Kolektívna zmluva

New9

SK NACE 25610 Opracovanie a povrchová úprava kovov

Počet zamestnancov: 200-249 zamestnancov

Región: Bratislavský

na roky 2022 – 2024

uzatvorená medzi

odborovou organizáciou:

ZO OZ KOVO

xxx

a

zamestnávateľom:

xxx

OBSAH:

A. ZÁKLADNÉ USTANOVENIA

1. Účel a obsah zmluvy............................................................................................................. 4

2. Legislatívny súlad ................................................................................................................ 4

B. VZŤAHY MEDZI ZAMESTNÁVATEĽOM A ODBOROVOU ORGANIZÁCIOU........ 4

1. Zákaz diskriminácie............................................................................................................. 4

2. Pracovnoprávna ochrana odborových funkcionárov....................................................... 5

3. Práva zamestnávateľa......................................................................................................... 5

4. Práva a povinnosti zamestnancov, odborovej organizácie a zamestnávateľa................ 5

5. Právo na spolurozhodovanie ............................................................................................... 6

6. Právo na prerokovanie ........................................................................................................ 8

7. Právo na informovanie ........................................................................................................ 9

8. Právo na kontrolu .............................................................................................................. 11

9. Materiálne a organizačné zabezpečenie činnosti odborovej organizácie u zamestnávateľa........................................................................................................................ 12

C. POLITIKA ZAMESTNANOSTI A PERSONÁLNA PRÁCA ..........................................13

1. Politika zamestnanosti ...................................................................................................... 13

2. Pracovný pomer a obsah pracovnej zmluvy ................................................................... 15

3. Skončenie pracovného pomeru ......................................................................................... 15

4. Pracovné cesty .................................................................................................................... 17

5. Kvalifikácia, rekvalifikácia .............................................................................................. 17

D. PRACOVNOPRÁVNA OBLASŤ.......................................................................................... 17

1. Pracovný čas........................................................................................................................ 17

2. Dovolenka na zotavenie a pracovné voľno....................................................................... 19

3. Osobitné dojednania k prekážkam v práci na strane zamestnávateľa ......................... 20

E. SOCIÁLNA OBLASŤ............................................................................................................. 21

1. Zdravotná starostlivosť..................................................................................................... 21

2. Stravovanie zamestnancov................................................................................................ 21

3. Výpomoc pri sociálnej núdzi zamestnanca....................................................................... 22

4. Výpomoc pri úmrtí zamestnanca...................................................................................... 22

5. Sociálny fond ..................................................................................................................... 22

6. Ostatné sociálne služby...................................................................................................... 23

7. Doplnkové dôchodkové sporenie ..................................................................................... 23

8. Odmena za životné jubileum ......................................................................................... 23

9. Príspevok na školské potreby ......................................................................................... 23

F. ODMEŇOVANIE ZAMESTNANCOV................................................................................ 23

1. Mzda.................................................................................................................................... 23

2. Mzdový vývoj ..................................................................................................................... 24

3. Mzdové formy..................................................................................................................... 24

4. Normovanie práce.............................................................................................................. 24

5. Spoločné ustanovenia o odmeňovaní zamestnancov....................................................... 25

G. OCHRANA PRÁCE............................................................................................................... 25

Povinnosti a záväzky zamestnávateľa ....................................................................................... 25

H. RIEŠENIE SŤAŽNOSTÍ A PREDCHÁDZANIE SPOROM............................................. 26

1. Sťažnosti zamestnancov a predchádzanie súdnym sporom........................................... 26

2. Predchádzanie individuálnym a kolektívnym sporom.................................................... 26

I. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA............................................................................................. 27

A. ZÁKLADNÉ USTANOVENIA

1.Účel a obsah zmluvy

Zmluvné strany uzatvárajú kolektívnu zmluvu (KZ) s cieľom upraviť individuálne a kolektívne právne vzťahy a dohodnúť vzájomné práva a povinnosti medzi zamestnávateľom a zamestnancami, zastúpenými odborovou organizáciou. Zmluvnými stranami sú: zamestnanci spoločnosti xxx prostredníctvom Základnej organizácie ZO OZ KOVO xxx v zastúpení predsedom výboru základnej organizácie (VZO OZ KOVO) pánom xxx na strane jednej a zamestnávateľom xxx. zastúpeným konateľmi spoločnosti pánom xxx a xxx na strane druhej. Zmluvné strany pristupujú k uzatvoreniu tejto zmluvy so záujmom vzájomne výhodne upraviť práva a povinnosti zamestnancov a zamestnávateľa.

Zamestnancom sa rozumie zamestnanec, ktorý je zamestnaný na základe uzatvoreného pracovného pomeru. Kolektívna zmluva sa vzťahuje na zamestnancov, s ktorými sú uzatvorené dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru iba v tých konkrétnych ustanoveniach KZ, v ktorých je to výslovne uvedené, resp. ktoré sa na nich vzťahujú v zmysle § 223 ods. 2 Zákonníka práce.

Poverení komunikáciou s odborovou organizáciou za stranu zamestnávateľa sú: konatelia spoločnosti, vedúca personálneho oddelenia a pre oblasť BOZP aj bezpečnostný technik.

2.Legislatívny súlad

Zmluvné strany uzatvárajú túto kolektívnu zmluvu najmä v súlade s ustanoveniami Zákonníka práce (ZP), Zákona o kolektívnom vyjednávaní (ZoKV) a ostatnými súvisiacimi právnymi predpismi.

B. VZŤAHY MEDZI ZAMESTNÁVATEĽOM A ODBOROVOU ORGANIZÁCIOU

Zamestnávateľ a odborová organizácia uznávajú svoje vzájomné práva dané zákonmi a touto kolektívnou zmluvou a budú dôsledne zabezpečovať ich rešpektovanie.

1.Zákaz diskriminácie

Zmluvné strany sa zaväzujú, že pri realizácii obsahu zmluvy a ostatnej svojej činnosti nebudú obmedzovať práva zamestnancov vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov a priamo alebo nepriamo ich diskriminovať a obmedzovať na ich právach z dôvodu pohlavia, manželského stavu a rodinného stavu, sexuálnej orientácie, rasy, farby pleti, jazyka, veku, nepriaznivého zdravotného stavu alebo zdravotného postihnutia, genetických vlastností, viery, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, majetku, rodu alebo iného postavenia s výnimkou prípadu, ak rozdielne zaobchádzanie je odôvodnené povahou činností vykonávaných v zamestnaní alebo okolnosťami, za ktorých sa tieto činnosti vykonávajú, ak tento dôvod tvorí skutočnú a rozhodujúcu požiadavku na zamestnanie pod podmienkou, že cieľ je legitímny a požiadavka primeraná.

2.Pracovnoprávna ochrana odborových funkcionárov

Členovia VZO OZ KOVO a zástupcovia zamestnancov pre BOZP sú chránení proti opatreniam, ktoré by ich mohli poškodzovať, vrátane rozviazania pracovného pomeru, a ktoré by boli motivované ich postavením a činnosťou. V čase funkčného obdobia a počas 9 mesiacov po jeho skončení je ich výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru neplatné bez predchádzajúceho súhlasu VZO OZ KOVO. Za predchádzajúci súhlas sa považuje aj, ak VZO OZ KOVO písomne neodmietol udeliť zamestnávateľovi súhlas do 15 dní odo dňa, keď o to zamestnávateľ požiadal.

3.Práva zamestnávateľa

3.1Zamestnanci a odborová organizácia rešpektujú právo zamestnávateľa prijať zamestnanca do pracovnoprávneho vzťahu, či rozviazať pracovnoprávny vzťah ktoréhokoľvek zamestnanca podľa svojich potrieb v súlade s politikou efektívnej zamestnanosti a podnikateľskými zámermi, ak k tomu dôjde za podmienok a spôsobom stanoveným v pracovnoprávnych predpisoch a v tejto kolektívnej zmluve.

3.2Zamestnanci a odborová organizácia rešpektujú právo zamestnávateľa vykonávať a riadiť všetku svoju činnosť, vrátane vytvárania vhodnej organizačnej štruktúry, používania metód riadenia, prijímania vnútropodnikových pravidiel, noriem a iných riadiacich aktov, prijímať vhodné opatrenia na zabezpečenie svojich podnikateľských zámerov a sociálnych úloh, vrátane opatrení na zabezpečenie potrebnej úrovne pracovnej disciplíny a poriadku, ktoré nie sú v rozpore s pracovnoprávnymi predpismi a touto kolektívnou zmluvou.

4.Práva a povinnosti zamestnancov, odborovej organizácie a zamestnávateľa

4.1Zamestnávateľ uznáva právo každého zamestnanca byť organizovaný v odboroch, zastávať volené odborové funkcie a zaväzuje sa tieto práva rešpektovať.

4.2Zamestnávateľ sa zaväzuje vytvárať pre činnosť odborovej organizácie primerané materiálne a organizačné podmienky, stanovené všeobecne záväzným predpisom a touto kolektívnou zmluvou.

4.3Zamestnávateľ rešpektuje právo účasti odborovej organizácie prostredníctvom VZO OZ KOVO na zastupovanie všetkých zamestnancov na utváraní spravodlivých a uspokojivých pracovných podmienok, ktoré sa realizuje predovšetkým kolektívnym vyjednávaním, spolurozhodovaním, prerokovaním, právom na informácie a kontrolnou činnosťou a to podľa príslušných právnych predpisov a tejto kolektívnej zmluvy.

4.4Odborová organizácia má právo využívať externé služby fyzických a právnických osôb. Náklady spojené s činnosťou týchto osôb hradí odborová organizácia. Pre tento účel platí primerane ustanovenie § 81 písm. f) Zákonníka práce.

