Databáza kolektívnych zmlúv

K O L E K T Í V N A Z M L U V A

K O L E K T Í V N A Z M L U V A

UNIVERZITY KOMENSKÉHO V BRATISLAVE

NA ROK 2022


Kolektívna zmluva Univerzity Komenského v Bratislave na rok 2022 (ďalej aj „KZ alebo
„kolektívna zmluva“) sa uzatvára podľa § 231 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom
znení (ďalej aj „Zákonník práce“ alebo „ZP“) a v súlade s ustanoveniami zákona č. 2/1991 Zb. o
kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o kolektívnom
vyjednávaní“), v záujme vytvárania priaznivejších pracovných podmienok a podmienok
zamestnania zamestnancov na rok 2022, medzi

z m l u v n ý m i s t r a n a m i:

Univerzita Komenského v Bratislave (ďalej aj „UK“ alebo „univerzita“) ako zamestnávateľ
v mene Univerzity Komenského v Bratislave zmluvu uzatvára ako štatutárny zástupca rektor Univerzity
Komenského v Bratislave

prof. JUDr. Marek Števček, PhD.

a


Rada predsedov odborových organizácií pri Univerzite Komenského v Bratislave (ďalej aj
„RPOO“) ako odborový orgán
v mene odborového orgánu zmluvu uzatvára predseda Rady predsedov
odborových organizácií pri UK na základe plnomocenstva udeleného základnými (fakultnými)
organizáciami Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (ďalej aj „OZ PŠaV“)


MUDr. Alexander Kurtanský.



Prvá časť
Úvodné ustanovenia


Článok 1

Použitie základných pojmov

Na účely tejto kolektívnej zmluvy sa môže používať na spoločné označenie zamestnávateľa zastúpeného
rektorom UK a odborového orgánu, zastúpeného predsedom Rady predsedov odborových organizácií
UK označenie „zmluvné strany“, namiesto zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých
zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov označenie „zákon o odmeňovaní“, namiesto označenia kolektívna zmluva, ktorú
uzatvára na základe delegovanej právomoci súčasť zamestnávateľa, sa používa označenie „špecifický
doplnok“, namiesto základná organizácia skratka „ZO“, namiesto odborovej organizácie skratka „OO“.

Článok 2
Pôsobnosť kolektívnej zmluvy


1. Táto KZ upravuje pracovné podmienky a podmienky zamestnávania, individuálne a kolektívne

vzťahy medzi zamestnávateľom (vrátane jeho fakúlt a súčastí v súlade s čl. 41 ods. 2 a 5 vnútorného
predpisu UK č. 10/2008 Štatút UK v platnom znení (ďalej len „Štatút UK“)) a jeho zamestnancami
a práva a povinnosti zmluvných strán.

2. Táto KZ je záväzná pre zmluvné strany a zamestnancov, ktorí sú u zamestnávateľa v pracovnom
pomere na ustanovený týždenný pracovný čas a v pracovnom pomere na kratší pracovný čas, v




2

ktorom rozsah pracovného času tvorí aspoň ½ ustanoveného týždenného pracovného času. KZ sa
nevzťahuje na zamestnancov zamestnávateľa, ktorí u neho pracujú na základe dohôd o prácach
vykonávaných mimo pracovného pomeru. V súlade s § 4 ods. 2 písm. b) zákona č. 2/1991 Zb. o
kolektívnom vyjednávaní, kolektívna zmluva je neplatná v tej časti, ktorá upravuje nároky
zamestnancov v menšom rozsahu než kolektívna zmluva vyššieho stupňa. Špecifické doplnky
fakúlt a súčastí UK sú neplatné v tej časti, ktorá upravuje nároky zamestnancov v menšom
rozsahu než táto kolektívna zmluva a kolektívna zmluva vyššieho stupňa.

3. Súčasťou tejto kolektívnej zmluvy sú nasledujúce špecifické doplnky upravujúce podrobnejšie
podmienky zamestnania na jednotlivých súčastiach univerzity, ktorým bola v súlade s čl. 41 Štatútu
UK delegovaná právomoc v oblasti pracovnoprávnej:


Špecifický doplnok č. 1 - Kolektívna zmluva Lekárskej fakulty UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 2 - Kolektívna zmluva Jesseniovej lekárskej fakulty UK v Martine,
Špecifický doplnok č. 3 - Kolektívna zmluva Farmaceutickej fakulty UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 4 - Kolektívna zmluva Právnickej fakulty UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 5 - Kolektívna zmluva Filozofickej fakulty UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 6 - Kolektívna zmluva Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 7 - Kolektívna zmluva Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK
v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 8 - Kolektívna zmluva Pedagogickej fakulty UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 9 - Kolektívna zmluva Fakulty telesnej výchovy a športu UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 10 - Kolektívna zmluva Rektorátu UK v Bratislave,
Špecifický doplnok č. 11 - Kolektívna zmluva Fakulta managementu UK.


Špecifické doplnky sa uzatvárajú na úrovni súčasti univerzity a podpisuje ich dekan fakulty, resp.
vedúci alebo riaditeľ súčasti UK (ďalej len „vedúci súčasti UK“) a predseda základnej organizácie
OZ PŠaV na uvedenej súčasti.

