych predchodcov.

Odpracované roky

25 rokov

30 rokov

35 rokov

40 rokov

Výška príspevku

200 EUR

270 EUR

300 EUR

350 EUR

Sociálna výpomoc nenávratná

Zamestnávateľ po schválení odborovou organizáciou môže poskytnúť jednorazovú

sociálnu výpomoc zamestnancovi diferencovane podľa sociálnej situácie v rodine:

1.Z dôvodu súvislej pracovnej neschopnosti v trvaní 180 kalendárnych dní 150 EUR.

Výška sociálnej výpomoci z dôvodu dlhodobej pracovnej neschopnosti nemôže

v príslušnom roku presiahnuť 150 EUR.

2.Z mimoriadne závažných dôvodov:

a)v prípade smrteľného pracovného úrazu 3 500 EUR,

b)v prípade lekárskeho zákroku potrebného na zlepšenie zdravotného stavu zamestnanca, maximálne 166 EUR podľa skutočnej finančnej úhrady zamestnanca,

c)v ostatných mimoriadne závažných dôvodoch 166 EUR alebo vo výške, na ktorej sa dohodne zamestnávateľ s odborovou organizáciou.

3.Jednorazová sociálna výpomoc sa neposkytuje za vykonanie estetického zákroku a stomatologického zákroku, na zaobstaranie zubnej protetiky (napr. zubné implantáty, protézy) a dioptrických pomôcok (napr. rám alebo sklá na dioptrické okuliare, šošovky).

Šport a kultúra

1.Zamestnávateľ poskytne príspevok zamestnancom, ktorí sa zúčastnia športových a kultúrnych podujatí, ktoré bude organizovať.

2.Výška príspevku bude s odborovou organizáciou dohodnutá zvlášť pre každé podujatie.

Doprava do zamestnania a späť

1.Zamestnávateľ poskytne príspevok na dopravu do zamestnania a späť pravidelnou verejnou hromadnou dopravou:

a)zamestnancom, ktorých priemerný mesačný zárobok nepresahuje 50 % priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky a ich skutočne vynaložené výdavky na dopravu do zamestnania sú najmenej 7 EUR mesačne, výška príspevku je 30 % skutočne vynaložených výdavkov,

b)zamestnancom, ktorí dochádzajú z miesta trvalého bydliska do miesta výkonu práce viac ako 30 km a menej ako 40 km, výška príspevku je 20 % skutočne vynaložených výdavkov,

c)zamestnancom, ktorí dochádzajú z miesta trvalého bydliska do miesta výkonu práce 40 km a viac, výška príspevku je 35 % skutočne vynaložených výdavkov.

2.Skutočne vynaloženým výdavkom na dopravu do zamestnania sa rozumie hodnota cestovného vrátane miestenky. V prípade zakúpenia týždenného, mesačného, štvrťročného alebo ročného lístka sa berie do úvahy celková hodnota takéhoto lístka, pričom z hodnoty lístka je potrebné primerane krátiť:

•dni, v ktoré zamestnanec nemal naplánovanú pracovnú zmenu (napr. víkendy),toto neplatí pri nariadení práce nadčas alebo aktívnej pohotovosti,

•dni, v ktoré zamestnanec nenastúpil na pracovnú zmenu z dôvodu ospravedlnenej alebo neospravedlnenej neprítomnosti v práci (napr. dovolenka, PN, absencia).

3.Za cestu do zamestnania a späť sa považuje cesta z adresy trvalého /prechodného bydliska zamestnanca na pracovisko zamestnanca, kde zamestnanec vykonáva prácu dohodnutú v PZ (napr. pošta, kancelária zamestnanca, pracovisko HSS).

4.Príspevok sa poskytuje zamestnancovi spravidla za predchádzajúci štvrťrok.

Začiatok povinnej školskej dochádzky dieťaťa

Zamestnávateľ poskytne zamestnancom príspevok na začiatku povinnej školskej

dochádzky dieťaťa vo výške 20 EUR; zamestnávateľ poskytne príspevok len jednému

rodičovi dieťaťa, ktorý je zamestnancom.

III.Žiadosť o poskytnutie príspevku

1.Zamestnávateľ poskytne finančné príspevky na základe žiadosti v týchto prípadoch:

a)sociálnej výpomoci,

b)dopravy do zamestnania a späť podľa čl. II týchto zásad.

2.Písomná žiadosť o poskytnutie finančného príspevku sa predkladá zamestnancovi oddelenia personálnych služieb, ktorý spravuje agendu žiadateľa.