5.Právo na spolurozhodovanie

Spolurozhodovaním sa rozumie taký vzájomný vzťah medzi zamestnávateľom a odborovou organizáciou, keď na realizáciu určitého právneho úkonu, či prijatie opatrenia zamestnávateľa sa vyžaduje predchádzajúci súhlas výboru základnej organizácie alebo dohoda s ním.

5.1Predchádzajúci súhlas odborovej organizácie sa vyžaduje:

a)pri vydávaní pracovného poriadku a jeho zmenách - § 84 ods. 1 ZP,

b)odborová organizácia predbežne udeľuje súhlas na výkon práce nadčas na oddeleniach pre zamestnancov ktorí vykonávajú rizikové práce, a to v tom prípade, že sa zamestnanci na výkon tejto práce nahlásia dobrovoľne, čo písomne potvrdia na prihlasovacej listine. O počte vykonaných hodín na jednotlivých oddeleniach bude zamestnávateľ odborovú organizáciu informovať mesačným prehľadom. Odborová organizácia môže tento súhlas odvolať.

c)na určenie plánu dovoleniek - § 111 ods. 1 ZP,

d)na výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru s členom VZO alebo zástupcom zamestnancov pre BOZP v prípade neudelenia súhlasu sú neplatné (doložka neplatnosti) za predchádzajúci súhlas sa považuje aj to, ak odborová organizácia písomne neodmietla udeliť súhlas do 15 kalendárnych dní odo dňa požiadania zamestnávateľom - § 240 ZP.

5.2Dohoda s odborovou organizáciou sa ďalej vyžaduje:

a)na vydávanie predpisov pre BOZP; ak k dohode nedôjde do 15 dní od predloženia návrhu, rozhodne príslušný inšpektorát práce podľa osobitného predpisu - § 39 ods.2 ZP,

b)o nerovnomernom rozvrhnutí pracovného času na jednotlivé týždne na obdobie najviac 4 mesiacov - § 87 ods. 1 ZP, o nerovnomernom rozvrhnutí pracovného času sa môže zamestnávateľ v zmysle § 87 ods. 1 ZP dohodnúť aj priamo so zamestnancami,

c)o nerovnomernom rozvrhnutí pracovného času na jednotlivé týždne na obdobie dlhšie ako 4 mesiace, najviac na obdobie 12 mesiacov - § 87 ods. 2 ZP,

d)o zavedení konta pracovného času - § 87a ZP,

e)na zavedenie pružného pracovného času - § 88 ods. 1 ZP,

f)o určení začiatku a konca pracovného času a rozvrhu pracovných zmien - § 90 ods. 4 ZP, pričom odôvodnené individuálne dohody medzi zamestnávateľom a zamestnancom bude odborová organizácia akceptovať,

g)o možnosti rozdeliť pracovný čas tej istej zmeny na 2 časti - § 90 ods. 6 ZP,

h)o určení času potrebného na osobnú očistu po skončení práce, ktorý sa započítava do pracovného času - § 90 ods. 10 ZP,

i)o podrobnejších podmienkach poskytnutia prestávky na odpočinok a jedenie vrátane jej predĺženia - § 91 ods. 2 ZP,

j)rozvrhnutie pracovného času tak, aby mal zamestnanec raz za týždeň najmenej 24 hod. nepretržitého odpočinku, ktorý by mal prislúchať na nedeľu, ak povaha práce a podmienky prevádzky neumožňujú rozvrhnúť pracovný čas podľa § 93 ods. 1 a 2 ZP – § 93 ods. 3 ZP,

k)na rozvrhnutie pracovného času tak, aby mal zamestnanec raz za týždeň najmenej 35 hodín nepretržitého odpočinku, ktorý pripadne na nedeľu a na časť dňa predchádzajúceho nedeli alebo na časť dňa nasledujúceho po nedeli, ak povaha práce a podmienky prevádzky neumožňujú rozvrhnúť pracovný čas podľa § 93 ods. 1 až 3 ZP – § 93 ods. 4 ZP,

l)na rozvrhnutie pracovného času tak, aby zamestnanec mal raz za dva týždne 24 hodín nepretržitého odpočinku v týždni, ktorý by mal pripadnúť na nedeľu s tým, že zamestnávateľ je povinný dodatočne poskytnúť zamestnancovi náhradný nepretržitý odpočinok v týždni do štyroch mesiacov odo dňa, keď mal byť poskytnutý nepretržitý odpočinok v týždni - § 93 ods. 5 ZP,

m)o možnosti predĺžiť obdobie zo 4 mesiacov na najviac 12 mesiacov, kedy práca nadčas nesmie presiahnuť v priemere 8 hodín týždenne - § 97 ods. 6 ZP,

n)o určení rozsahu a podmienok práce nadčas - § 97 ods. 9 ZP, pričom rozsah práce nadčas je určený Zákonníkom práce,

o)pri vymedzení okruhu ťažkých telesných prác alebo ťažkých duševných prác, pri ktorých by mohlo dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia pri nočnej práci - § 98 ods. 9 ZP,

p)o určení hromadného čerpania dovoleniek z prevádzkových dôvodov - § 111 ods. 2 ZP,

q)pri dojednaní mzdových podmienok v kolektívnej zmluve; týmto ustanovením nie je dotknuté právo zamestnávateľa tieto podmienky dohodnúť so zamestnancom v pracovnej zmluve - § 119 ods. 2 ZP,

r)o zavedení a zmene noriem spotreby práce - § 133 ods. 3 ZP,

s)o vymedzení závažných prevádzkových dôvodov – iné prekážky na strane zamestnávateľa, pre ktoré nemôže zamestnávateľ prideľovať zamestnancovi prácu s nárokom na náhradu mzdy vo výške 65 % - § 142 ods. 4 ZP. Bližšie špecifikované v časti D. bod 3. Osobitné dojednania k prekážkam v práci na strane zamestnávateľa.

t)použití sociálneho fondu a výške peňažných prostriedkov na sociálnu starostlivosť § 7 Zákona č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde.

6.Právo na prerokovanie

Prerokovaním sa rozumie spoločné rokovanie zástupcov zamestnávateľa a VZO OZ KOVO, pričom sa ich stanoviská zaznamenajú v zápise o prerokovaní. Prerokovanie sa musí uskutočniť pred rozhodnutím zamestnávateľa v predmetnej veci s dostatočným časovým predstihom tak, aby sa mohlo zohľadniť i stanovisko VZO OZ KOVO. Za tým účelom poskytuje zamestnávateľ VZO OZ KOVO potrebné informácie, konzultácie a doklady a v rámci svojich možností prihliada na jeho stanoviská. Podmienky neplatnosti právnych úkonov súvisiacich s právom na prerokovanie upravuje Zákonník práce. V prípade, že VZO OZ KOVO nedá vyjadrenie do 10 pracovných dní od preukázaného doručenia, považuje sa to za prerokované.

6.1Zamestnávateľ prerokuje s odborovou organizáciou najmä:

a)stav, štruktúru a predpokladaný vývoj zamestnanosti a plánované opatrenia, najmä ak je ohrozená zamestnanosť, pričom odborová organizácie to prerokuje do 10 pracovných dní od doručenia žiadosti,

b)zásadné otázky podnikovej sociálnej politiky, opatrenia na zlepšenie hygieny pri

práci a pracovného prostredia, pričom odborová organizácie to prerokuje do 10 pracovných dní od doručenia žiadosti,

c)rozhodnutia, ktoré môžu viesť k zásadným zmenám v organizácií práce alebo v zmluvných podmienkach, pričom odborová organizácie to prerokuje do 10 kalendárnych dní od doručenia žiadosti,

d)organizačné zmeny, za ktoré sa považujú obmedzenie alebo zastavenie činnosti zamestnávateľa alebo jeho časti, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zmena právnej formy zamestnávateľa, pričom odborová organizácie to prerokuje do 10 pracovných dní od doručenia žiadosti,

e)opatrenie na predchádzanie úrazom a chorôb z povolania a na ochranu zdravia zamestnancov, pričom odborová organizácie to prerokuje do 7 kalendárnych dní od doručenia žiadosti,

f)prerokovanie výpovede alebo okamžitého skončenia pracovného pomeru s povinnosťou odborovej organizácie prerokovať výpoveď do 7 pracovných dní a okamžité skončenie do 2 pracovných dní odo dňa doručenia písomnej žiadosti zamestnávateľa – ak nedôjde k prerokovaniu v tejto lehote, platí, že k prerokovaniu došlo - § 74 ZP,

g)rovnomerné rozvrhnutie pracovného času - § 86 ods. 1 ZP, pričom odborová organizácie to prerokuje do 10 kalendárnych dní od doručenia žiadosti a to pri prechode z nerovnomerného na rovnomerné rozvrhnutie pracovného času,

h)o rozhodnutí o tom, či ide o neospravedlnené zameškanie práce (absencia) - § 144a ods. 6 ZP, pričom odborová organizácie to prerokuje do 3 pracovných dní od doručenia žiadosti,

i)nariadenie práce v dňoch pracovného pokoja - § 94 ods. 2 ZP, pričom odborová organizácie to prerokuje do 2 pracovných dní od doručenia žiadosti,

6.2Predmetom prerokovania s odborovou organizáciou s cieľom dosiahnuť dohodu budú:

a)opatrenia v súvislosti s prechodom práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov - § 29 ods. 2,

b)hromadné prepúšťanie - § 73 ods. 2 ZP,

c)organizácia práce v noci - § 98 ods. 6 ZP,

d)dočasné prerušenie výkonu práce zamestnanca najdlhšie na 1 mesiac, ak je dôvodne podozrivý zo závažného porušenia pracovnej disciplíny a jeho ďalší výkon práce by ohrozoval dôležitý záujem zamestnávateľa, za túto dobu patrí zamestnancovi náhrada mzdy - § 141a ZP,

e)úprava podmienok o poskytovaní stravovania počas dovolenky, prekážok v práci, alebo inej ospravedlnenej neprítomnosti zamestnanca v práci; umožnenie stravovania zamestnancom, ktorí pracujú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien za rovnakých podmienok ako ostatným zamestnancom, rozšírenie okruhu fyzických osôb, ktorým zamestnávateľ zabezpečí stravovanie, a ktorým bude prispievať na stravovanie podľa § 152 ods. 3 ZP - § 152 ods.9 ZP

f)opatrenia zamerané na starostlivosť o kvalifikáciu zamestnancov, jej prehlbovanie a zvyšovanie - § 153 ZP,

g)zamestnávanie zamestnancov so zmenenou pracovnou schopnosťou - § 159 ods. 4 ZP,

h)rozsah zodpovednosti zamestnávateľa za škodu zamestnanca v dôsledku jeho pracovného úrazu alebo choroby z povolania - § 198 ods. 2 ZP,

i)uplatňovanie náhrady škody od zamestnanca (s výnimkou škody nepresahujúcej 50,00 €) – § 191 ods. 4 ZP.