4. Dekani fakúlt a vedúci súčastí UK majú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi
právomoci vyjednávať v oblastiach:

a) spolurozhodovanie a súčinnosť zmluvných strán v pracovnoprávnych vzťahoch (najmä platové

podmienky, osobné a osobitné príplatky, odstupné a odchodné, náhrady za pracovnú
pohotovosť, odmeny na úrovni fakúlt a ostatných súčastí UK),

b) zabezpečenie činnosti odborovej organizácie na úrovni fakúlt a ďalších súčastí UK,
c) rozvrhnutie pracovného času,
d) čerpanie dovolenky, okrem rektorom určeného hromadného čerpania dovolenky,
e) vymedzenie pravidiel na použitie a rozdelenie sociálneho fondu, pričom prostriedky z fondu

môžu byť použité na príspevky na regeneráciu pracovných síl zamestnancov najmä vo vlastných
rekreačných zariadeniach UK a na športovo-rekreačné, spoločenské a kultúrne podujatia, ktoré
sú organizované odborovými inštitúciami,

f) prekážok v práci (prekážky z dôvodov všeobecného záujmu, dôležité osobné prekážky v práci),
g) opatrenia a kontrola bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (ďalej len „BOZP“),
h) dennej výšky náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti v období od prvého dňa

dočasnej pracovnej neschopnosti, a to najviac vo výške 80 % denného vymeriavacieho základu
zamestnanca,

i) v iných osobitného zreteľa hodných prípadoch špecifických výlučne pre príslušnú súčasť UK.

Článok 3
Zmena kolektívnej zmluvy


1. KZ a jej obsah sa môže meniť len po dohode zmluvných strán, na základe písomného návrhu na

zmenu KZ jednou zo zmluvných strán. Dohodnuté zmeny sa označia ako „Dodatok ku KZ“ a číslujú
sa v poradí, v akom sú uzatvorené. Dodatky k špecifickým doplnkom KZ sa môžu uzatvárať len po




3

dohode zmluvných strán na jednotlivých súčastiach univerzity, na základe písomného návrhu na
zmenu špecifického doplnku jednou zo zmluvných strán na jednotlivých súčastiach univerzity.
Dohodnuté zmeny sa označia ako „Dodatok k špecifickému doplnku č. XX KZ“ a číslujú sa v poradí
v akom sú uzatvorené.

2. Zmluvné strany sa zaväzujú dodatkom ku KZ zmeniť ustanovenia KZ, ak to ustanoví všeobecne
záväzný právny predpis.


Článok 4

Archivovanie kolektívnej zmluvy

Zmluvné strany uchovajú túto KZ po dobu 5 rokov od skončenia jej účinnosti, špecifické doplnky
uchovajú aj príslušné súčasti univerzity tiež po dobu 5 rokov.


Článok 5

Oboznámenie zamestnancov s kolektívnou zmluvou

1. Kolektívna zmluva vrátane špecifických doplnkov podľa čl. 2 ods. 3 tejto kolektívnej zmluvy, ktoré

sú jej súčasťou, bude uložená v origináloch v kancelárii rektora UK, v kancelárii kvestorky UK a na
sekretariáte RPOO a bude zverejnená na webovom sídle UK.

2. Rada predsedov odborových organizácií UK sa zaväzuje vyhotoviť písomné kópie KZ a zabezpečiť
oboznámenie jednotlivých súčastí univerzity s obsahom tejto KZ do 15 dní od jej uzatvorenia
nasledujúcou formou – zverejnením na webovom sídle UK a doručením 2 písomných kópií –
predsedovi fakultnej organizácie a dekanovi fakulty a vedúcemu súčasti UK.


3. Základné odborové organizácie sa zaväzujú zabezpečiť oboznámenie zamestnancov zamestnávateľa

s obsahom tejto KZ a špecifického doplnku súčasti UK do 15 dní od jej uzatvorenia formou
zverejnenia na webovom sídle súčasti UK (pokiaľ základná odborová organizácia má svoje webové
sídlo) a doručením písomnej kópie na jednotlivé organizačné útvary.


4. Zamestnávateľ bude informovať novoprijatých zamestnancov o existencii odborovej organizácie

u zamestnávateľa tak, že k pracovnej zmluve zamestnávateľ priloží informačný list o odborovej
organizácii na fakulte/súčasti vypracovaný odborovou organizáciou a odsúhlasený zamestnávateľom
a kontakt na predsedu základnej odborovej organizácie.


5. Pri nástupe do zamestnania je zamestnávateľ povinný zamestnanca oboznámiť s touto KZ a so

špecifickým doplnkom súčasti UK v rámci plnenia povinností v zmysle § 47 ods. 2 ZP.


Druhá časť
Individuálne vzťahy, právne nároky a práva zamestnancov z kolektívnej zmluvy


Článok 6

Pracovný pomer, odmeňovanie zamestnancov, príplatky, odmeny a náhrady za pohotovosť

1. Zamestnávateľ bude uprednostňovať uzatváranie pracovných zmlúv so zamestnancom na neurčitý
čas, ak to právne predpisy a ekonomické podmienky umožňujú.


2. Pracovný pomer na určitú dobu možno dohodnúť v zmysle § 48 platného ZP najdlhšie na 2 roky.

Pracovný pomer na určitú dobu možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci dvoch rokov
najviac dvakrát.


