1/15
Kolektívna zmluva
Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne
na roky 2022 - 2023
Kolektívna zmluva Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne na roky 2022 a
2023 (ďalej len „kolektívna zmluva“) sa uzatvára v súlade s § 231 zákona číslo 311/2001 Z. z.
Zákonníka práce v znení neskorších zákonov (ďalej len „ZP“) a v súlade s ustanoveniami
zákona číslo 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov, v záujme
vytvárania priaznivejších pracovných, mzdových podmienok ako aj vytvárania priaznivých
vzťahov medzi zamestnancami a zamestnávateľom na roky 2022 a 2023, medzi
zmluvnými stranami:
Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne
(ďalej len „zamestnávateľ“) ako zamestnávateľ, zastúpená rektorom
doc. Ing. Jozef Habánik, PhD.
a
Základná organizácia odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy pri Trenčianskej
univerzite Alexandra Dubčeka v Trenčíne
(ďalej len „odborová organizácia“) ako odborový orgán, zastúpená predsedom
Ing. Karol Krajčo
2/15
PRVÁ ČASŤ
Úvodné ustanovenia
Článok 1
Uznanie odborovej organizácie a zamestnávateľa
1. Zamestnávateľ uznáva v zmysle § 230 a nasl. ZP ako svojho zmluvného partnera na
uzatvorenie kolektívnej zmluvy odborovú organizáciu. Odborová organizácia uznáva
zamestnávateľa ako zmluvného partnera na rokovanie a uzatvorenie kolektívnej zmluvy.
2. Zmluvné strany sa zaväzujú, že nebudú počas účinnosti tejto kolektívnej zmluvy
spochybňovať vzájomné oprávnenie vystupovať ako zmluvná strana tejto kolektívnej
zmluvy (ďalej len „KZ“).
Článok 2
Pôsobnosť, platnosť a účinnosť kolektívnej zmluvy
1. Táto KZ upravuje pracovné podmienky a podmienky zamestnávania, individuálne
a kolektívne vzťahy medzi zamestnávateľom a jeho zamestnancami a práva a povinnosti
zmluvných strán. Pojem zamestnávateľ pritom zahŕňa všetkých, ktorí vo svojej
pôsobnosti plnia funkcie a úlohy zamestnávateľa – rektor a dekani fakúlt.
2. Táto KZ je záväzná pre zmluvné strany a zamestnancov, ktorí sú u zamestnávateľa
v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas a v pracovnom pomere na
kratší ako týždenne ustanovený pracovný čas. Na zamestnancov, ktorí sú
u zamestnávateľa v pracovnom pomere na kratší ako týždenne ustanovený pracovný čas
sa nevzťahuje ustanovenie článku 9 tejto KZ. KZ sa nevzťahuje na zamestnancov
zamestnávateľa, ktorí u neho pracujú na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo
pracovného pomeru.
3. Táto KZ nadobúda platnosť dňom podpisu oboch zmluvných strán a účinnosť dňom,
nasledujúcim po dni zverejnenia v centrálnom registri zmlúv podľa Nariadenia vlády SR
v zmysle zákona číslo 40/1964 Zb. v znení občianskeho zákona číslo 211/2000 Z. z.
o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov. Táto KZ platí do 28. 2. 2024. V prípade neuzatvorenia novej KZ na
rok 2024 sa zamestnávateľ a odborový orgán riadia Zákonníkom práce v platnom znení
a Kolektívnou zmluvou vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní
postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri
výkone práce vo verejnom záujme na príslušný rok.
Článok 3
Zmena kolektívnej zmluvy
1. Táto KZ a jej obsah sa môže meniť len po dohode zmluvných strán, na základe
písomného návrhu na zmenu KZ jednou zo zmluvných strán, ak to vyplynie zo zmeny
všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré zakladajú finančné nároky v závislosti
od prideleného rozpočtu na roky 2022 a 2023.
3/15
2. Dohodnuté zmeny sa označia ako „Dodatok ku KZ“ a číslujú sa v poradí, v akom sú
uzatvorené.
3. Zmluvné strany môžu po vzájomnej dohode doplnkom k tejto KZ zmeniť aj iné
ustanovenia tejto KZ bez obmedzenia.