7.Právo na informovanie

7.1Informovaním sa rozumie ústna informácia alebo písomné odovzdanie podkladov VZO OZ KOVO s dátumom, menom a funkciou predkladateľa, ako i dôvodom predloženia. Zamestnávateľ informuje základnú organizáciu zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase o svojej hospodárskej a finančnej situácii a o predpokladanom vývoji jeho činnosti.

7.2Zamestnávateľ poskytuje odborovej organizácii informácie najmä o:

a) platobnej neschopnosti,

b) prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov,

c) počte a štruktúre dohodnutých nových pracovných pomerov raz za štvrťrok,

d) možnostiach pracovať na pracovných miestach s kratším pracovným časom, ak takéto pracovné miesta u zamestnávateľa budú vytvorené,

e) informácie súvisiace s hromadným prepúšťaním,

f) výsledku prerokovania hromadného prepúšťania,

g) zamestnávaní zamestnancov v noci a to pri zmenách systému zamestnávania

zamestnancov v noci.

7.3Záväzky a povinnosti zamestnávateľa:

a)Zamestnávateľ sa zaväzuje poskytovať VZO OZ KOVO ním žiadané informácie, konzultácie a doklady, ktoré sú potrebné na uplatňovanie práv odborovej organizácie, vyplývajúcich z právnych predpisov a tejto kolektívnej zmluvy. Ďalej sa zaväzuje prihliadať na stanoviská VZO OZ KOVO vo veciach, ktoré sú predmetom prerokúvania a informovania a podávať mu informácie o hospodárskej a finančnej situácii zamestnávateľa o predpokladanom vývoji jeho činnosti.

Za tým účelom mu predloží minimálne raz ročne nasledovné účtovné a štatistické doklady a informácie:

- Priemerný počet zamestnancov podľa výrobných nákladových stredísk za predchádzajúci rok, najneskôr do konca februára,

- Priemerná mzda zamestnancov za predchádzajúci rok najneskôr do konca februára. Jedná sa o priemernú mzdu všetkých zamestnancov, ktorých mzdy sú spracovávané v prevádzke xxx v xxx.

- Priemerné mzdy zamestnancov kategórie R podľa nákladových stredísk a kategórie všetkých THP zamestnancov spolu, ktorých mzdy sú spracovávané v prevádzke xxx v xxx. Podklady zamestnávateľ predloží za predchádzajúci rok najneskôr do konca februára.

- Odpracované hodiny v nadčase podľa výrobných nákladových stredísk za predchádzajúci rok, najneskôr do konca februára,

- Zisk alebo strata – predpoklad,

- Tvorba a čerpanie sociálneho fondu každý štvrťrok,

- Práceneschopnosť podľa výrobných nákladových stredísk – každý štvrťrok ,

- Pracovné úrazy podľa výrobných nákladových stredísk – každý štvrťrok .

b)Zamestnávateľ je povinný písomne informovať VZO OZ KOVO o platobnej neschopnosti zamestnávateľa do desiatich dní od jej zistenia.

c)Zamestnávateľ je povinný najneskôr jeden mesiac predtým, ako dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov na iného zamestnávateľa písomne informovať VZO OZ KOVO (§ 29 ods.1 Zákonníka práce) o:

- Dátume alebo navrhovanom dátume prechodu,

- Dôvodoch prechodu,

- Pracovnoprávnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu pre zamestnancov,

- Plánovaných opatreniach vzťahujúcich sa na zamestnancov.

d)Zamestnávateľ a VZO OZ KOVO sa najmenej raz ročne stretnú za účelom výmeny informácií týkajúcich sa sociálno-ekonomickej situácie zamestnancov a firmy.

7.4 Záväzky odborovej organizácie:

a)VZO OZ KOVO bude na svoje rokovania pozývať zamestnávateľa – vedúceho pracovníka povereného stykom s odborovou organizáciou v prípade potreby prerokovať závažné otázky. Pozvanie bude vykonané písomne najneskôr 7 dní vopred s uvedením okruhu tém.

b)najmenej dvaja členovia VZO OZ KOVO, alebo iní poverení zástupcovia odborovej organizácie sa zúčastnia porád, poriadaných príslušnými vedúcimi pracovníkmi, ak budú o to požiadaní zamestnancom povereným komunikáciou s VZO OZ KOVO.

8.Právo na kontrolu

8.1Právo na kontrolu znamená, že zamestnávateľ poskytne VZO OZ KOVO všetky podklady potrebné na kontrolu, zabezpečí účasť svojho zástupcu pri kontrole, umožní vstup členom VZO OZ KOVO do všetkých priestorov, do ktorých je to na uskutočnenie kontroly v zmysle ZP alebo tejto KZ potrebné. Výsledky kontroly prerokuje s VZO OZ KOVO. V prípade zistenia porušenia príslušných predpisov musí zamestnávateľ neodkladne zabezpečiť nápravu. VZO OZ KOVO má právo na kontrolu v týchto prípadoch:

a)v oblasti dodržiavania pracovnoprávnych predpisov, mzdových predpisov a záväzkov kolektívnych zmlúv,

b)v oblasti závodného stravovania,

c)v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

8.2Zástupcovia zamestnancov kontrolujú dodržiavanie pracovnoprávnych predpisov vrátane mzdových predpisov a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnej zmluvy a sú oprávnení najmä:

a)vstupovať na pracoviská zamestnávateľa v čase dohodnutom so zamestnávateľom,

b)vyžadovať od zamestnancov poverených na komunikáciu s odborovou organizáciou potrebné informácie a podklady. Bezpečnostný technik neberie na seba práva a povinnosti.

c)podávať návrhy na zlepšovanie pracovných podmienok,

d)vyžadovať od zamestnávateľa, aby dal pokyn na odstránenie zistených nedostatkov,

e)navrhovať zamestnávateľovi alebo inému orgánu poverenému kontrolou dodržiavania pracovnoprávnych predpisov, aby uplatnil vhodné opatrenia voči vedúcim zamestnancom, ktorí porušujú pracovnoprávne predpisy alebo povinnosti vyplývajúce pre nich z KZ,

f)vyžadovať od zamestnávateľa informácie o tom, aké opatrenia boli vykonané na odstránenie nedostatkov zistených pri výkone kontroly.

9.Materiálne a organizačné zabezpečenie činnosti odborovej organizácie u zamestnávateľa

9.1Zamestnávateľ sa zaväzuje, že poskytne na nevyhnutnú činnosť odborom bezplatne a v primeranom rozsahu vlastnú miestnosť s nevyhnutným vybavením pre stálu a schôdzkovú činnosť odborových orgánov (telefón, počítač) a bude hradiť náklady spojené s ich údržbou a prevádzkou. Ďalej sa zaväzuje, že umožní odborovej organizácii používať bežné komunikačné prostriedky a výpočtovú techniku, ktorými je vybavený, vrátane spotrebného materiálu.

9.2Zamestnávateľ umožní prístup členom VZO OZ KOVO pri realizácii práv odborov a ich činnosti na všetky pracoviská. Ak je pohyb obmedzený z dôvodov bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, bude prístup členov VZO OZ KOVO umožnený po absolvovaní predpísaných skúšok z bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

9.3 Zamestnávateľ hradí náklady spojené s kolektívnym vyjednávaním a vydaním nových kolektívnych zmlúv pre zamestnancov. Vydanie nových kolektívnych zmlúv zamestnávateľ zabezpečí do štyroch mesiacov od podpisu kolektívnej zmluvy. Počet vydaných kusov kolektívnej zmluvy zamestnávateľ prispôsobí aktuálnemu počtu zamestnancov. Každý zamestnanec, a to aj novoprijatý dostane od zamestnávateľa 1 kus kolektívnej zmluvy.

9.4Pracovným návštevám ZO OZ KOVO a odborovej kontrole BOZP umožní zamestnávateľ po predchádzajúcom ohlásení prístup do všetkých priestorov spoločnosti, kde sa vykonáva výrobná činnosť zamestnávateľa. Návšteva sa musí pohybovať vo výrobných priestoroch zamestnávateľa v sprievode zodpovednej osoby.