3. Ďalšie predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu do dvoch alebo nad

dva roky je možné v zmysle § 48 ods. 4 písmena d) ZP len z dôvodov vykonávania nasledovných
pracovných činností:




4

a) práce revíznych technikov,
b) upratovacie a šatniarske práce,
c) práce strážnikov a vrátnikov, dozor a stráženie v objektoch,
d) remeselné, opravárske a údržbárske práce,
e) pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce z okruhu polygrafie – knihár, montážnik, tlačiar,
f) pomocné a manipulačné práce,
g) obsluha vykurovacích zariadení,
h) administratívne práce v Polygrafickom stredisku,
i) odborné a metodické práce pre finančný informačný systém SOFIA,
j) administratívne práce pre Akademický senát UK, Správnu radu UK a OO OZ PŠaV,
k) administratívne, odborné, technické a výskumné činnosti na projektoch.


4. Zamestnávateľ uzavrie pracovnú zmluvu s vysokoškolským učiteľom na dobu určitú len

v prípadoch, keď to zákon vyžaduje, a to najmenej na dobu 2 rokov, okrem prípadov:

a) zastupovania zamestnanca počas materskej dovolenky, rodičovskej dovolenky, dovolenky

bezprostredne nadväzujúcej na materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku, dočasnej
pracovnej neschopnosti alebo zamestnanca, ktorý bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej
funkcie alebo odborovej funkcie,

b) zastupovania zamestnanca, ktorý je na dlhodobom študijnom pobyte kratšom ako 2 roky,
c) vykonávania prác, pri ktorých je potrebné podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný

čas nepresahujúci osem mesiacov v kalendárnom roku,
d) v prípade, že pracovné miesto je financované z grantových a podobných prostriedkov

vyhradených na dobu kratšiu ako 2 roky,
e) podľa § 77 ods. 6 a 8 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov,
f) keď všeobecne záväzný právny predpis alebo vnútorný predpis UK ustanovuje dĺžku

pracovného pomeru vysokoškolských učiteľov kratšiu ako 2 roky.

5. Zamestnávateľ sa zaväzuje uplatňovať na odmeňovanie zamestnancov zákon o odmeňovaní
a ustanovenia Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a tejto kolektívnej zmluvy.

6. So zamestnancom z oblasti výskumu a vývoja možno dohodnúť pracovný pomer na určitú dobu
v zmysle § 48 ods. 2 ZP najdlhšie na dva roky, s výnimkou ustanovenia čl. 6 ods. 3 písm. k) KZ.
Pracovný pomer na určitú dobu možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci dvoch rokov
najviac dvakrát.


7. Zamestnávateľ sa zaväzuje poskytnúť adresné netarifné zvýšenie platu vysokoškolským učiteľom

UK na základe usmernenia, resp. dohôd medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR
a Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, za podmienky pridelenia
finančných prostriedkov na tento účel v dotačnej zmluve.


8. Zamestnávateľ sa zaväzuje poskytnúť adresné netarifné zvýšenie platu ostatným zamestnancom UK

na základe usmernenia, resp. dohôd medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR
a Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, za podmienky pridelenia
finančných prostriedkov na tento účel v dotačnej zmluve.


9. Zmluvné strany sa dohodli, že zabezpečia, aby zamestnávateľ posielal plat, resp. mzdu zamestnancov

na ich osobný bankový účet.

10. Na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru nemožno dohodnúť v

prospech zamestnanca priaznivejšie nároky alebo iné plnenia, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce
z pracovného pomeru.





5

Článok 7
Osobný príplatok


Zamestnávateľ sa zaväzuje využívať osobný príplatok na ocenenie mimoriadnych osobných schopností
a dosahovaných pracovných výsledkov zamestnanca alebo za vykonávanie prác zamestnancom nad
rámec jeho pracovných povinností (§ 10 zákona o odmeňovaní).
Fakulty môžu osobným príplatkom oceniť aj zamestnancov, najmä laborantov a technických
pracovníkov, podieľajúcich sa na pedagogickom procese.
Zamestnávateľ je povinný vopred prerokovať so zástupcami zamestnancov návrh na zníženie alebo
odobratie osobného príplatku.

Článok 8
Odstupné a odchodné


1. Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer výpoveďou z dôvodov uvedených

v § 63 ods. l písm. a) alebo písm. b) ZP alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj
zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, patrí
pri skončení pracovného pomeru odstupné najmenej v sume zvýšenej o jeden funkčný plat
zamestnanca voči podmienkam a nárokom ustanoveným v § 76 ods. 1 ZP.

2. Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. l
písm. a) alebo písm. b) ZP, odstupné najmenej v sume zvýšenej o jeden funkčný plat zamestnanca
voči podmienkam a nárokom ustanoveným v § 76 ods. 2 ZP.


3. Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru dohodou z dôvodu, že zamestnanec stratil

vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať
doterajšiu prácu, odstupné v sume zvýšenej o dva funkčné platy zamestnanca voči podmienkam a
nárokom ustanoveným v § 76 ods. 2 ZP.


4. Zamestnancovi – vysokoškolskému učiteľovi, ktorý pracoval na UK nepretržite najmenej 40 rokov

patrí pri ukončení pracovného pomeru odstupné v súlade s § 76 ods. 7 vo výške ustanovenej v § 76
ods. 1 ZP; okrem prípadov okamžitého skončenia pracovného pomeru a skončenia pracovného
pomeru z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny. V prípade, že zamestnávateľ uzavrie s týmto
vysokoškolským učiteľom pracovný pomer podľa § 77, ods. 6 zákona 131/2002 o vysokých školách,
tento nárok sa uplatní až po jeho skončení.