Článok 4
Oboznamovanie zamestnancov s kolektívnou zmluvou
1. Zamestnávateľ v spolupráci s odborovou organizáciou zabezpečí do 15 dní od podpísania
tejto KZ jej prístupnosť zamestnancom na všetkých pracoviskách univerzity.
2. Zamestnancov prijímaných do pracovného pomeru po dátume uzatvorenia tejto KZ
oboznámi s touto KZ zamestnávateľ v rámci plnenia povinností v zmysle § 47 ods. 2 ZP.
Článok 5
Archivovanie kolektívnej zmluvy
Zmluvné strany uschovajú túto KZ po dobu 5 rokov od skončenia jej účinnosti.
DRUHÁ ČASŤ
Individuálne vzťahy, právne nároky a práva zamestnancov vyplývajúce
z kolektívnej zmluvy
Článok 6
Platové podmienky a príplatky
1. Zamestnávateľ bude realizovať odmeňovanie v zmysle zákona č. 553/2003 Z. z.
o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o odmeňovaní vo verejnom záujme“),
tejto KZ a ustanovenia Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí
pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní vo verejnom
záujme na roky 2022 a 2023 (ďalej len „KZVS“).
2. Zamestnávateľ môže priznať zamestnancovi osobný príplatok ako ocenenie
mimoriadnych osobných schopností a dosahovaných pracovných výsledkov zamestnanca,
alebo za vykonávanie prác zamestnancom nad rámec jeho pracovných povinností (§10
zákona o odmeňovaní vo verejnom záujme).
3. Základná stupnica platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme,
osobitná stupnica platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových
zamestnancov a platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
sa zvýšia od 1. júla 2022 o 3%. Zmluvné strany sa zaväzujú, že zvýšenie platových taríf
v zmysle tohto bodu alebo prípadnej zmeny zákona o odmeňovaní nebude mať
4/15
nepriaznivý vplyv na výšku ostatných zložiek funkčných platov, ktoré boli
zamestnancom priznané.
Článok 7
Výplata platu, preddavku na mzdu a zrážky z platu
1. Zamestnávateľ sa zaväzuje uskutočniť výplatu platu jedenkrát mesačne. Splatnosť platu
je trinásty deň po ukončení predchádzajúceho mesiaca. Výnimky z tohto ustanovenia
odsúhlasuje na návrh zamestnávateľa výbor odborovej organizácie.
2. Zamestnávateľ sa zaväzuje plat zasielať na osobný účet zamestnanca, ktorý si zriadil
v peňažnom ústave podľa vlastného výberu. Tým zamestnancom, ktorí nemajú zriadené
osobné účty umožní zamestnávateľ prevziať plat počas pracovnej doby v pokladni na
ekonomickom oddelení TnUAD.
3. Zamestnávateľ sa zaväzuje na základe písomného súhlasu zamestnanca, udeleného
v dohode o zrážkach zo mzdy vykonávať zrážky zo mzdy zamestnanca – člena odborovej
organizácie v prospech účtu odborovej organizácie vo výške 1 % z čistého mesačného
príjmu člena.
Článok 8
Odstupné a odchodné
1. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi, s ktorým skončí pracovný pomer výpoveďou
z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) alebo písm. b) ZP, alebo z dôvodu, že
zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku
dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, patrí pri skončení pracovného pomeru
odstupné nad rozsah ustanovený v § 76 ods. 1 ZP v sume jedného funkčného platu, resp.:
a) dvoch funkčných platov, ak pracovný pomer trval najmenej 2 roky a menej ako 5
rokov,
b) trojnásobku funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej 5 rokov
a menej ako 10 rokov,
c) štvornásobku funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej 10
rokov a menej ako 20 rokov,
d) päťnásobku funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dvadsať
rokov.
2. Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru dohodou uvedených v § 63 ods. 1
písm. a) alebo písm. b) ZP, alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj
zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu
prácu odstupné nad rozsah ustanovený v § 76 ods. 2 ZP v sume jedného funkčného platu,
resp.:
a) dvoch funkčných platov, ak pracovný pomer trval menej ako 2 roky,
5/15
b) trojnásobku funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej 2
roky a menej ako 5 rokov,
c) štvornásobku funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej 5
rokov a menej ako 10 rokov,
d) päťnásobku funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej 10
rokov a menej ako 20 rokov,
e) šesťnásobku jeho funkčného platu, ak pracovný pomer zamestnanca trval
najmenej 20 rokov.