9.5Zamestnanci, organizovaní v odboroch, budú činnosti spojené s členstvom v odborovej organizácii vykonávať v mimopracovnom čase okrem činností uvedených v prílohe tejto KZ č.4. Zamestnávateľ poskytne členom VZO OZ KOVO na činnosti odborovej organizácie podľa vyššie uvedenej prílohy pracovné voľno s náhradou mzdy. Konkrétny termín čerpania pracovného voľna jednotlivými členmi výboru vrátane jeho rozsahu si určuje odborová organizácia podľa potreby. Termín, rozsah, dôvod, okruh osôb a miesto konania, ktorých sa týka čerpanie pracovného voľna, oznámi odborová organizácia zamestnávateľovi písomne alebo elektronickou formou v zásade 5 dní vopred pred jeho čerpaním; v odôvodnených prípadoch je to možné aj neskôr najneskôr však 24 hodín pred jeho čerpaním. Zamestnávateľ členom VZO OZ KOVO umožní čerpanie pracovného voľna pre ich potreby s tým, že oznámia svoj odchod z pracoviska svojmu nadriadenému a vedúcej personálneho oddelenia. Na základe uvedeného oznámenia zamestnávateľ umožní jeho čerpanie. Zamestnávateľ má právo skontrolovať, či zamestnanec využíva voľno poskytnuté v súlade s týmto bodom na účel, na ktorý bolo poskytnuté.

C.POLITIKA ZAMESTNANOSTI A PERSONÁLNA PRÁCA

1.Politika zamestnanosti

1.1Zmluvné strany vyhlasujú, že cieľom ich snaženia je realizácia politiky efektívnej zamestnanosti.

1.2Zamestnávateľ sa zaväzuje vopred prerokovať s VZO OZ KOVO politiku zamestnanosti v nadväznosti na svoje podnikateľské zámery.

1.3S cieľom dosiahnuť dohodu je zamestnávateľ povinný najneskôr jeden mesiac pred začatím hromadného prepúšťania prerokovať s odborovou organizáciou opatrenia umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov alebo ho obmedziť, predovšetkým prerokovať možnosť ich umiestnenia vo vhodnom zamestnaní na iných svojich pracoviskách, a to aj po predchádzajúcej príprave, a opatrenia na zmiernenie nepriaznivých dôsledkov hromadného prepúšťania zamestnancov. Na ten účel je zamestnávateľ povinný poskytnúť odborovej organizácií všetky potrebné informácie a písomne ho informovať najmä o

a)dôvodoch hromadného prepúšťania,

b) počte a štruktúre zamestnancov, s ktorými sa má pracovný pomer rozviazať,

c) celkovom počte a štruktúre zamestnancov, ktorých zamestnáva,

d) dobe, počas ktorej sa hromadné prepúšťanie bude uskutočňovať,

e) kritériách na výber zamestnancov, s ktorými sa má pracovný pomer rozviazať.

Zamestnávateľ doručí odpis písomnej informácie podľa vyššie uvedeného spolu s menami, priezviskami a adresami trvalého pobytu zamestnancov, s ktorými sa má rozviazať pracovný pomer, súčasne aj úradu práce, sociálnych vecí a rodiny na účely hľadania riešení problémov spojených s hromadným prepúšťaním.

Zamestnávateľ po prerokovaní hromadného prepúšťania s odborovou organizáciou je povinný doručiť písomnú informáciu o výsledku prerokovania

a)Príslušnému úradu práce,

b)Odborovej organizácií.

Odborová organizácia môže príslušnému úradu práce predložiť pripomienky týkajúce sa hromadného prepúšťania.

1.4Zamestnávateľ v súlade s ustanoveniami zákona o zamestnanosti, v znení neskorších predpisov bude, ak to prevádzkové možnosti dovoľujú, vytvárať pracovné miesta s vhodnými podmienkami na zamestnávanie zamestnancov so zmenenou pracovnou schopnosťou. Ak budú takéto miesta vytvorené zamestnávateľ sa zaväzuje ich obsadzovať predovšetkým zamestnancami, ktorí utrpeli pracovný úraz alebo boli postihnutí chorobou z povolania pri výkone práce pre neho.

1.5 Zamestnávateľ sa zaväzuje zverejňovať ponuku novovytvorených a voľných pracovných miest tak, aby všetci zamestnanci v podniku boli informovaní o pracovných príležitostiach predtým, ako ich zamestnávateľ ponúkne ako voľné. Tento záväzok sa vzťahuje na novovytvorené a voľné pracovné miesta výrobného charakteru. Tento záväzok zamestnávateľa sa nevzťahuje na novovytvorené a voľné pracovné miesta administratívneho a riadiaceho charakteru.

1.6Zamestnávateľ uznáva prednostné právo zamestnancov uchádzať sa o novovytvorené a voľné pracovné miesta. Kritériami rozhodovania zamestnávateľa o výbere zamestnancov alebo občanov na novovytvorené a voľné pracovné miesta bude splnenie predpokladov stanovených právnymi predpismi na výkon príslušnej práce a požiadaviek zamestnávateľov na riadny výkon tejto práce, predovšetkým požadovanej kvalifikácie a ďalších osobitných požiadaviek na odbornosť zamestnanca a požadovaných pracovných výsledkov v doterajšom pracovnom zaradení. Pri rovnakých kvalitách viacerých zamestnancov je pomocným kritériom pre rozhodnutie zamestnávateľa:

a)skutočnosť, že bude uprednostnený ten zamestnanec, ktorému hrozí strata pracovného miesta z organizačných dôvodov,

b)dĺžka pracovného pomeru u zamestnávateľa,

c)spĺňanie kvalifikačných predpokladov na výkon práce.

1.7Zamestnávateľ sa zaväzuje vykonávať organizačné zmeny tak, aby neboli v rozpore s právnymi predpismi v oblasti ochrany práce, resp. s technologickými predpismi.

1.8Zamestnávateľ, len ak je možné postupovať inak, neuplatní výpovedné dôvody podľa § 63 ods.1 písm. a) a b) ZP v prípadoch:

a)u zamestnancov, ktorým do dovŕšenia stanoveného dôchodkového veku nechýba viac ako 5 rokov,

b)jedného z manželov, ak obaja pracujú u toho istého zamestnávateľa a obom hrozí

strata miesta,

c)u osamelého zamestnanca, ktorý sa trvalo stará o dieťa vo veku do 15 rokov,

Toto ustanovenie neplatí pre prípady zrušenia a zániku zamestnávateľskej organizácie alebo jej organizačnej zložky. Táto zásada sa neuplatní, ak niektorý z uvedených zamestnancov bol opakovane v priebehu 6 mesiacov od doručenia výpovede (osobné doručenia alebo doručenie poštovým podnikom) upozornený na porušenie pracovnej disciplíny alebo bol upozornený na neuspokojivé plnenie pracovných úloh.

1.9Zamestnávateľ sa zaväzuje na požiadanie - raz polročne:

a) informovať VZO OZ KOVO o stave zamestnanosti – počty zamestnancov na jednotlivých prevádzkach,

b) predkladať VZO OZ KOVO menný zoznam novoprijatých zamestnancov,

c) umožniť VZO OZ KOVO prezentáciu svojej činnosti vo vzťahu k novým

zamestnancom v rámci vstupného školenia BOZP a PO,

d) predkladať VZO OZ KOVO menný zoznam zamestnancov, s ktorými bol skončený

pracovný pomer a dôvody jeho ukončenia podľa daného zákona (§ 59 ZP).

2.Pracovný pomer a obsah pracovnej zmluvy

2.1Zamestnávateľ uzatvára so zamestnancom pracovnú zmluvu najneskôr v deň vzniku pracovného pomeru. Pred uzatvorením pracovnej zmluvy je zamestnávateľ povinný oboznámiť fyzickú osobu s právami a povinnosťami, ktoré pre ňu vyplynú z pracovnej zmluvy, s pracovnými podmienkami a mzdovými podmienkami, za ktorých má prácu vykonávať.

2.2Pracovná zmluva je vždy v písomnej forme.

2.3V pracovnej zmluve je zamestnávateľ povinný so zamestnancom dohodnúť podstatné náležitosti, ktorými sú:

a) druh práce, na ktorý sa zamestnanec prijíma (opis pracovných činností),

b) miesto výkonu práce (obec a organizačná časť alebo inak určené miesto),

c) deň nástupu do práce,

d) mzdové podmienky (napr. názov funkcie, číslo funkcie, tarifná trieda, prípadne

ďalšie údaje),

e) ďalšie pracovné podmienky a to: výplatné termíny, pracovný čas, výmera dovolenky

a dĺžka výpovednej doby,

f) ak sú náležitosti uvedené v bode d) a e) uvedené v kolektívnej zmluve stačí

v pracovnej zmluve uviesť odkaz na príslušné ustanovenie kolektívnej zmluvy,

g) ďalšie podmienky, na ktorých majú účastníci záujem, najmä ďalšie hmotné výhody.

2.4V písomnej pracovnej zmluve môže byť dohodnutá skúšobná doba najneskoršie v deň nástupu do práce pri jednotlivých pracovných kategóriách v zmysle § 45 ZP.

3.Skončenie pracovného pomeru

3.1Pri skončení pracovného pomeru výpoveďou zo strany organizácie alebo dohodou z organizačných dôvodov poskytne, ak o to zamestnanec požiada, zamestnávateľ zamestnancovi informáciu o právach a povinnostiach uchádzača o zamestnanie.

3.2Pri hromadnom prepúšťaní zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď z dôvodov uvedených v § 63 ods.1 písm. a) a b) ZP, alebo návrh na rozviazanie pracovného pomeru dohodou z tých istých dôvodov najskôr po uplynutí jedného mesiaca odo dňa doručenia písomnej informácie podľa čl. 1.3, časť C tejto KZ. Vyššie uvedenú lehotu Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny využije na hľadanie riešení problémov spojených s plánovaným hromadným prepúšťaním. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže vyššie uvedenú lehotu z objektívnych dôvodov primerane skrátiť, o čom bezprostredne písomne informuje zamestnávateľa.