5. Zamestnancovi patrí pri prvom skončení pracovného pomeru po vzniku nároku na starobný

dôchodok alebo invalidný dôchodok, ak pokles jeho schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je viac
ako 70 %, odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 1 Zákonníka práce v sume jedného
funkčného platu zamestnanca.


6. Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru a po priznaní predčasného starobného

dôchodku odchodné nad rozsah § 76a ods. 2 Zákonníka práce v sume jedného funkčného platu
zamestnanca.


7. Zamestnancovi, ktorý pracoval na UK nepretržite najmenej 30 rokov, patrí pri prvom skončení

pracovného pomeru podľa ods. 5 odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 1 Zákonníka práce
v sume dvoch funkčných platov zamestnanca.

8. Zamestnancovi, ktorý pracoval na UK nepretržite najmenej 30 rokov, patrí pri skončení pracovného
pomeru podľa ods. 6 odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 2 Zákonníka práce v sume dvoch
funkčných platov zamestnanca.







6

Článok 9
Príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie


Výška príspevku zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie v zamestnávateľských zmluvách
uzatvorených počas roka 2022 je najmenej 2 % z objemu zúčtovaných platov zamestnancov
zúčastnených na doplnkovom dôchodkovom sporení
. Výška príspevku zamestnávateľa bude
upravená v špecifických doplnkoch.


Článok 10
Pracovný čas zamestnancov


1. Pracovný čas zamestnanca je 37 a ½ hodiny týždenne. U zamestnanca, ktorý má pracovný čas

rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo v oboch zmenách v dvojzmennej prevádzke
je pracovný čas 36 a ¼ hodiny týždenne; u zamestnanca, ktorý má pracovný čas rozvrhnutý tak, že
pravidelne vykonáva prácu striedavo vo všetkých zmenách v trojzmennej prevádzke alebo
v nepretržitej prevádzke je pracovný čas 35 hodín týždenne; pracovný čas zamestnanca, ktorý
pracuje s dokázaným chemickým karcinogénom pri pracovných procesoch s rizikom chemickej
karcinogenity je najviac 33 a ½ hodiny týždenne.

2. Práca nadčas nesmie presiahnuť v priemere osem hodín týždenne v období najviac 12 mesiacov po
sebe nasledujúcich (§ 97 ods. 6 ZP).


3. Ak ide na UK o činnosti, pri ktorých sa v priebehu roka prejavuje rozdielna potreba práce, je možné

rozvrhnúť pracovný čas nerovnomerne na jednotlivé týždne najviac na obdobie 12 mesiacov.

4. Zamestnávateľ umožní úpravu pracovného času v súlade s §164 a §165 Zákonníka práce tehotnej

žene a žene alebo mužovi trvale sa starajúcemu o dieťa mladšie ako 15 rokov.

5. Zamestnávateľ poskytne v druhom polroku kalendárneho roka 2022 zamestnancovi na jeho žiadosť

podľa § 141 ods. 3 písm. c) Zákonníka práce jeden deň pracovného voľna; za čas pracovného voľna
patrí zamestnancovi náhrada funkčného platu.


Článok 11

Dovolenka na zotavenie

1. Zamestnancom sa predlžuje výmera dovolenky na zotavenie nad rozsah ustanovený v § 103 ZP

o jeden týždeň, a to nasledovne:

a) základná výmera dovolenky v zmysle § 103 ods. 1 ZP vo výške štyroch týždňov sa predlžuje na

päť týždňov,
b) dovolenka vo výmere najmenej piatich týždňov, ktorá patrí zamestnancovi v zmysle § 103 ods.

2 ZP sa predlžuje na šesť týždňov,
c) dovolenka zamestnancov ustanovených v § 103 ods. 3 ZP je deväť týždňov v kalendárnom roku.
d) v kolektívnych zmluvách fakúlt možno ustanoviť v súlade so ZP, že výmera dovolenky pre

laborantov a technikov, ktorí sa priamo podieľajú na pedagogickom procese sa predlžuje o jeden
týždeň.

2. Čerpanie dovoleniek v súlade s § 111 ods. 1 ZP určuje zamestnávateľ po prerokovaní so
zamestnancom podľa plánu dovoleniek určeného s predchádzajúcim súhlasom zástupcov
zamestnancov príslušnej súčasti UK tak, aby si zamestnanec mohol dovolenku vyčerpať spravidla
vcelku a do konca kalendárneho roka. Pri určovaní dovolenky je potrebné prihliadať na úlohy
zamestnávateľa a na oprávnené záujmy zamestnanca. Na jednotlivých súčastiach UK sa uskutoční
kontrola čerpania dovoleniek v júli, v septembri a v novembri bežného roka.




7

3. Zamestnávateľ určí v súlade s ustanovením § 111 ods. 2 a 3 ZP po dohode so zástupcami
zamestnancov hromadné čerpanie dovolenky, ak je to nevyhnutné z prevádzkových dôvodov
a zlučiteľné so záujmom zamestnancov. Hromadné čerpanie dovolenky nesmie byť viac ako dva
týždne. Ak ide o vážne prevádzkové dôvody, ktoré sa zamestnancom oznámia najmenej šesť
mesiacov vopred, môže byť hromadné čerpanie dovolenky určené na tri týždne.