3.Žiadosť o poskytnutie príspevku musí byť doložená pri:

a)doprave do zamestnania a späť v zmysle čl. II týchto zásad originálom dokladov, ktoré preukazujú opodstatnenosť výdavkov a potvrdením bezprostredne nadriadeného vedúceho zamestnanca o zhode dokladov s dochádzkou zamestnanca; pri zakúpení polročných alebo ročných cestovných lístkov zamestnanec môže predložiť kópiu cestovného lístku.

b)sociálnej výpomoci dokladom preukazujúcim mimoriadne závažný dôvod (napr. úmrtný list, potvrdenie o zaplatení za lekársky zákrok, ktorý súvisí so zlepšením zdravotného stavu zamestnanca, fotokópia dokladu o ťažkom zdravotnom postihnutí), potvrdením o návšteve školy, ak to vyplýva z dôvodu, pre ktorý sa príspevok žiada.

4. Žiadosť o poskytnutie príspevku zamestnanci predložia spravidla do 15. 12. príslušného kalendárneho roka. V odôvodnených prípadoch (napr. dočasná pracovná neschopnosť, dlhodobá pracovná cesta) môže zamestnanec predložiť žiadosť po tomto termíne, najneskôr však do 03. 01. nasledujúceho kalendárneho roka.

5.Evidenciu žiadostí vedú zamestnancovi oddelenia personálnych služieb žiadateľom, ktorých agendu spravujú.

IV.Záverečné ustanovenia

1. Nárok na poskytnutie príspevku zamestnancovi zaniká dňom skončenia jeho pracovného pomeru.

2.Zamestnanec pri skončení pracovného pomeru poskytnuté príspevky alebo ich pomernú časť nevracia.

3.Zamestnávateľ dohodne s odborovou organizáciou ročný rozpočet sociálneho fondu podľa čerpania príspevkov v jednotlivých oblastiach.

PRÍLOHA č. 3

Výška minimálnych a maximálnych základných miezd pri určenom stupni náročnosti práce a ustanovenom týždennom pracovnom čase.

Stupeň

náročnosti

Tarifná

trieda

Minimálna základná mzda

V príslušnej tarifnej triede a určenom stupni náročnosti pri splnení všetkých predpokladov ( kvalifikačných a ostatných osobnostných predpokladov) v EUR

Maximálna základná mzda

V príslušnej tarifnej triede a určenom stupni náročnosti pri splnení všetkých predpokladov ( kvalifikačných a ostatných osobnostných predpokladov) v EUR

1

1,2

630

780

2

3

700

850

4

710

880

5

720

900

3

6

820

1 030

7

835

1 100

4

8

935

1 350

5

9

1 050

1 450

10

1 115

1 600

Výnimky v minimálnych základných mzdách:

TT7 - vedúci pošty, ktorý riadi 30 zamestnancov a viac / 1000 EUR

PRÍLOHA č. 4

ĎALŠIE ZLOŽKY MZDY

1. Pobádacia zložka mzdy

1. V SP, a. s., sa za podmienok uvedených v tejto PKZ môžu poskytovať formy

pobádacej zložky mzdy:

a)prémia,

b)mimoriadna odmena,

c)akvizičná odmena a odmena za riadenie akvizičnej činnosti.

1.1 Prémia

1.Prémia sa môže poskytovať zamestnancom na základe zhodnotenia plnenia

a)stanovenéhomerateľného ukazovateľa,za plneniektoréhosamôže

zamestnancovi zaradenému v kategórii funkcií prevádzkovo-obslužná a robotnícka priznať

základná prémia - vo výške 0 % až 12% z vyplatenej základnej mesačnej mzdy za hodnotené obdobie,

b)stanovenéhokvalitatívneho ukazovateľa,za plneniektoréhosamôže

zamestnancovi zaradenému v kategórii funkcií technicko-hospodárska priznať

základná prémia - vo výške 0 % až 8 % z vyplatenej základnej mesačnej mzdy za hodnotené obdobie,

c)kritérií hodnotenia riadiacej práce vedúceho zamestnanca, za plnenie ktorých sa môže vedúcemu zamestnancovi priznať

prémia za hodnotenie riadiacej práce - vo výške 0 % až 3 % z vyplatenej základnej mesačnej mzdy za hodnotené obdobie.

2.Zamestnávateľ po dohode s odborovým orgánom upraví v internom dokumente najmä

a)pravidlá a postup pri priznávaní pobádacej zložky mzdy vrátane určenia pomeru hodnotenia plnenia stanovených ukazovateľov, hodnotenia pracovného výkonu a výšky prémie,

b)vymedzenie merateľných ukazovateľov.