3. Pri prvom skončení pracovného pomeru po nadobudnutí nároku na starobný dôchodok
alebo invalidný dôchodok, ak pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je viac
ako 70 %, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi odchodné nad rozsah ustanovený v §
76a ods. 1 ZP v sume jedného funkčného platu, ak požiada o poskytnutie uvedeného
dôchodku pred skončením pracovného pomeru alebo do 10 pracovných dní po jeho
skončení.
4. Pri skončení pracovného pomeru a po priznaní predčasného starobného dôchodku
zamestnávateľ poskytne zamestnancovi odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 2
ZP v sume jedného funkčného platu na základe žiadosti podanej pred skončením
pracovného pomeru alebo do 10 dní po jeho skončení.
5. Odchodné zamestnancovi patrí len od jedného zamestnávateľa.
6. Podľa §76a ods. 4 nie je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi odchodné, ak
sa pracovný pomer skončil podľa § 68 ods.1 ZP.
Článok 9
Odmeny
1. Zamestnávateľ môže vyplatiť zamestnancovi zamestnanému na ustanovený pracovný čas
odmenu za pracovné zásluhy pri dosiahnutí 50 rokov veku a tiež pri dosiahnutí 60 rokov
veku podľa počtu odpracovaných rokov na Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka
v Trenčíne:
a) viac ako 7 rokov - 200,00 €,
b) viac ako 10 rokov - 300,00 €,
c) viac ako 15 rokov - 400,00 €.
Článok 10
Príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie
1. Zamestnávateľ sa zaväzuje k uzavretiu zamestnávateľských zmlúv s doplnkovými
dôchodkovými spoločnosťami, v ktorých zamestnanci majú uzatvorenú účastnícku zmluvu
do 30 dní odo dňa, v ktorom sa zamestnávateľ o tejto skutočnosti dozvedel.
6/15
2. Zmluvné strany sa dohodli na výške príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie ( ďalej
len „DDS“ ) na osobu a mesiac v roku 2022 vo výške 30,- Eur.
3. Zamestnávateľ sa zaväzuje najneskôr od 1.9.2022 odvádzať príspevok na účet DDS
zamestnanca, ktorého pracovný pomer je na ustanovený pracovný čas 37,5 hodiny
a minimálny mesačný príspevok zamestnanca do DDS, zrážaný pravidelne mesačne z jeho
mzdy, je 10 Eur.
Článok 11
Pracovný čas
1. Pracovný čas zamestnanca je 37 a ½ hodiny týždenne. U zamestnanca, ktorý má
pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo v oboch zmenách
v dvojzmennej prevádzke je pracovný čas 36 a 1/4 hodiny týždenne; u zamestnanca, ktorý
má pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo vo všetkých
zmenách v trojzmennej alebo v nepretržitej prevádzke je pracovný čas 35 hodín týždenne.
2. V súlade s ustanovením § 88 ZP sa zmluvné strany dohodli na zavedení pružného
pracovného času uplatňovaním ako pružného pracovného mesiaca.
3. Pružný pracovný čas je určený pre vysokoškolských učiteľov, výskumných pracovníkov
a ostatných zamestnancov na ustanovený týždenný pracovný čas.
4. Pružný pracovný čas sa nevzťahuje na prevádzkových zamestnancov univerzity.
5. Postup pri evidencii pracovného času je bližšie špecifikovaný vo vnútornom predpise
„Postup pri evidencii pracovného času v podmienkach TnUAD“.
Článok 12
Dovolenka a dôležité osobné prekážky v práci
1. Zamestnancom sa predlžuje výmera dovolenky na zotavenie nad rozsah ustanovený
v § 103 ZP o jeden týždeň nasledovne:
a) päť týždňov- základná výmera dovolenky,
b) šesť týždňov – zamestnancovi, ktorý do konca príslušného kalendárneho roka dovŕši
33 rokov veku a zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa,
c) deväť týždňov - vysokoškolskí učitelia, výskumní pracovníci.