Tretia časť

Kolektívne vzťahy a práva a povinnosti zmluvných strán

Článok 12
Obdobie sociálneho zmieru a jeho prerušenie


1. Zmluvné strany rešpektujú obdobie platnosti tejto KZ ako obdobie sociálneho zmieru.


2. Zamestnanci a zamestnávatelia majú právo na kolektívne vyjednávanie; v prípade rozporu ich

záujmov zamestnanci majú právo na štrajk a zamestnávatelia majú právo na výluku (čl. 10 ZP).

3. Právo zamestnancov na štrajk, zaručené čl. 37 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky a Listinou

základných práv a slobôd, nie je ustanoveniami predchádzajúcich odsekov, ani ničím iným
obmedzené a zmluvné strany sa zaväzujú ho nespochybňovať.


Článok 13

Riešenie kolektívnych sporov

1. Kolektívnym sporom zmluvné strany rozumejú spor o uzatvorenie KZ alebo spor o uzatvorenie

dodatku ku KZ alebo spor o plnenie záväzkov z KZ, z ktorých nevznikajú nároky priamo
jednotlivým zamestnancom.

2. Zmluvné strany sa zaväzujú, že v prípade ak kolektívny spor nevyriešia rokovaním do 60 dní od
predloženia návrhu na uzatvorenie KZ, jej dodatku, alebo návrhu na vyriešenie sporu o plnenie
záväzku z KZ, využijú sprostredkovateľa na riešenie sporu, zapísaného v zozname
sprostredkovateľov na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len
„ministerstvo“).


3. V prípade, ak zmluvné strany nevyriešia kolektívny spor pred sprostredkovateľom podľa

predchádzajúceho odseku, zvážia na základe spoločnej dohody využitie rozhodcu zapísaného na
ministerstve, aby rozhodol ich kolektívny spor.



Článok 14

Riešenie individuálnych nárokov zamestnancov

1. Zmluvné strany sa zaväzujú rešpektovať právo zamestnanca na uplatnenie svojich individuálnych

nárokov z pracovnoprávnych vzťahov a z tejto kolektívnej zmluvy formou sťažnosti podanej
zamestnávateľovi, podnetu podanom na príslušnom orgáne inšpekcie práce alebo formou žaloby
podanej na súde, bez jeho obmedzovania v právach a povinnostiach v porovnaní s ostatnými
zamestnancami.


2. Zmluvné strany sa dohodli, že pri riešení sťažnosti zamestnanca budú postupovať objektívne, v súlade

so všeobecne záväznými právnymi predpismi.


Článok 15
Zabezpečenie činnosti odborovej organizácie


1. Zmluvné strany sa dohodli, že budú racionálne riešiť zabezpečenie nevyhnutnej prevádzkovej

činnosti odborovej organizácie, aby mohla riadne vykonávať svoje poslanie. Na splnenie povinnosti




8

vyplývajúcej z § 240 ods. 5 ZP sa zamestnávateľ zaväzuje na dobu existencie odborovej organizácie
poskytnúť jej:

a) časť miestnosti č. 201 SB, v ktorej bude pôsobiť RPOO,
b) dopravu, resp. náhradu cestovných nákladov verejným dopravným prostriedkom 2. triedy mimo

sídla fakulty alebo súčastí UK, v rámci SR, pre členov RPOO za účelom prípravy kolektívneho
vyjednávania max. 2 krát ročne z prostriedkov zamestnávateľa,

c) vnútorné zariadenie miestnosti uvedenej v písm. a),
d) úhradu všetkých prevádzkových nákladov (energie, spojové poplatky a pod.) spojených

s činnosťou RPOO v miestnosti uvedenej v písm. a),
e) finančné prostriedky na stretnutie odborárov UK s rektorom,
f) svoje rokovacie miestnosti na svoj náklad za účelom vzdelávacích činností odborových

funkcionárov a vedúcich zamestnancov zamestnávateľa v oblasti pracovnoprávnej
a kolektívneho vyjednávania, oboznámenia zamestnancov s uzatvorenou kolektívnou zmluvou,
na kolektívne vyjednávanie a riešenie kolektívnych sporov, na zasadnutia odborových orgánov
a na slávnostné podujatia súvisiace s ocenením práce zamestnancov,

g) priestory na zverejňovanie informácií o ochrane práce, o kolektívnom vyjednávaní,
o pracovnoprávnych otázkach a odborovej činnosti v záujme zabezpečenia riadnej
informovanosti zamestnancov,

h) pracovné miesto a mzdu tajomníka RPOO zaradeného do 4. tarifnej triedy príslušného platového
stupňa podľa Katalógu pracovných činností, časti 0.1 Spoločné pracovné činnosti, ktorý je
prílohou Nariadenia vlády č. 341/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, v pomernej výške
zodpovedajúcej dĺžke dohodnutého pracovného času v rozsahu 0,5.

2. Zamestnávateľ umožní úpravu pracovného času vysokoškolským učiteľom – funkcionárom
odborových orgánov, na zabezpečenie nevyhnutnej činnosti v nich (úprava rozvrhu prednášok
a cvičení).

3. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon funkcie v odborovom orgáne pracovné voľno na
nevyhnutný potrebný čas s náhradou mzdy. Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi za
vykonávanie práce nad rámec pracovných povinností spojených s činnosťou odborovej organizácie
osobný príplatok.


4. Zamestnávateľ bude v závislosti od finančných možností participovať na podpore zapojenia členov

odborov na podujatiach európskeho významu, ktoré sú prínosné pre UK a jej súčasti.