3.3.Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer výpoveďou z dôvodov uvedených v § 63 ods. l písm. a), b) alebo písm. f) alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, patrí pri skončení pracovného pomeru odstupné v sume

a) jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dva roky a menej ako päť rokov,

b) dvojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej päť rokov a menej ako desať rokov,

c) trojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej desať rokov a menej ako dvadsať rokov,

d) štvornásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dvadsať rokov.

Zamestnancovi patrí pri skončení pracovného pomeru dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. l písm. a), b) alebo písm. f) alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, odstupné v sume

a) jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval menej ako dva roky,

b) dvojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dva roky a menej ako päť rokov,

c) trojnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej päť rokov a menej ako desať rokov,

d) štvornásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej desať rokov a menej ako dvadsať rokov

e) päťnásobku jeho priemerného mesačného zárobku, ak pracovný pomer zamestnanca trval najmenej dvadsať rokov.

3.4Zamestnancovi patrí odchodné v zmysle § 76a Zákonníka práce. Zamestnancovi, ktorý odpracoval u zamestnávateľa viac ako 5 rokov patrí zákonné odchodné a dvojnásobok jeho priemerného mesačného zárobku nad rámec Zákonníka práce.

3.5V priebehu výpovednej doby na základe výpovede zo strany zamestnávateľa podľa § 63 ods. 1 písm. a),b) a c) ZP má zamestnanec nárok na pracovné voľno s náhradou mzdy na hľadanie pracovného miesta na nevyhnutne potrebný čas najviac jeden poldeň v týždni, počas zodpovedajúcej výpovednej doby. Pracovné voľno možno so súhlasom zamestnávateľa zlučovať.

4.Pracovné cesty

Zamestnávateľ môže zamestnanca vyslať na čas nevyhnutne potrebný na pracovnú cestu mimo obvodu miesta pravidelného pracoviska alebo bydliska len s jeho súhlasom. To neplatí, ak vyslanie na pracovnú cestu vyplýva priamo z dohodnutého druhu práce alebo miesta výkonu práce alebo ak možnosť vyslania na pracovnú cestu je priamo dohodnutá v pracovnej zmluve.

Zamestnávateľ nesmie zamestnanca vyslať na pracovnú cestu, pokiaľ v tom zamestnancovi bráni preukázateľná prekážka, ktorá zakladá zamestnancovi nárok na ospravedlnenú neprítomnosť v práci, a o ktorej vopred zamestnávateľa informoval.

5.Kvalifikácia, rekvalifikácia

5.1Pri vzdelávaní zamestnancov, tzn. prehlbovanie a zvyšovanie kvalifikácie postupujú zamestnávateľ a zamestnanec v zmysle § 154 a § 155 Zákonníka práce.

5.2V prípade ak ide o získanie, zvýšenie alebo prehĺbenie kvalifikácie pre potreby zamestnanca, ak tomu nebránia prevádzkové alebo iné dôvody na strane zamestnávateľa, zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na čas nevyhnutný pre potrebu školy alebo školiaceho strediska bez nároku na náhradu mzdy. Výdavky spojené so štúdiom alebo školením si hradí zamestnanec sám.

D. PRACOVNOPRÁVNA OBLASŤ

1.Pracovný čas

1.1Ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca (bez obedňajších prestávok

v práci) je najviac:

-40 hodín pre THP zamestnancov pracujúcich v jednozmennej prevádzke,

-37,5 hodiny, pri všetkých pracovných zmenách,

-33,5 hodiny pri prácach s rizikom chemickej karcinogenity (ak má zamestnávateľ takéto pracovisko je potrebné v KZ vymedziť okruh zamestnancov, na ktorých sa tento pracovný čas vzťahuje),

-30 hodín pre zamestnancov mladších ako 16 rokov.

Zamestnávateľ poskytne zamestnancom, ktorých pracovná zmena je dlhšia ako 6 hodín prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút, pričom pri zamestnancoch kategórie R, je táto prestávka rozdelená na 25 minútovú prestávku v čase obeda a 5 minútovú neplatenú prestávku na konci zmeny, počas ktorej už zamestnanci nemusia tráviť čas na pracovisku.

5 minútová prestávka na konci zmeny, počas ktorej zamestnanci vykonávajú osobnú očistu alebo výkon činností, ktoré súvisia s plnením pracovných úloh alebo úkony zvyčajné po skončení práce, sa z hľadiska BOZP a prípadného vzniku pracovného úrazu považuje za pracovný čas.

Zamestnávateľ môže rozvrhnúť pracovný čas nerovnomerne na dobu presahujúcu 4 mesiace a nepresahujúcu 12 mesiacov iba v prípade, ak ide o činnosti, pri ktorých sa v priebehu roka prejavuje rozdielna potreba práce („časové konto resp. banka pracovného času“). Okruh činností, zamestnancov a podmienky zamestnávateľ dohodne s VZO OZ KOVO. Dohodnuté podmienky musia byť obsiahnuté v KZ alebo v pracovnom poriadku.

1.2Zamestnávateľ ďalej môže po dohode s VZO OZ KOVO v záujme zvýšenia efektívnosti práce uplatniť pružný pracovný čas. Dohodnuté podmienky musia byť obsiahnuté v KZ alebo v pracovnom poriadku.

1.3Zamestnávateľ sa zaväzuje vytvárať podmienky na to, aby mohol vyhovieť žiadostiam svojich zamestnancov o povolenie kratšieho pracovného času, ak majú pre to zdravotné alebo iné vážne dôvody, ak to bude v súlade s politikou efektívnej zamestnanosti a ak to dovoľuje prevádzka zamestnávateľa.

1.4Práca nadčas nesmie presiahnuť v priemere osem hodín týždenne v období najviac ôsmich mesiacov po sebe nasledujúcich.

1.5Nočná práca

1.5.1Nočnou prácou je práca vykonávaná medzi 22. - 06. hodinou. V tomto čase nesmú vykonávať prácu mladiství (§ 174 ods. 1) ZP).

1.5.2Zamestnávateľ sa zaväzuje zabezpečiť, aby sa zamestnanec pracujúci v noci podrobil posúdeniu zdravotnej spôsobilosti na prácu v noci (§ 98 ods. 3) ZP) a to:

a) pred zaradením na nočnú prácu,

b) pravidelne podľa potreby, najmenej raz ročne,

c) kedykoľvek v priebehu zaradenia na nočnú prácu pre zdravotné poruchy vyvolané

výkonom nočnej práce,

d) keď o to požiada tehotná žena alebo matka dieťaťa mladšieho ako deväť mesiacov.

Úhradu nákladov za posúdenie zdravotnej spôsobilosti na prácu v noci nemožno od zamestnanca požadovať (§ 98 ods. 4 ZP).

1.5.3Zamestnávateľ sa zaväzuje pravidelne 1x za štvrťrok prerokúvať s VZO OZ KOVO organizáciu práce v noci ( §98 ods.6 ZP).

1.6Bezpečnostné prestávky

Zamestnancom, ktorí vykonávajú rizikové práce a sú povinní nosiť osobné ochranné pracovné prostriedky neprestajne počas celej zmeny, poskytne zamestnávateľ bezpečnostné prestávky v rozsahu dohodnutom s VZO OZ KOVO ku dňu podpisu tejto kolektívnej zmluvy vo svojom vnútornom predpise.

2. Dovolenka na zotavenie a pracovné voľno

2.1Zamestnávateľ dohodne s odborovou organizáciou plán čerpanie dovoleniek na príslušný kalendárny rok, obsahujúci plán čerpania hromadnej dovolenky a prekleňovacích dní vždy do 31.12. predchádzajúceho kalendárneho roka.

Tie dni dovolenky, ktoré nebudú zamestnávateľom v pláne dovoleniek určené na čerpanie v konkrétnom termíne, t.j. na hromadné čerpanie dovolenky, prekleňovacie dni, si určí na čerpanie v konkrétnych dňoch zamestnanec po dohode so zamestnávateľom. Ak si tieto dni dovolenky zamestnanec nevyčerpá do 30.6. daného roka alebo si zamestnanec do 30.6. daného roka po dohode so zamestnávateľom neurčí čerpanie týchto dní dovolenky, môže zamestnancovi čerpanie týchto dní dovolenky určiť zamestnávateľ.

V prípadne zmeny plánovaného hromadného čerpania dovolenky z dôvodu čerpania hromadnej dovolenky u odberateľov zamestnávateľa, dohodnutej (zmeny) s odborovou organizáciou, je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancom termín a dĺžku zmeneného hromadného čerpania dovolenky najneskôr 14 dní pred jej začiatkom. Zmenu plánu dovoleniek môže uskutočniť zamestnávateľ len so súhlasom odborovej organizácie.

2.2Zamestnávateľ umožní zamestnancovi v odôvodnených prípadoch čerpanie ½ dňa dovolenky s podmienkou vyčerpania celého dňa dovolenky v príslušnom mesiaci. Týmto spôsobom je možné čerpanie max. 4 dní v roku.