2. Zamestnávateľ poskytne v druhom polroku kalendárneho roka 2022 zamestnancovi na
jeho žiadosť podľa § 141 ods. 3 písm. c) ZP jeden deň pracovného voľna; za tento čas
pracovného voľna patrí zamestnancovi náhrada funkčného platu.
TRETIA ČASŤ
Kolektívne vzťahy, práva a povinnosti zmluvných strán
7/15
Článok 13
Obdobie sociálneho mieru
1. Zmluvné strany rešpektujú obdobie platnosti tejto KZ ako obdobie sociálneho mieru
s výnimkou, ak dôjde k postupu podľa čl. 15 tejto KZ.
2. V prípade prerušenia sociálneho mieru môžu zmluvné strany použiť aj krajné prostriedky
na riešenie kolektívneho sporu t.j. štrajk a výluku pri splnení zákonných podmienok
stanovených v zák. č.2/1991 o kolektívnom vyjednávaní.
3. Právo zamestnancov na štrajk zaručené čl. 37 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky
a Listinou základných práv a slobôd nie je ustanoveniami predchádzajúcich odsekov, ani
ničím iným obmedzené a zmluvné strany sa zaväzujú ho nespochybňovať.
Článok 14
Riešenie kolektívnych sporov
1. Kolektívnym sporom zmluvné strany rozumejú spor o uzatvorenie KZ alebo spor
o uzatvorenie doplnku ku KZ alebo spor o plnenie záväzku z KZ (ak nevzniká z neho
nárok priamo zamestnancovi) v dobe účinnosti KZ alebo v dobe činnosti jednotlivých
záväzkov z nej.
2. Zmluvné strany sa zaväzujú, ak kolektívny spor nevyriešia rokovaním do 30 dní od
predloženia návrhu na uzatvorenie KZ, jej doplnku, alebo návrhu na vyriešenie sporu o
plnenie záväzku z KZ, využiť sprostredkovateľa na riešenie sporu zapísaného v zozname
sprostredkovateľov na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
(ďalej ministerstvo).
3. Zmluvné strany, ak kolektívny spor nevyriešia pred sprostredkovateľom podľa
predchádzajúceho odseku, zvážia na základe spoločnej dohody využitie rozhodcu
zapísaného na ministerstve, aby rozhodol ich kolektívny spor.
Článok 15
Riešenie individuálnych nárokov zamestnancov a vybavovanie ich sťažností
1. Zmluvné strany sa zaväzujú rešpektovať právo zamestnancov na uplatnenie svojich
individuálnych nárokov z pracovnoprávnych vzťahov a z tejto KZ prostredníctvom
Inšpekcie práce alebo na súde bez jeho obmedzovania v právach a povinnostiach
v porovnaní s ostatnými zamestnancami.
2. Zmluvné strany sa dohodli, že pri riešení sťažností zamestnanca budú postupovať
objektívne, v súlade so všeobecnými záväznými predpismi (§13 ods. 5 ZP).
8/15
Článok 16
Vzťahy medzi zamestnávateľom a odborovou organizáciou a zabezpečenie
činnosti odborových orgánov
1. Zmluvné strany sa zaväzujú vzájomne sa rešpektovať, vytvárať atmosféru dôvery
a porozumenia tým, že si budú vzájomne poskytovať pravdivé informácie v dohodnutom
rozsahu.
2. Zmluvné strany sa budú podľa potreby vzájomne informovať o svojich stanoviskách
k pripravovaným všeobecne záväzným právnym predpisom a k pripravovaným vnútorným
predpisom.
3. Zmluvné strany sa budú navzájom prizývať na svoje rokovania. Predseda odborovej
organizácie bude prizývaný na Kolégia rektora k otázkam týkajúcich sa pracovno-
právnych vzťahov, pracovných podmienok zamestnancov, opatrení na ochranu zdravia
a bezpečnosti pri práci, ako aj iných opatreniach týkajúcich sa väčšieho počtu
zamestnancov. Člen výboru, prípadne člen odborovej organizácie bude prizývaný (na
základe poverenia predsedu odborovej organizácie) na rokovania Kolégia dekana
k otázkam týkajúcich sa pracovno-právnych vzťahov, pracovných podmienok
zamestnancov, opatrení na ochranu zdravia a bezpečnosti pri práci, ako aj iných
opatreniach týkajúcich sa väčšieho počtu zamestnancov.