5. Zamestnávateľ zabezpečí, aby v štruktúre webového sídla UK bola vytvorená pozícia pre informácie

o činnosti Rady predsedov odborových organizácií UK, ktorá bude slúžiť na zverejňovanie
informácií o činnosti RPOO a základných odborových organizácií jednotlivých fakúlt a ďalších
súčastí univerzity.


Článok 16

Pracovné podmienky, podmienky zamestnávania a úprava spolurozhodovania, prerokovania
uplatnenia práva na informácie a na kontrolnú činnosť v tejto oblasti


Zamestnávateľ sa zaväzuje plniť vo vzťahu k odborovej organizácii povinnosti vyplývajúce z právnych
predpisov a tejto KZ. Zamestnávateľ je povinný:

a) vyžiadať si predchádzajúci súhlas odborovej organizácie alebo rozhodnúť po dohode s ňou
v nasledovných prípadoch:

- vydanie pracovného poriadku u zamestnávateľa (§ 12 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce
vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov),

- vydanie vnútorných predpisov o BOZP (§ 39 ods. 2 ZP),
b) písomne informovať odborovú organizáciu, ak má dôjsť k prechodu práv a povinností

z pracovnoprávnych vzťahov, najmenej 1 mesiac vopred o:




9

- dátume alebo navrhovanom dátume prechodu,
- dôvodoch prechodu,
- pracovnoprávnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu na zamestnancov,
- plánovaných opatreniach prechodu vzťahujúcich sa na zamestnancov (§ 29 ods. 1 ZP),

c) písomne informovať odborovú organizáciu o svojej hospodárskej a finančnej situácii
a o predpokladanom vývoji jeho činnosti,

d) vopred prerokovať s odborovou organizáciou najmä:
- opatrenia zamestnávateľa pri prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (§ 29

ods. 2 ZP),
- opatrenia umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov (§ 73 ods. 2 ZP),
- výpoveď alebo okamžité ukončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa (§74 ZP),
- prerušenie výkonu práce zamestnanca, dočasne, najdlhšie na jeden mesiac, ak je zamestnanec

dôvodne podozrivý zo závažného porušenia pracovnej disciplíny a jeho ďalší výkon práce by
ohrozoval dôležitý záujem zamestnávateľa (§141a ZP),

- opatrenia zamerané na starostlivosť o zamestnancov, ich vzdelávanie, prehlbovanie
a zvyšovanie kvalifikácie (§ 153 ZP),

- opatrenia na utváranie podmienok na zamestnávanie zamestnancov so zmenenou pracovnou
schopnosťou (§ 159 ods. 4 ZP),

- požadovanú náhradu škody v zmysle § 191 ods. 4 ZP a obsah dohody o spôsobe jej úhrady od
zamestnanca,

- rozsah zodpovednosti zamestnávateľa za škodu zamestnancovi a jej náhrady pri pracovnom
úraze alebo chorobe z povolania (§ 198 ods. 2 ZP),

- stav, štruktúru a predpokladaný vývoj zamestnanosti a plánované opatrenia, najmä, ak je
ohrozená zamestnanosť (§ 237 ods. 2 písm. a) ZP),

- zásadné otázky podnikovej sociálnej politiky, opatrenia na zlepšenie hygieny pri práci a
pracovného prostredia (§ 237 ods. 2 písm. b) ZP),

- rozhodnutia, ktoré môžu viesť k zásadným zmenám v organizácii práce alebo v zmluvných
podmienkach (§ 237 ods. 2 písm. c) ZP),

- organizačné zmeny, za ktoré sa považujú obmedzenie alebo zastavenie činnosti zamestnávateľa
alebo jeho časti, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zmena právnej formy zamestnávateľa (§ 237
ods. 2 písm. d) ZP),

- opatrenia na predchádzanie vzniku úrazov a chorôb z povolania a na ochranu zdravia
zamestnancov (§ 237 ods. 2 písm. e) ZP),

e) umožniť odborovej organizácii vykonávanie kontrolnej činnosti v oblasti dodržiavania
pracovnoprávnych predpisov vrátane mzdových predpisov a záväzkov vyplývajúcich z tejto
KZ, a za tým účelom jej poskytovať potrebné informácie, konzultácie a doklady,

f) pozývať zástupcu odborovej organizácie na zasadanie vedenia fakulty alebo súčasti UK a na
zasadanie kolégia rektora UK,

g) menovať a zabezpečiť účasť zástupcu odborovej organizácii delegovaného odborovým orgánom
ako člena výberovej komisie na obsadzovanie funkcií vedúcich zamestnancov.


Článok 17

Záväzky odborovej organizácie

1. Odborová organizácia sa zaväzuje po dobu účinnosti tejto KZ dodržiavať sociálny zmier so
zamestnávateľom v zmysle čl. 12 tejto KZ.

2. Odborová organizácia sa zaväzuje informovať zamestnávateľa o situácii vedúcej k porušeniu
sociálneho zmieru z jej strany a zo strany zamestnancov.


3. Odborová organizácia sa zaväzuje prizývať na zasadnutia svojich najvyšších orgánov zástupcu

zamestnávateľa za účelom hodnotenia plnenia záväzkov z KZ.




10

4. Odborová organizácia sa zaväzuje k súčinnosti so zamestnávateľom vo veciach využívania fondu
pracovného času zamestnancov, vo veciach uplatňovania úsporných opatrení a v iných postupoch,
ktoré zlepšujú hospodársky výsledok zamestnávateľa.