1.2. Mimoriadna odmena

1.Mimoriadna odmena sa môže zamestnancovi priznať za

a)zastupovanie zamestnanca neprítomného v práci - vo výške 4,50 EUR za hodinu zastupovania, ktorá sa prizná za zastupovanie v rámci stanoveného pracovného úväzku zastupujúceho zamestnanca na svojom organizačnom útvare alebo na inom organizačnom útvare;

Zamestnávateľ môže výšku odmeny za zastupovanie za hodinu zastupovania zvýšiť vo svojom internom dokumente,

b)adaptáciu zamestnancov,

c)riešenie projektov,

d)inú činnosť, najmä za:

i.splnenie mimoriadnej úlohy; mimoriadnou úlohou sa rozumie úloha, ktorú ako mimoriadnu posúdil a v návrhu vyjadril vedúci zamestnanec oprávnený predkladať návrh mimoriadnej odmeny na schválenie,

ii.plnenie úloh pri implementácii projektov,

iii.činnosti vyplývajúce z interných dokumentov odvolávajúce sa na túto organizačnú smernicu,

iv.získanie zákazníkov pre SP, a. s., alebo jej zmluvných partnerov,

e)dosiahnuté výsledky stanovené v motivačnej kampani; okrem kampaní zameraných na podporu akvizičnej činnosti.

2.Zamestnávateľ po dohode s odborovým orgánom v internom dokumente upraví podrobnosti o priznávaní a poskytovaní mimoriadnej odmeny zamestnancom vrátane určenia výšky mimoriadnej odmeny.

1.3. Akvizičná odmena a odmena za riadenie akvizičnej činnosti

1.Akvizičná odmena sa môže priznať zamestnancom za vykonávanie akvizičnej činnosti, ktorou je najmä činnosť zamestnancov Slovenskej pošty, a. s., ktorej obsahom je vykonávanie finančného sprostredkovania pre Poštovú banku, odštepný závod 365. bank, a. s., predaj produktov zmluvných partnerov Slovenskej pošty, a. s., okrem, Poštovej banky, odštepný závod 365. bank, a. s., a poskytovanie služieb zmluvným partnerom Slovenskej pošty, a. s.

2.Odmena za riadenie akvizičnej činnosti sa môže priznať vedúcemu zamestnancovi, ktorý riadi akvizičnú činnosť.

a)Zamestnávateľ po dohode s odborovým orgánom v internom dokumente upraví predaj produktov alebo poskytovaných služieb, ktoré budú odmeňované na základe akvizičnej odmeny,

b)výšku akvizičnej odmeny v závislosti od predaných produktov a poskytovaných služieb,

c)pravidlá priznávania akvizičnej odmeny a odmeny za riadenie akvizičnej činnosti,

d)postup pri priznávaní akvizičnej odmeny a odmeny za riadenie akvizičnej činnosti,

e)okruh zamestnancov, ktorým je možné poskytnúť odmenu za riadenie akvizičnej činnosti.

PRÍLOHA č. 5

Z O Z N A M

pracovných činností, pri ktorých patrí zamestnancovi mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce

Zamestnávateľ poskytne zamestnancom v zmysle § 124 Zákonníka práce mzdovú kompenzáciu za sťažený výkon práce pri vykonávaní pracovných činností, v ktorom pôsobia:

a)chemické škodliviny a prach

Kurič

vyvážanie žeravej škvary a popola,

prach, sálavé teplo,

 

vyklepávanie kotlového

kameňa,

hluk, otrasy

 

hrdze, sadzí a nečistôt

ručným

 

 

oklepávaním vo vnútri a vodných nádrží

kotlov

 

a)nepriaznivé mikroklimatické podmienky

Zvárač

zváranie ocelí a kovov

ultrafialové žiarenie,

 

oblúkom, zváračské práce

výpary

 

v uzavretom priestore

 

SVK Slovenská pošta - 2022

Dátum začiatku: → 2022-01-01
Dátum ukončenia: → Nešpecifikované
Pomenuj odvetvie: → Doprava, skladovanie, pošta a telekomunikácie
Pomenuj odvetvie: → Ostatné poštové služby a služby kuriérov  
Verejný/súkromný sektor: → Vo verejnom sektore
Uzavretý (kým)
Pomenuj firmu: →  Slovenská pošta
Pomenuj odborové zväzy →  SOZPT - Slovenský odborový zväz pôšt a telekomunikácií