4. Rektor, prípadne ním poverený člen vedenia TnUAD bude vždy prizývaný na rokovania
Členskej schôdze Základnej organizácie a podľa závažnosti predmetu rokovania na
schôdze Výboru základnej organizácie.
5. Zmluvné strany sa dohodli, že budú racionálne riešiť zabezpečenie nevyhnutnej
prevádzkovej činnosti odborovej organizácie, aby mohla riadne vykonávať svoje poslanie.
Na splnenie povinnosti vyplývajúcich z § 240 ods. 5 ZP sa zamestnávateľ zaväzuje na
dobu existencie odborovej organizácie poskytnúť jej:
a) miestnosť, v ktorej bude pôsobiť výbor odborovej organizácie,
b) vnútorné zariadenie a úhradu prevádzkových nákladov spojených s činnosťou výboru
odborovej organizácie v miestnosti uvedenej v písm. a) tohto článku,
c) svoje rokovacie miestnosti na svoj náklad v rámci svojich možností za účelom
vzdelávacích činností odborových funkcionárov v pracovno-právnej oblasti a
kolektívneho vyjednávania, oboznámenia zamestnancov s uzatvorenou kolektívnou
zmluvou, na kolektívne vyjednávanie a riešenie kolektívnych sporov, na zasadnutia
odborových orgánov a na slávnostné podujatia súvisiace s ocenením práce
zamestnancov,
d) priestory na zverejnenie informácií o ochrane práce, o kolektívnom vyjednávaní,
o pracovnoprávnych otázkach a odborovej činnosti v záujme zabezpečenia riadnej
informovanosti,
e) zamestnávateľ zabezpečí, aby v štruktúre svojho webového sídla bola vytvorená
pozícia pre odborovú organizáciu.
6. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon funkcie v odborovom orgáne pracovné
voľno na nevyhnutný potrebný čas s náhradou mzdy.
9/15
7. Predseda odborového orgánu sa zaväzuje pravidelne, najmenej však raz ročne informovať
zamestnávateľa o zmenách v členstve odborového orgánu a predkladať mu zoznam členov
predsedníctva odborového orgánu.
Článok 17
Pracovné podmienky, podmienky zamestnávania a úprava spolurozhodovania,
prerokovania uplatnenia práva na informácie a na kontrolnú činnosť v tejto
oblasti
1. Zamestnávateľ sa zaväzuje plniť vo vzťahu k odborovej organizácii povinnosti
vyplývajúce z právnych predpisov a tejto KZ.
2. Zamestnávateľ je povinný:
a) Vyžiadať si predchádzajúci súhlas odborovej organizácie v týchto prípadoch:
1. vydanie pracovného poriadku u zamestnávateľa (§ 84 ZP ods. 1),
2. výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru zástupcom
zamestnancov, na ktorých sa vzťahuje zvýšená ochrana (§ 240 ods. 9 ZP).
b) Rozhodnúť po dohode s odborovou organizáciou:
1. o pláne dovoleniek a o určení hromadného čerpania dovolenky na príslušný
kalendárny rok (§ 111 ods. 1 a 2 ZP),
2. o zavedení pružného pracovného času (§ 88 ods. 1 ZP),
3. o nerovnomernom rozvrhnutí pracovného času (§ 87 ods. 2 ZP),
4. o určení začiatku a konca pracovného času a rozvrhu pracovných zmien (§ 90 ods.
4 ZP),
5. o určení podmienok poskytnutia prestávky na odpočinok a jedenie vrátane jej
predĺženia (§ 91 ods. 2 ZP),
6. o vymedzení vážnych prevádzkových dôvodov, pre ktoré zamestnávateľ nemôže
zamestnancovi prideľovať prácu, a pri ktorých sa mu poskytuje 60 % jeho
funkčného platu (§ 142 ods. 4 ZP),
7. o určení prídelu do sociálneho fondu, jeho čerpaní a použití, a poskytnutí
príspevku odborovej organizácii (§ 3, zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom
fonde).
c) Vopred prerokovať s odborovou organizáciou:
1. výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa
(§ 74 ZP),
2. rovnomerné rozvrhnutie pracovného času (§ 86 ods. 1 ZP),
10/15
3. opatrenia zamestnávateľa pri prechode práv a povinností z pracovno-právnych
vzťahov (§ 29 ods. 2 ZP),
4. opatrenia, ktoré môžu predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov (§ 73 ods.