2.3Pri dôležitých osobných prekážkach v práci (§ 141 ZP) zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno s náhradou mzdy:

- pri vyšetrení alebo ošetrení zamestnanca na nevyhnutne potrebný čas, najviac na sedem dní v kalendárnom roku, ak vyšetrenie a ošetrenie nie je možné vykonať mimo pracovného času,

- pri narodení dieťaťa zamestnancovi, pracovné voľno sa poskytne na prevoz matky dieťaťa do zdravotníckeho zariadenia a späť spolu na 2 dni

- pri sprevádzaní rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie alebo ošetrenie pri náhlom ochorení alebo úraze a na vopred určené vyšetrenie, ošetrenie alebo liečenie na nevyhnutne potrebný čas, najviac na sedem pracovných dní v kalendárnom roku, ak bolo sprevádzanie nevyhnutné a uvedené úkony nebolo možné vykonať mimo pracovného času,

- pri sprevádzaní zdravotne postihnutého dieťaťa do zariadenia sociálnej starostlivosti alebo špeciálnej školy na nevyhnutne potrebný čas, najviac na desať pracovných dní v kalendárnom roku,

- nevyhnutne potrebný čas pri darovaní krvi a aferéze (v deň odberu)

- pracovné voľno s náhradou mzdy sa poskytne na nevyhnutne potrebný čas na preventívne lekárske prehliadky súvisiace s tehotenstvom, ak vyšetrenie alebo ošetrenie nebolo možné vykonať mimo pracovného času.

- pri sprevádzaní vlastného dieťaťa na 1.stupeň ZŠ v rozsahu 1 deň (prvý školský deň), pričom zamestnanec doloží potvrdenie o návšteve školy najneskôr do konca príslušného kalendárneho mesiaca

2.4Pri odpracovaní minimálne 21 dní u zamestnávateľa má zamestnanec nárok na ďalšie pracovné voľno s náhradou mzdy okrem nároku podľa ZP a predchádzajúcich ustanovení tejto KZ v týchto prípadoch:

- pri úmrtí manžela (manželky), druha (družky), vlastného dieťaťa alebo dieťaťa v starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov v dĺžke 1 deň,

- z dôvodov vlastnej svadby v dĺžke 1 deň,

- pri narodení dieťaťa na ďalší jeden deň,

- Po odpracovaní viac ako 5 rokov, má zamestnanec nárok na ďalšie pracovné voľno v rozsahu spolu 3 pracovné dni v kalendárnom roku. Pracovné voľno s náhradou mzdy môže zamestnanec využiť v nasledovných prípadoch: úmrtie manžela, manželky, druha, družky, dieťaťa, súrodenca, rodiča, rodiča druha, družky, rodiča manžela, manželky, vlastná svadba. Zamestnanec potvrdí zamestnávateľovi, že má druha, družku písomným čestným prehlásením a predloží doklad z pohrebného ústavu.

2.5 Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi ďalšie pracovné voľno bez náhrady mzdy pri dôležitých osobných prekážkach v práci.

2.6 Zamestnávateľ zabezpečí realizáciu rekondičných pobytov pre zamestnancov

v zmysle platnej legislatívy.

3.Osobitné dojednania k prekážkam v práci na strane zamestnávateľa

3.1 Pri vážnych prevádzkových dôvodoch, pri ktorých nemôže zamestnávateľ zamestnancom prideľovať prácu, zamestnávateľ s VZO OZ KOVO v písomnej dohode podľa § 142 ods. 4 ZP vymedzia tieto dôvody a zamestnávateľ poskytne zamestnancovi za každú hodinu trvania prekážky v práci na strane zamestnávateľa náhradu mzdy vo výške 65 % jeho priemerného zárobku.

3.2 Ak vznikne dôvod na strane zamestnávateľa pre ktorý nemôže zamestnancovi prideľovať prácu v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov po ich odvolaní a budú splnené nasledovné podmienky:

1. zamestnávateľovi nebude poskytnutá podpora v čase skrátenej práce na pracovné miesto zamestnanca podľa osobitného predpisu (zákon č. 215/2021 Z.z.) a

2. bude zamestnávateľovi poskytnutá iná pomoc zo strany orgánov verejnej správy na zmiernenie dopadov mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu alebo na zmiernenie dôsledkov šírenia nákazlivého ochorenia, nebude sa uplatňovať odsek 3.1 tohto bodu, ale zamestnávateľ poskytne za každú hodinu trvania prekážky v práci na strane zamestnávateľa zamestnancovi náhradu mzdy vo výške 80% jeho priemerného zárobku.

3.3 Ak vznikne dôvod na strane zamestnávateľa pre ktorý nemôže zamestnancovi prideľovať prácu a zamestnávateľovi bude poskytnutý príspevok vo forme poskytnutia podpory v čase skrátenej práce podľa osobitného predpisu – Zákon č. 215/2021 Z.z., nebude sa uplatňovať odsek 3.1. a 3.2. tohto bodu. V prípade, ak zamestnávateľovi bude poskytnutá podpora v čase skrátenej práce na pracovné miesto zamestnanca podľa osobitného predpisu – Zákon č. 215/2021 Z.z., tak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi za čas trvania tejto prekážky v práci náhradu mzdy v sume 80 % jeho priemerného zárobku. V prípade, ak zamestnávateľovi nebude poskytnutá podpora v čase skrátenej práce na pracovné miesto zamestnanca podľa osobitného predpisu – Zákon č. 215/2021 Z.z., tak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi za čas trvania tejto prekážky v práci náhradu mzdy podľa odseku 3.1. tohto bodu (pričom, ak bola zamestnancovi predtým vyplatená vyššia náhrada mzdy, než na aký zamestnancovi vznikol nárok podľa tohto bodu, tak je zamestnávateľ oprávnený takúto sumu náhrady mzdy (resp. je príslušnú časť) zraziť v zmysle § 131 odsek 2 písm. h) Zákonníka práce v znení účinnom k 01.03.2022.

E. SOCIÁLNA OBLASŤ

1.Zdravotná starostlivosť

1.1Zamestnávateľ v spolupráci s príslušným zmluvným zdravotníckym zariadením zabezpečí vstupné, výstupné, preventívne a mimoriadne prehliadky vlastných zamestnancov. Zamestnanec je povinný tieto prehliadky absolvovať.

1.2Zamestnávateľ v spolupráci so závodným alebo iným lekárom zabezpečí prehliadky zdravotného stavu zamestnancov, ktoré pre nich vyplývajú ako povinnosť zo Zákona o bezpečnosti o ochrane zdravia pri práci, Zákonníka práce, Liečebného poriadku, kolektívnej zmluvy a ďalších zákonov a vyhlášok pre túto oblasť. Zamestnávateľ uhradí prípadné náklady spojené s týmito lekárskymi prehliadkami.

1.3Zamestnávateľ sa zaväzuje prispievať zamestnancom na ambulantnú rehabilitačnú

starostlivosť (na masáže, plaváreň, a p.) v rozsahu dohodnutom v rozpočte sociálneho fondu.

2.Stravovanie zamestnancov

2.1Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie zamestnancov podľa § 152 ZP. Zmluvné strany sa dohodli, že ak výkon práce trvá viac ako 11 hodín, zamestnávateľ zabezpečí poskytnutie ďalšieho jedla formou podľa ustanovení § 152 Zákonníka práce.

2.2Zamestnávateľ prispieva na stravovanie vo výške najmenej 55% ceny jedla, najviac však do výšky určenej v § 152 ods. 3 Zákonníka práce. Okrem toho zamestnávateľ poskytuje príspevok zo sociálneho fondu, výška príspevku sa dohodne v rozpočte sociálneho fondu.

2.3Zamestnávateľ v pracovných zmenách, v ktorých nebude zabezpečené stravovanie podaním teplého jedla, zabezpečí stravovanie v zmysle ustanovení § 152 ZP.

2.4Zamestnávateľ a VZO OZ KOVO zabezpečia podľa potreby kontrolu kvality podávaných jedál vo vlastnom zariadení. Zamestnávateľ v prípade vyskytnutia problémov zabezpečí ich okamžité riešenie v rámci zmluvy s dodávateľom.

3.Výpomoc pri sociálnej núdzi zamestnanca

Pri ochorení zamestnanca, ktoré trvá nepretržite dlhšie ako 3 kalendárne mesiace v období predchádzajúcich 12. mesiacov, poskytne zamestnávateľ zamestnancovi, ktorý pracuje u zamestnávateľa viac ako 1 rok jednorazovú finančnú výpomoc vo výške 150,- € a zamestnancovi, ktorý pracuje u zamestnávateľa menej ako 1 rok jednorazovú finančnú výpomoc vo výške 100,- € (mimo obdobia PN počas skúšobnej doby).

4.Výpomoc pri úmrtí zamestnanca

4.1V prípade úmrtia zamestnanca poskytne zamestnávateľ pozostalým jednorazovú finančnú výpomoc v rozsahu dohodnutom v rozpočte sociálneho fondu. Za pozostalého sa považuje manžel alebo manželka alebo deti. V prípade že pozostalými sú iba deti, tento nárok im patrí ak si ho uplatnia u zamestnávateľa. V tomto prípade sa zamestnávateľ a VZO OZ KOVO dohodnú na poskytnutí tohto plnenia.

4.2V prípade úmrtia zamestnanca v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania, s výnimkou prípadov, ak úmrtie nastane v dôsledku úmyselného alebo hrubého porušenia povinností zamestnancom, okrem zákonného odškodnenia poskytne zamestnávateľ pozostalým jednorazovú finančnú výpomoc vo výške dvojnásobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca. Za pozostalého sa považuje manžel, alebo manželka alebo deti. V prípade že pozostalými sú iba deti, tento nárok im patrí ak si ho uplatnia u zamestnávateľa.

5.Sociálny fond

5.1Zamestnávateľ tvorí sociálny fond od 01.01.2022 v celkovej výške 1% zo základu určeného v zákone o sociálnom fonde (§ 4, ods.1). Tvorba sociálneho fondu sa skladá z povinného prídelu v zmysle zákona č. 152/1994 Z.z. § 3 ods. 1 písm. a) zákona o sociálnom fonde vo výške 0,6 % a z ďalšieho prídelu v zmysle zákona č. 152/1994 Z.z. § 3 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona o sociálnom fonde vo výške 0,4 %.