Článok 18

Činnosť zamestnávateľa a kontrola odborových orgánov v oblasti BOZP

1. Odborová organizácia sa zaväzuje prostredníctvom svojich základných organizácií vykonávať

kontrolu nad stavom BOZP u zamestnávateľa.

2. Zamestnávateľ sa zaväzuje v spolupráci s odborovou organizáciou zhodnotiť minimálne 1x do roka

rozbor pracovnej neschopnosti, úrazovosti a úrovne BOZP vrátane návrhov a opatrení smerujúcich
k zlepšeniu stavu.


3. Fakulty a ďalšie súčasti UK sú povinné účelovo použiť nevyhnutnú časť finančných prostriedkov na

zakúpenie ochranných pracovných prostriedkov proporcionálne k ich potrebám.


Článok 19
Starostlivosť o zdravie


Zamestnávateľ môže za účelom zabezpečenia liečebno-preventívnej starostlivosti zamestnancov UK
ponúknuť do prenájmu priestory pre všeobecné a stomatologickú ambulancie, a to v rámci svojich
priestorových možností.

Článok 20
Rekreačná starostlivosť a starostlivosť o deti zamestnancov


1. Zamestnávateľ po dohode s odborovou organizáciou podľa konkrétnych podmienok a možností

zabezpečí pre zamestnancov, ich rodinných príslušníkov a dôchodcov - bývalých zamestnancov,
rekreáciu vrátane detskej v súlade s vnútornými predpismi UK.

2. Zamestnávateľ umožní zamestnancom a ich rodinným príslušníkom využívanie telovýchovných a
športových zariadení UK v čase mimo vyučovacej činnosti a požičiavanie športového materiálu za
poplatok podľa platného cenníka UK.


3. Zamestnávateľ umožní jednotlivým odborovým organizáciám na UK využívať pri organizovaní

zájazdov a rekreačnej starostlivosti autobusy UK za úhradu prevádzkových nákladov.

4. Zamestnanec môže uplatniť u zamestnávateľa príspevok na rekreáciu podľa § 152a ZP.

5. Zamestnávateľ zriadi pre deti zamestnancov UK univerzitnú materskú školu.

6. V kolektívnych zmluvách fakúlt a súčastí možno ustanoviť, že zamestnávateľ môže poskytnúť pre

detí zamestnancov do 18 rokov príspevok na detské rekreácie, kurzy a sústredenia a denné tábory
počas školských prázdnin pre žiakov základných a stredných škôl.

Článok 21
Stravovanie


1. Zamestnávateľ sa zaväzuje v zmysle § 152 ZP zabezpečovať zamestnancom vo všetkých pracovných

zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy a poskytovať jedno diétne jedlo denne
priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú
cestu.

2. Zamestnávateľ bude zabezpečovať stravovanie podaním jedného teplého hlavného jedla vrátane
vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny vo vlastnom zariadení. Nárok na




11

poskytnutie stravy má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri
hodiny (§ 152 ods. 2 ZP).


3. Stravovanie v stravovacom zariadení u iného zamestnávateľa alebo prostredníctvom právnickej

osoby je možné len v tom prípade, ak zamestnávateľ nemôže poskytnúť stravovanie vo vlastnom
stravovacom zariadení. Výber dodávateľa stravovacích služieb sa uskutoční v súlade s platnými
právnymi predpismi o verejnom obstarávaní. Zamestnávateľ výnimočne poskytne zamestnancom
finančný príspevok na stravovanie, ak nemôže zabezpečiť stravovanie inou formou. Príspevok na
stravovanie bude vychádzať zo spriemerovaného príspevku poskytovaného zamestnancom, ktorí sa
stravujú v stravovacích zariadeniach UK.


4. Zamestnávateľ prispieva na stravovanie z rozpočtu zamestnávateľa sumou vo výške 55 % hodnoty

jedla vykalkulovaného v študentských jedálňach UK, najviac však do výšky 55 % stravného
poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o
cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.


5. Zamestnávateľ prispieva na stravovanie aj zo sociálneho fondu, a to v rozsahu podľa Pravidiel na

tvorbu a použitie sociálneho fondu na príslušnej súčasti UK.

6. Zamestnávateľ môže v odôvodnených prípadoch umožniť stravovanie zamestnancov v diétnej

jedálni a prispievať im do rovnakej výšky ako ostatným zamestnancom v jedálňach UK.

Článok 22
Starostlivosť o bývanie


1. Zamestnávateľ sa zaväzuje informovať odborovú organizáciu o obsadení služobných bytov, s

ktorými disponuje.

2. Zamestnávateľ vyčlení po dohode s Komisiou pre študentské domovy a ubytovanie zo svojej
ubytovacej kapacity na vysokoškolských internátoch miesta na ubytovanie mladých zamestnancov
UK podľa požiadaviek súčastí UK.


Článok 23

Starostlivosť o kvalifikáciu

1. Zamestnávateľ sa zaväzuje starať sa o prehlbovanie kvalifikácie zamestnancov, prípadne jej

zvyšovanie a dbať na to, aby zamestnanci boli zamestnávaní prácami zodpovedajúcimi dosiahnutej
kvalifikácii.


2. Zamestnancom, ktorí si zvyšujú kvalifikáciu a majú uzavreté príslušné dohody so zamestnávateľom,

bude zamestnávateľ poskytovať pracovné úľavy a ekonomické zabezpečenie podľa platných
predpisov.