2 ZP),
5. opatrenia zamerané na starostlivosť o zamestnancov, ich vzdelávanie,
prehlbovanie a zvyšovanie kvalifikácie (§ 153 ZP),
6. opatrenia na utváranie podmienok na zamestnávanie zamestnancov so zmenenou
pracovnou schopnosťou (§ 159 ods. 4 ZP),
7. požadovanú náhradu škody v zmysle § 191 ods. 4 ZP a obsah dohody o spôsobe
jej úhrady od zamestnanca,
8. rozsah zodpovednosti zamestnávateľa za škodu zamestnancovi a jej náhrady pri
pracovnom úraze alebo chorobe z povolania (§ 198 ods. 2 ZP),
9. stav, štruktúru a predpokladaný vývoj zamestnanosti a plánované opatrenia, najmä
ak je ohrozená zamestnanosť (§ 237 ods. 2 písm. a) ZP),
10. základné otázky podnikovej sociálnej politiky, opatrenia na zlepšenie hygieny pri
práci a pracovného prostredia (§ 237 ods. 2 písm. b) ZP),
11. rozhodnutia, ktoré môžu viesť k zásadným zmenám v organizácii práce alebo
v zmluvných podmienkach (§ 237 ods. 2 písm. c ZP),
12. organizačné zmeny, za ktoré sa považujú obmedzenie alebo zastavenie činnosti
zamestnávateľa alebo jeho časti, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zmena právnej
formy zamestnávateľa (§ 237 ods. 2 písm. d) ZP),
13. opatrenia na predchádzanie vzniku úrazov a chorôb z povolania a na ochranu
zdravia zamestnancov (§ 237 ods. 2 písm. e) ZP).
d) Písomne informovať odborovú organizáciu, ak má dôjsť k prechodu práv
a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov, najneskôr jeden mesiac predtým o:
1. dátume alebo navrhovanom dátume prechodu (§ 29 ods. 1 písm. a) ZP),
2. dôvodoch prechodu (§ 29 ods. 1 písm. b) ZP),
3. pracovno-právnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu na
zamestnancov (§ 29 ods. 1 písm. c) ZP),
4. plánovaných opatreniach prechodu vzťahujúcich sa na zamestnancov (§ 29 ods.
ods. 1 písm. d) ZP).
e) Informovať odborovú organizáciu najmä o:
1. platobnej neschopnosti zamestnávateľa – písomne (§ 22 ods. 1 ZP),
2. dohodnutých nových pracovných pomeroch u zamestnávateľa raz ročne (§ 47 ods.
4 ZP),
3. možnostiach pracovných miest na kratší pracovný čas (§ 49 ods. 6 ZP),
11/15
4. hospodárskej a finančnej situácii a o predpokladanom vývoji jeho činnosti (§ 229
ods. 1, 2 ZP).
f) Menovať a zabezpečiť účasť zástupcu odborovej organizácie delegovaného
odborovou organizáciou ako člena výberovej komisie v súlade s vnútorným
predpisom zamestnávateľa Zásady výberového konania na obsadzovanie pracovných
miest vysokoškolských učiteľov, pracovných miest výskumných pracovníkov,
funkcií profesorov a docentov a funkcií vedúcich zamestnancov Trenčianskej
univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne.
g) Umožniť odborovej organizácii vykonávanie kontrolnej činnosti v oblasti
dodržiavania pracovnoprávnych predpisov vrátane mzdových predpisov a záväzkov
vyplývajúcich z tejto KZ, a za týmto účelom jej poskytovať potrebné informácie,
konzultácie a doklady (§ 239 ZP).
Článok 18
Záväzky odborovej organizácie
1. Odborová organizácia sa zaväzuje po dobu účinnosti tejto KZ dodržiavať sociálny
mier so zamestnávateľom v zmysle čl. 13 tejto KZ.