5.2Rozpočet sociálneho fondu tvorí prílohu č.1 Kolektívnej zmluvy. O čerpaní prostriedkov sociálneho fondu sa dohodne zamestnávateľ a odborová organizácia. Rozpočet sociálneho fondu a jeho čerpanie sa každoročne aktualizuje do 31. januára.

6.Ostatné sociálne služby

Zamestnávateľ umožní prednostný odber alebo predaj nepotrebného materiálu (palety, vrecia), predmetov krátkodobej spotreby vlastným zamestnancom. Vedúci strediska určí nepotrebný materiál a na základe odberného listu, ktorý potvrdí vedúci výroby umožní zamestnancom odber alebo predaj nepotrebného materiálu.

7. Doplnkové dôchodkové sporenie (DDS)

Zamestnávateľ uzatvorí zmluvy s poskytovateľmi doplnkového dôchodkového sporenia. Zamestnávateľ umožní zamestnancom výber z viacerých Doplnkových dôchodkových sporiteľní. Zamestnávateľ sa zaväzuje platiť za zamestnanca, ktorý vykonáva práce zaradené do kategórie 3 alebo 4 príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie vo výške 2% ich mesačne zúčtovanej mzdy. Zamestnávateľ bude naďalej platiť príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie tiež za zamestnancov s druhom práce brusič-leštič vo výške 2% ich mesačne zúčtovanej mzdy, tzn, pracovná činnosť leštič bude mať tiež vyplácaný príspevok na DDS vo výške 2% ich mesačne zúčtovanej mzdy.

8.Odmena za životné jubileum

Zamestnancom, ktorí dosiahnu v kalendárnom roku životné jubileum 40, 50 alebo 60 rokov veku a sú vo firme zamestnaní na dobu neurčitú, poskytne zamestnávateľ odmenu vo výške 200,- Eur brutto a to vo výplate mzdy za mesiac, kedy zamestnanec dosiahol jubileum.

9. Príspevok na školské potreby

Pri nástupe vlastného dieťaťa do prvého ročníka ZŠ poskytne zamestnávateľ zamestnancovi príspevok vo výške 100 € brutto na školské potreby, pričom zamestnanec doloží potvrdenie o návšteve školy najneskôr do konca príslušného kalendárneho mesiaca.

F.ODMEŇOVANIE ZAMESTNANCOV

1.Mzda

1.1Zamestnávateľ je povinný poskytovať zamestnancovi za vykonanú prácu mzdu. Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi dojednanú mzdu bez ohľadu na svoju ekonomickú situáciu.

1.2Zásady odmeňovania, dohodnuté v tejto kolektívnej zmluve, vychádzajú zo zákona č. 311/2001 Z. z. (Zákonník práce). Sú základom pre tvorbu mzdového systému, ktorý sa dojednáva v tejto kolektívnej zmluve.

2.Mzdový vývoj

2.1 Zmluvné strany sa dohodli, na tomto zvýšení tarifnej mzdy

a)Od 01.01.2022 sa tarifné hodinové mzdy zvyšujú v zmysle Tabuľky tarifných miezd, ktorá je prílohou č. 3 tejto KZ a jej neoddeliteľnou súčasťou.

b) Ostatné mzdové zložky zamestnávateľ poskytuje vo výške podľa prílohy č. 2 tejto KZ.

Zmluvné strany sa dohodli, že zvýšenie tarifných miezd od 01.01.2022 sa premietne aj do výkonového odmeňovania. Pri výpočte ceny sa postupuje takto:

Brusiareň: mzdová tarifa stupeň G – špecialista zvýšená o 25% paušálne prémie deleno počet kusov na hodinu pre konkrétny výrobok, pričom cena za kus sa zaokrúhľuje matematicky na tri desatinné miesta.

Mechanické opracovanie: mzdová tarifa stupeň C1– mechanické opracovanie, plne zapracovaný zvýšená o 20% paušálne prémie deleno počet kusov na hodinu pre konkrétny výrobok, pričom cena za kus sa zaokrúhľuje matematicky na tri desatinné miesta.

Zmluvné strany sa dohodli, že nebudú predkladať dodatky ku KZ za účelom dojednania zvyšovania tarifných miezd pre obdobie od 01.01.2022 do 31.12.2022.

3.Mzdové formy

Mzdové formy sú upravené v Mzdovom predpise, ktorý je prílohou č. 2 tejto KZ.

4.Normovanie práce

4.1Zamestnávateľ môže po dohode s VZO OZ KOVO zaviesť normy spotreby práce a ich zmeny vykonáva až po dohode s VZO OZ KOVO. Zamestnávateľ je povinný predložiť VZO OZ KOVO všetky podklady, na základe ktorých boli normy práce stanovené.

4.2Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby predpoklady na uplatnenie noriem spotreby práce boli splnené pred začatím práce. Normy spotreby práce a ich zmeny sa musia zamestnancom oznámiť vždy pred začatím práce a nesmú sa uplatňovať so spätnou platnosťou.

5.Spoločné ustanovenia o odmeňovaní zamestnancov

5.1Výška zložiek mzdy a celková mzda jednotlivca sa nezverejňuje. Tým nie sú dotknuté práva VZO OZ KOVO na kontrolu podľa všeobecne záväzných právnych predpisov. Skontrolovať správnosť vyplatenia mzdy u jednotlivého zamestnanca môže na to týmto zamestnancom písomne splnomocnený člen VZO OZ KOVO.

5.2Zmluvné strany sa dohodli, že zamestnávateľ bude na požiadanie poskytovať odborovej organizácii potrebné údaje ku kontrole plnenia mzdového systému k bodu F.5.1. pri zamestnancoch, ktorých mzdy sú spracovávané v prevádzke xxx v xxx.

G. OCHRANA PRÁCE

Povinnosti a záväzky zamestnávateľa.

Zamestnávateľ sa zaväzuje:

1.Prizývať zástupcov odborovej organizácie na rokovanie o otázkach týkajúcich sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (ďalej len BOZP) a pracovných podmienok.

2.Spolupracovať s VZO OZ KOVO pri tvorbe, resp. aktualizácii:

- koncepcie politiky BOZP v zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,

- všetkých vnútorných predpisov BOZP v zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a tieto vydávať len po dohode s VZO OZ KOVO.

3.Vypracovať ucelený systém na sústavné zlepšovanie pracovných podmienok, ktorý sa bude zaoberať informovaním VZO OZ KOVO pri zavádzaní nových moderných technológií, technických riešení, organizácii práce a pod. s cieľom vylúčiť prípadne minimalizovať výskyt škodlivín, nedostatkov v ergonómii a nadmernej fyzickej záťaže v pracovnom procese. Systém dohodnúť s VZO OZ KOVO a každoročne v januári pri komplexných previerkach BOZP tento vyhodnocovať.

4.Pre výkon kontroly odborov nad BOZP umožniť vstup do objektov zamestnávateľskej organizácie aj v čase nočnej zmeny. Prostredníctvom povereného zamestnanca zabezpečiť sprevádzanie zástupcu odborov po príslušných pracoviskách. O kontrole je zamestnávateľ informovaný vopred.

5.Informovať VZO OZ KOVO o termíne každoročného periodického školenia BOZP zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť a overovania vedomostí z predpisov BOZP a PO. Zamestnávateľ sa zaväzuje preškoliť každý rok zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť z predpisov BOZP a PO.

6.Sprístupniť zoznam zástupcov zamestnancov pre BOZP na svojich informačných tabuliach. VZO OZ KOVO bude navrhovať vymenovanie zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť s prihliadnutím na zastúpenie pre všetky oddelenia zamestnávateľa.

7.Minimálne jedenkrát ročne sa stretnúť na pracovnom rokovaní s komisiou pre BOZP a vyhodnotiť dosiahnutý stav v oblasti bezpečnosti a pracovných podmienok vrátane vývoja pracovnej úrazovosti a odškodňovania pracovných úrazov.

8.Propagovať príklady dobrej praxe v oblasti bezpečnosti práce na svojich informačných tabuliach.

9.Zamestnávateľ môže určovať po prerokovaní s VZO OZ KOVO rozvrh bezpečnostných prestávok.

H. RIEŠENIE SŤAŽNOSTÍ A PREDCHÁDZANIE SPOROM

1.Sťažnosti zamestnancov a predchádzanie súdnym sporom

1.1Písomné sťažnosti zamestnancov a spory, ktoré vzniknú z výkladu alebo plnenia záväzkov KZ a z nich vyplývajúce nároky jednotlivých zamestnancov, rieši nadriadený sťažovateľa spolu s vedúcou personálneho oddelenia a VZO OZ KOVO. V prípade potreby budú k riešeniu sťažností a sporov prizvané ďalšie kompetentné osoby. Písomné sťažnosti musia byť doručené vedúcej personálneho oddelenia.

1.2Rokovanie o sťažnosti alebo spore vyvolá príjemca podnetu. O výsledku vybavenia sťažnosti resp. vyriešenia sporu spíše vedúca personálneho oddelenia písomný záznam.

1.3Ak nedôjde k vybaveniu sťažnosti alebo k vyriešeniu sporu do 21 kalendárnych dní odo dňa doručenia podnetu zamestnanca, oznámi vedúca personálneho oddelenia túto skutočnosť zamestnancovi a postúpi spor komisii na to osobitne ustanovenej.