CHOROBA A INVALIDITA

Ustanovenia týkajúce sa návratu do práce po dlhodobej chorobe, napr. liečba rakoviny: → Áno
Platené menštruačné voľno: → Nie
Plat v prípade trvalých následkov v prípade pracovného úrazu: → Áno

ZDRAVIE, BEZPEČNOSŤ A LEKÁRSKA STAROSTLIVOSŤ

Dohodnutá zdravotná starostlivosť: → Áno
Dohodnutá zdravotná starostlivosť pre príbuzných: → Nie
Dohodnutý príspevok na zdravotné poistenie: → Nie
Dohodnutý príspevok na zdravotné poistenie pre príbuzných: → Nie
Zdravotné a bezpečnostné opatrenia: → Áno
Zdravotný a bezpečnostný tréning: → Nie
Poskytnuté ochranné oblečenie: → Nie
Pravidelné alebo ročné zdravotné prehliadky alebo návštevy poskytnuté zamestnávateľom: → Áno
Monitorovanie pohybového zaťažovania na pracoviskách, profesných rizík a/alebo vzťahu medzi prácou a zdravím: → 
Finančná podpora na pohreb: → 

Pracovno-rodinná organizácia

Zabezpečenie zamestnania po návrate z materskej dovolenky: → 
Zákaz diskriminácie súvisiacej s materstvom: → 
Zákaz uložiť povinnosť tehotnej alebo dojčiacej žene vykonávať nebezpečné alebo zdraviu škodlivú robotu: → 
Hodnotenie rizika na pracovisku pre tehotné alebo dojčiace ženy: → 
Dostupnosť alternatív k nebezpečným alebo zdraviu škodlivým prácam pre tehotné alebo dojčiace ženy: → 
Pracovné voľno z dôvodu predpôrodnej starostlivosti → 
Zákaz preverovania tehotenstva pred podpísaním pracovnej zmluvy: → 
Zákaz preverovania tehotenstva pred povýšením: → 
Vybavenie pre dojčiace matky: → Nie
Zamestnávateľom poskytnuté vybavenie pre starostlivosť o deti: → Nie
Zamestnávateľom dotované vybavenie pre starostlivosť o deti: → Nie
Peňažná dotácia na vzdelanie detí: → Nie
Platené voľno za rok z dôvodu starostlivosti o príbuzných: → 10 dni
Dĺžka voľna v dňoch v prípade smrti príbuzného: → 3 dni

PRACOVNÉ ZMLUVY

Dĺžka skúśobnej doby: → Not specified dni
Odstupné po 5 rokoch v zamestnaní (percento mesačného platu): → 200 %
Odstupné po 1 roku v zamestnaní (percento mesačného platu): → No provision %
Zamestnanci na čiastočný uväzok vylúčení z ustanovení: → Nie
Ustanovenia o zamestnancoch na čiastočný uväzok → Nie
Učni vyĺučení z ustanovení: → Nie
Brigádnici/študenti vylúčení z ustanovení: → Nie

PRACOVNÉ HODINY, PLÁNY A DOVOLENKY

Pracovné hodiny za týždeň: → 37.5
Platená zákonná dovolenka: → -9.0 dni
Platená zákonná dovolenka: → -9.0 týždne
Dohodnuté obdobie oddychu aspon jeden deň za týždeň: → Nie
Platené voľno pre aktivity odborov: → 4.0 dni
Ustanovenie o flexibilnej pracovnej dohode: → Áno

MZDY

Mzdy definované na základe mzdových tabuliek: → Yes, in one table
Ustanovenie, že minimálne mzdy určene zákonom musia byť rešpektované: → Nie
Prispôsobenie pre rastúce životné náklady: → 

Prémie za večernú či nočnú prácu:

Prémia iba za nočnú prácu: → Áno

Platba za prácu na zavolanie

Platba za prácu na zavolanie → 30 % základnej mzdy
Platba za prácu na zavolanie iba v nedeľu: → Nie
Platba za prácu na zavolanie všetky dni v týždni: → Áno

Prémie za prácu v nadčase:

Prémie za ťažkú prácu:

Príplatok za dochádzanie do práce:

Príplatok za služobné roky:

Príplatok za služobné roky: → EUR 200.0 mesačne
Príplatok za služobné roky po: → 25 rokov služby

Stravné lístky:

Stravné lístky poskytnuté: → Áno
Príplatok poskytnutý na jedlo: → Áno
→ 0.15 za jedlo
Právna pomoc zdarma: → Nie
Loading...