2. Odborová organizácia sa zaväzuje informovať zamestnávateľa o situácii vedúcej
k porušeniu sociálneho mieru z jej strany a zo strany zamestnancov.
3. Odborová organizácia sa zaväzuje informovať zamestnávateľa o každej zmene
v odborovej organizácii pôsobiacej u zamestnávateľa podľa § 230 ZP.
Článok 19
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
1. Zamestnávateľ v rozsahu svojej pôsobnosti a v súlade s ustanoveniami § 147 ZP
a § 5 až 10 zákona NR SR č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon o BOZP) v znení
neskorších predpisov sa zaväzuje sústavne zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia
zamestnancov pri práci a na ten účel vykonávať potrebné opatrenia vrátane
zabezpečovania prevencie, potrebných prostriedkov a vhodného systému na riadenie
ochrany práce.
2. Zamestnávateľ v záujme toho sa zaväzuje:
a) v spolupráci s odborovou organizáciou zhodnotiť minimálne 1x do roka rozbor
pracovnej neschopnosti, úrazovosti a úrovne bezpečnosti a ochrane zdravia pri
práci (ďalej len BOZP) vrátane návrhov a opatrení smerujúcich k zlepšeniu stavu,
b) bezodkladne oznámiť vznik registrovaného pracovného úrazu príslušnému
odborovému orgánu (§ 17 ods. 5 písm. a) bod 1 zákona o BOZP),
12/15
c) zabezpečiť zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť na plnenie ich úloh
vzdelávanie, poskytnúť im v primeranom rozsahu pracovné voľno s náhradou
mzdy a vytvoriť nevyhnutné podmienky na výkon ich funkcie (§ 240 ZP a § 19
ods. 5 zákona o BOZP),
d) kontrolovať či zamestnanec nie je v pracovnom čase pod vplyvom alkoholu (§ 9
ods. 1 písm. b) zákona o BOZP),
e) kontrolovať určený zákaz fajčenia v priestoroch zamestnávateľa (9 ods. 1 písm. b)
zákona o BOZP),
f) umožniť vykonávanie kontroly nad stavom BOZP odborovej organizácii
a povereným pracovníkom OZ PŠaV (§ 149 ZP a § 29 zákona o BOZP),
g) znášať náklady spojené so zaisťovaním BOZP a nepresúvať ich na zamestnancov
(§ 6 ods. 11 zákona o BOZP).
3. Odborová organizácia sa zaväzuje vykonávať kontrolu nad stavom BOZP
u zamestnávateľa.
4. Odborová organizácia v záujme toho bude v súlade s § 149 ZP:
a) kontrolovať, ako zamestnávateľ plní svoje povinnosti v starostlivosti o BOZP a či
sústavne utvára podmienky bezpečnej a zdravotne neškodnej práce, pravidelne
preverovať pracovisko a zariadenie zamestnávateľa pre zamestnancov
a kontrolovať hospodárenie zamestnávateľa s osobnými ochrannými pracovnými
prostriedkami,
b) kontrolovať či zamestnávateľ riadne vyšetruje príčiny pracovných úrazov,
zúčastňovať sa na zisťovaní príčin pracovných úrazov a chorôb z povolania,
prípadne ich sami vyšetrovať,
c) požadovať od zamestnávateľa odstránenie nedostatkov v prevádzke na strojoch
a zariadeniach, alebo pri pracovných postupoch a prerušenie práce v prípade
bezprostredného a vážneho ohrozenia života alebo zdravia zamestnancov
a ostatných osôb zdržiavajúcich sa v priestoroch alebo na pracovisku
zamestnávateľa s jeho vedomím,
d) upozorniť zamestnávateľa na prácu nadčas a nočnú prácu, ktorá by ohrozovala
bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnancov,
e) zúčastňovať sa na rokovaniach o otázkach BOZP.
Článok 20
Zdravotná starostlivosť
1. Zamestnávateľ sa zaväzuje:
náklad, (§30e ods. 18 zákona č.355/2007 Z.z ),
13/15
b) vybaviť pracoviská príslušnými hygienickými pomôckami a stav lekárničiek udržiavať
v zmysle platných právnych predpisov (zákon o BOZP),
c) počas dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca pre rok 2022 a 2023 je výška
náhrady príjmu v období:
- od prvého do tretieho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti vo výške 65 % denného
vymeriavacieho základu zamestnanca,
- od štvrtého dňa do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca vo
výške 65 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca.