1.4Postupom podľa ustanovení bodov H.1.1 – H.1.3 nie je dotknuté právo zamestnanca vymáhať si tieto nároky na súde.

2.Predchádzanie individuálnym a kolektívnym sporom

2.1Na riešenie sporov o plnenie záväzkov vyplývajúcich z KZ, z ktorých nevznikajú nároky jednotlivým zamestnancom, a na riešenie individuálnych sporov podľa bodu H.1.3 ustanovia zmluvné strany komisiu.

2.2Komisia je trvalo ustanoveným orgánom, zloženým z dvoch zástupcov za každú zmluvnú stranu, pričom zástupcovia za odbory sú členovia VZO OZ KOVO pri xxx. a zástupcom za zamestnávateľa je vedúca personálneho oddelenia a nadriadený sťažovateľa. V prípade potreby si môžu zmluvné strany prizvať na komisiu ďalšie kompetentné osoby.

2.3Komisia sa schádza z podnetu jednej zo strán alebo pri postúpení sporu v zmysle ustanovenia bodu H.1.3 s cieľom vyriešiť predmet sporu do 21 kalendárnych dní odo dňa doručenia na komisiu.

2.4Pri riešení sporov vo veci plnenia KZ, z ktorých nevznikajú individuálne nároky zamestnancov, a sporov o výklad tejto kolektívnej zmluvy, sa spor považuje za vyriešený, ak je rozhodnutie komisie prijaté jednomyseľne.

2.5O výsledku komisie spíše vedúca personálneho oddelenia písomný záznam.

I. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

1.Táto kolektívna zmluva platí na obdobie od 1.1.2022 do 31.12.2024 a účinnosť nadobúda dňom 01.01.2022.

2.Kolektívna zmluva je záväzná pre zmluvné strany, ktoré ju uzatvorili.

3.Zmluvné strany sa zaväzujú vylúčiť akúkoľvek činnosť politických strán, hnutí a iniciatív vnútri organizácie.

4.Všetky kolektívne spory medzi zamestnávateľom a zamestnancami sa budú riešiť vzájomným rokovaním. V prípade jeho neúspešnosti sa riešenie sporov riadi ustanoveniami Zákona o kolektívnom vyjednávaní.

5.Zmluvné strany sa dohodli, že výklad jednotlivých ustanovení tejto KZ budú podávať spoločne. Výklady bude spracovávať komisia vytvorená zmluvnými stranami v zmysle ustanovenia H 2.2 tejto KZ. Za záväzný výklad sa považuje stanovisko, ktoré vznikne na základe rovnakého názoru členov komisie. Ak sa členovia komisie nedohodnú na jednotnom výklade, ide o spor o výklad KZ, ktorý sa rieši v zmysle zákona o kolektívnom vyjednávaní. Spracovanie výkladu koordinuje ten zmluvný účastník, ktorý je príjemcom žiadosti o výklad.

6.Strany sa dohodli, že zmeny kolektívnej zmluvy je možné robiť formou očíslovaného dodatku pričom

a)predmetom kolektívneho vyjednávania dodatkov ku kolektívnej zmluve pre obdobie po 31.12.2022 môžu byť zmeny a doplnenia ustanovení Časti E. - SOCIÁLNA OBLASŤ, Časti F. - ODMEŇOVANIE ZAMESTNANCOV Kolektívnej zmluvy a zmeny a doplnenia Príloh č. 1 – 4 Kolektívnej zmluvy,

b)po vzájomnej dohode zmluvných strán je možné meniť formou písomných dodatkov aj iné ustanovenia kolektívnej zmluvy ako je dohodnuté v písmene a), a to nielen pre obdobie po 31.12.2022.

c)právo predložiť návrh dodatku ku kolektívnej zmluve má ktorákoľvek strana v prípade, ak sa zmenia zásadným spôsobom právne predpisy, ktoré majú vplyv na ekonomiku spoločnosti alebo ktoré majú vplyv na pracovné a mzdové podmienky zamestnancov. Druhá zmluvná strana je povinná po predložení dodatku vyjednávať v zmysle Zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní.

7.Strany sa dohodli, že budú zachovávať sociálny zmier počas platnosti kolektívnej zmluvy, to neplatí v období, kedy prebieha proces kolektívneho vyjednávania podľa bodu 6 alebo pre obdobie kedy prebieha proces vyjednávania novej kolektívnej zmluvy platnej pre obdobie po 31.12.2024.

xxx, dňa .....................

..................................... .................................... ......................................

Kolektívna zmluva_SK NACE 25610 Región: Bratislavský_2022 – 2024 - 2022

Dátum začiatku: → 2022-01-01
Dátum ukončenia: → 2024-12-31
Pomenuj odvetvie: → Priemyselná výroba
Pomenuj odvetvie: → Iná
Verejný/súkromný sektor: → V súkromnom sektore
Uzavretý (kým)
Pomenuj firmu: → 
Pomenuj odborové zväzy →  OZ KOVO - Odborový Zväz Kovo

TRÉNING

Tréningové programy: → Nie
Učňovské programy: → Nie
Zamestnávateľ prispieva do tréningového fondu zamestnancov: → Nie

CHOROBA A INVALIDITA

Ustanovenia týkajúce sa návratu do práce po dlhodobej chorobe, napr. liečba rakoviny: → Nie
Platené menštruačné voľno: → Nie
Plat v prípade trvalých následkov v prípade pracovného úrazu: → Nie

ZDRAVIE, BEZPEČNOSŤ A LEKÁRSKA STAROSTLIVOSŤ

Dohodnutá zdravotná starostlivosť: → Áno
Dohodnutá zdravotná starostlivosť pre príbuzných: → Nie
Dohodnutý príspevok na zdravotné poistenie: → Nie
Dohodnutý príspevok na zdravotné poistenie pre príbuzných: → Nie
Zdravotné a bezpečnostné opatrenia: → Áno
Zdravotný a bezpečnostný tréning: → Áno
Poskytnuté ochranné oblečenie: → Nie
Pravidelné alebo ročné zdravotné prehliadky alebo návštevy poskytnuté zamestnávateľom: → Nie
Monitorovanie pohybového zaťažovania na pracoviskách, profesných rizík a/alebo vzťahu medzi prácou a zdravím: → No clear provision
Finančná podpora na pohreb: → Áno

Pracovno-rodinná organizácia

Zabezpečenie zamestnania po návrate z materskej dovolenky: → 
Zákaz diskriminácie súvisiacej s materstvom: → 
Zákaz uložiť povinnosť tehotnej alebo dojčiacej žene vykonávať nebezpečné alebo zdraviu škodlivú robotu: → 
Hodnotenie rizika na pracovisku pre tehotné alebo dojčiace ženy: → 
Dostupnosť alternatív k nebezpečným alebo zdraviu škodlivým prácam pre tehotné alebo dojčiace ženy: → 
Pracovné voľno z dôvodu predpôrodnej starostlivosti → 
Zákaz preverovania tehotenstva pred podpísaním pracovnej zmluvy: → 
Zákaz preverovania tehotenstva pred povýšením: → 
Vybavenie pre dojčiace matky: → Nie
Zamestnávateľom poskytnuté vybavenie pre starostlivosť o deti: → Nie
Zamestnávateľom dotované vybavenie pre starostlivosť o deti: → Nie
Peňažná dotácia na vzdelanie detí: → Nie
Platené voľno za rok z dôvodu starostlivosti o príbuzných: → 7 dni
Platená otcovská dovolenka: → 2 dni
Dĺžka voľna v dňoch v prípade smrti príbuzného: → 1 dni

ROVNOSŤ MUŽOV A ŽIEN

Rovnaký plat za prácu rovnakej hodnoty: → Nie
Klauzula o diskriminácii v práci: → Áno
Rovnaké príležitosti pre povýšenie žien: → Nie
Rovnaké príležitosti pre školenie a preškolenie žien: → Nie
Odborový zamestnanec pre rovnosť pohlaví na pracovisku: → Nie
Klauzuly o sexuálnom obťažovaní v práci: → Nie
Klauzuly o násilí v práci: → Nie
Špeciálne voľno pre pracovníkov, ktorí sú objektom domáceho násilia alebo hrubosti zo strany intímneho partnera: → Nie
Podpora pre zamestnankyňe s postihnutím: → Nie
Monitoring pohlavnej rovnosti: → Nie

PRACOVNÉ ZMLUVY

Dĺžka skúśobnej doby: → The CBA explicitly refers to the law dni
Odstupné po 5 rokoch v zamestnaní (percento mesačného platu): → 200 %
Odstupné po 1 roku v zamestnaní (percento mesačného platu): → No provision %
Zamestnanci na čiastočný uväzok vylúčení z ustanovení: → Nie
Ustanovenia o zamestnancoch na čiastočný uväzok → Nie
Učni vyĺučení z ustanovení: → Nie
Brigádnici/študenti vylúčení z ustanovení: → Nie

PRACOVNÉ HODINY, PLÁNY A DOVOLENKY

Pracovné hodiny za týždeň: → 40.0
Maximum nadčasov: → 8.0
Dohodnuté obdobie oddychu aspon jeden deň za týždeň: → Áno
Platené voľno pre aktivity odborov: →  dni
Ustanovenie o flexibilnej pracovnej dohode: → Áno

MZDY

Mzdy definované na základe mzdových tabuliek: → No
Prispôsobenie pre rastúce životné náklady: → 

Nárast mzdy:

Nárast mzdy od: → 2022-01

Príplatok za služobné roky:

Príplatok za služobné roky: → EUR 200.0 mesačne

Stravné lístky:

Stravné lístky poskytnuté: → Áno
Príplatok poskytnutý na jedlo: → Nie
Právna pomoc zdarma: → Nie
Loading...