Článok 24

Iná starostlivosť

V rámci prevádzkových možností zamestnávateľ môže umožniť použitie priestorov a zariadení jedální
a vysokoškolských internátov zamestnancom pri ich významných rodinných udalostiach (okrúhle
životné jubileá, svadby a pod.) a výborom ZO jednotlivých fakúlt a ďalších súčastí UK pri organizácii
niektorých podujatí (stretnutie s dôchodcami, vianočné posedenie).

Článok 25
Sociálny fond


1. Zmluvné strany sa dohodli, že výška sociálneho fondu sa určuje nasledovne: Celkový prídel do

sociálneho fondu je tvorený povinným prídelom vo výške 1 % a ďalším prídelom vo výške najmenej
0,25 % zo súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.




12


2. Zásady na tvorbu a použitie sociálneho fondu tvoria súčasti univerzity a sú uvedené v špecifických

doplnkoch.

3. Časť prostriedkov sociálneho fondu, sa použije na dofinancovanie rekreačného pobytu

v zariadeniach UK zamestnancov UK, ktorí majú uzatvorený pracovný pomer na ustanovený
týždenný pracovný čas a na športovo-rekreačné, spoločenské a kultúrne podujatia, ktoré sú
organizované ZO odborov pre zamestnancov UK.


4. V súlade s § 7 ods. 3 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona

č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov súčasti UK vyčlenia a prevedú na
účet ZO odborov z prostriedkov sociálneho fondu 0,04 % zo základu podľa § 4 ods. 1 citovaného
zákona na pokrytie nákladov odborovej organizácie, ktoré vzniknú v súvislosti so spracovaním
analýz, expertíz alebo iných služieb potrebných pre realizáciu a prípravu kolektívneho vyjednávania
medzi príslušným odborovým orgánom a príslušnou súčasťou UK, ktorá je v postavení
zamestnávateľa.


Štvrtá časť

Záverečné ustanovenia

Článok 26

1. Zmluvné strany sa dohodli vykonávať hodnotenie plnenia záväzkov a práv vyplývajúcich z tejto

kolektívnej zmluvy, a to polročne formou písomného protokolu o vyhodnotení plnenia kolektívnej
zmluvy do 15. októbra 2022 a do 15. mája v nasledujúcom roku.

2. Táto KZ je vyhotovená v štyroch exemplároch. Každá zo zmluvných strán dostane po dvoch
podpísaných exemplároch.


3. Ustanovenia tejto kolektívnej zmluvy, ktoré sú v rozpore so všeobecne záväznými právnymi

predpismi sú neplatné v zmysle § 4 ods. 2 zákona o kolektívnom vyjednávaní.

4. Kolektívna zmluva nadobúda platnosť dňom podpisu obidvoma zmluvnými stranami. Kolektívna

zmluva sa uzatvára na rok 2022, s účinnosťou odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia tejto
kolektívnej zmluvy v Centrálnom registri zmlúv Úradu vlády SR. Táto zmluva sa zverejňuje
v Centrálnom registri zmlúv Úradu vlády SR podľa príslušných predpisov.


5. Zmluvné strany vyhlasujú, že si túto kolektívnu zmluvu prečítali, súhlasia s jej obsahom a na znak

toho ju podpisujú.

V Bratislave 18. januára 2022



............................................................. ..........................................................
MUDr. Alexander Kurtanský prof. JUDr. Marek Števček, PhD.
predseda rektor
Rady predsedov odborových organizácií UK Univerzity Komenského v Bratislave

Kolektívna zmluva Univerzity Komenského v Bratislave na rok 2022 - 2022

Dátum začiatku: → 2022-01-01
Dátum ukončenia: → 2022-12-31
Pomenuj odvetvie: → Školstvo, veda a výskum
Verejný/súkromný sektor: → Vo verejnom sektore
Uzavretý (kým)
Pomenuj firmu: → 
Pomenuj odborové zväzy →  OZPSAV - Odborový Zväz Pracovníkov Školstva A Vedy Na Slovensku

TRÉNING

Tréningové programy: → Nie
Učňovské programy: → Nie
Zamestnávateľ prispieva do tréningového fondu zamestnancov: → Nie

PRACOVNÉ ZMLUVY

Odstupné po 5 rokoch v zamestnaní (percento mesačného platu): →  %
Odstupné po 1 roku v zamestnaní (percento mesačného platu): →  %
Zamestnanci na čiastočný uväzok vylúčení z ustanovení: → Nie
Ustanovenia o zamestnancoch na čiastočný uväzok → Nie
Učni vyĺučení z ustanovení: → Nie
Brigádnici/študenti vylúčení z ustanovení: → Nie

PRACOVNÉ HODINY, PLÁNY A DOVOLENKY

Pracovné hodiny za týždeň: → 37.5
Maximum nadčasov: → 8.0
Platená zákonná dovolenka: → 25.0 dni
Platená zákonná dovolenka: → 5.0 týždne
Platené voľno pre aktivity odborov: →  dni
Ustanovenie o flexibilnej pracovnej dohode: → Nie

MZDY

Mzdy definované na základe mzdových tabuliek: → No
Prispôsobenie pre rastúce životné náklady: → 

Stravné lístky:

Stravné lístky poskytnuté: → Áno
Príplatok poskytnutý na jedlo: → Nie
Právna pomoc zdarma: → Nie
Loading...