Článok 21
Rekreačná starostlivosť o zamestnancov a prekážky v práci
1. Zamestnávateľ umožní zamestnancom používanie svojich športových zariadení bezplatne
v rozsahu 3 hodín/týždeň podľa možností zamestnávateľa.
2. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, ktorý sa rozhodol darovať biologický materiál
na zdravotné účely pracovné voľno s náhradou mzdy na nevyhnutne potrebný čas.
3. Zamestnávateľ sa zaväzuje poskytnúť zamestnancovi jeden deň pracovného voľna
s náhradou mzdy nad rámec § 141 ods. 2 a to v prípadoch:
a) vlastnej svadby zamestnanca,
b) úmrtia rodinného príslušníka § 141, ods. 2 písm. d) bod 1.
4. Zamestnancom, ktorí vykonávajú verejnú funkciu, občiansku povinnosť a iný úkon vo
všeobecnom záujme ako aj výkon občianskych povinností, poskytne zamestnávateľ
pracovné voľno:
a) pri dlhodobom uvoľnení bez náhrady mzdy;
b) pri prekážke v práci z dôvodu všeobecného záujmu na nevyhnutne potrebný čas
s náhradou mzdy, popri plnení svojich pracovných úloh vyplývajúcich z pracovného
pomeru v rozsahu najviac 30 pracovných dní v kalendárnom roku.
Článok 22
Stravovanie
pracovných zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy a poskytovať
jedno hlavné jedlo denne priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti s výnimkou
zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorý na svojom pravidelnom pracovisku
odpracovali viac ako 4 hodiny.
14/15
2. Zamestnávateľ bude zabezpečovať stravovanie podaním jedného teplého hlavného jedla
vrátane vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny vo vlastnom
zariadení. Nárok na poskytnutie stravy má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny
vykonáva prácu viac ako štyri hodiny (§ 152 ods. 2 ZP).
3. Ak zamestnávateľ nemôže poskytnúť stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení,
zamestnávateľ zabezpečí stravovanie prostredníctvom právnickej osoby v súlade
s platnými právnymi predpismi, prípadne formou finančného príspevku na stravovanie.
4. Zamestnávateľ sa zaväzuje prispievať na stravovanie zo sociálneho fondu v zmysle
zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov v sume
uvedenej v Organizačnej smernici „Tvorba a použitie sociálneho fondu“ na jedno hlavné
jedlo.
5. Zamestnanci, ktorí sa nemôžu stravovať zo zdravotných dôvodov v stravovacom
zariadení zamestnávateľa, prípadne v inom zmluvnom zariadení, predložia lekárske
potvrdenie od špecializovaného lekára, že zo zdravotných dôvodov nemôžu využívať
žiadny zo spôsobov stravovania zabezpečených zamestnávateľom. Potvrdenie predložia
pravidelne každý rok do 28. 2. daného roka a zamestnávateľ im poskytne finančný
príspevok na stravovanie.
6. Zamestnávateľ umožní, aby zamestnanci pri významných životných jubileách
a pracovných výročiach mohli využívať jeho spoločenské zariadenie v súlade s cenníkom
tohto zariadenia.
Článok 23
Starostlivosť o kvalifikáciu
1. Zamestnávateľ sa zaväzuje starať sa o prehlbovanie kvalifikácie zamestnancov, prípadne
jej zvyšovanie a dbať na to, aby zamestnanci boli zamestnávaní prácami zodpovedajúcimi
dosiahnutej kvalifikácii.
2. Zamestnávateľ odpustí zamestnancom, ktorí sa uchádzajú o štúdium na TnUAD,
poplatky spojené s materiálnym zabezpečením prijímacieho konania a školné.
Článok 24
Sociálny fond
1. Zmluvné strany sa dohodli, že výška sociálneho fondu sa určuje takto:
a) celkový prídel do sociálneho fondu je tvorený povinným prídelom vo výške 1 %,
b) ďalší prídel vo výške 0,25 %, zo súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom
na výplatu za kalendárny rok.
15/15