Základnou organizáciou OZ PS a V pri Gymnáziu M. R. Štefánika, Športová 41, 915 01 Nové Mesto nad Váhom , zastúpenou Mgr. Alexandrou Malovcovou, splnomocnenkyňou na kolektívne vyjednávanie a uzatvorenie kolektívnej zmluvy podľa článku 3 ods. 5 stanov základnej organizácie a na základe splnomocnenia zo dňa 15.11. 2023 (ďalej odborová organizácia)
a
Gymnáziom M.R.Štefánika,
so sídlom v Novom Meste nad Váhom, Športová 41, 915 01 Nové Mesto nad Váhom, IČ00160270, zastúpeným
Mgr. Jánom Pavlíčkom, riaditeľom školy (ďalej zamestnávateľ)
Prvá časť
Úvodné ustanovenia
Článok 1
Spôsobilosť zmluvných strán na uzatvorenie kolektívnej zmluvy
(1)Odborová organizácia má právnu subjektivitu podľa zákona číslo 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov. Oprávnenie rokovať a uzatvoriť túto kolektívnu zmluvu vyplýva z článku 3 ods. 5 stanov odborovej organizácie a zo splnomocnenia zo dňa 15.11.2023, ktorým výbor odborovej organizácie, jej štatutárny orgán, splnomocnil na rokovanie a uzatvorenie kolektívnej zmluvy Mgr. Alexandru Malovcovú, predsedníčku odborovej organizácie. Splnomocnenie zo dňa 15.11.2023 tvorí prílohu č. 1 tejto kolektívnej zmluvy.
(2)Zamestnávateľ má právnu subjektivitu. Oprávnenie zástupcu zamestnávateľa rokovať a uzatvoriť túto kolektívnu zmluvu vyplýva z jeho funkcie riaditeľa školy, štatutárneho orgánu zamestnávateľa.
(3)Na účely tejto kolektívnej zmluvy sa môže používať na spoločné označenie odborovej organizácie a zamestnávateľa označenie ,,zmluvné strany", namiesto označenia kolektívna zmluva skratka ,,KZ", namiesto označenia Zákonník práce skratka ,,ZP", zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme skratka ,,OVZ", zákon o výkone prace vo verejnom záujme ,,ZOVZ".
Článok 2
Uznanie odborovej organizácie a zamestnávateľa
(1)Zamestnávateľ uznáva v zmysle § 231 ods. 1 ZP ako svojho zmluvného partnera na uzatvorenie tejto KZ odborovú organizáciu.
(2)Zmluvné strany sa zaväzujú, že nebudú v budúcnosti počas účinnosti tejto KZ spochybňovat' vzájomné oprávnenie vystupovat' ako zmluvná strana tejto KZ.
Článok 3
Pôsobnosť, platnosť a účinnosť kolektívnej zmluvy
(1)Táto KZ upravuje pracovné podmienky a podmienky zamestnávania, individuálne a kolektívne vzt'ahy medzi zamestnávatel'om a jeho zamestnancami a práva a povinnosti zmluvných strán.
(2)Táto KZ je záväzná pre zmluvné strany a zamestnancov, ktorí sú u zamestnavatel'a v pracovnom pomere. KZ sa nevzťahuje na zamestnancov zamestnávateľa, ktorí u neho pracuj ú na dohodu o vykonaní práce a na dohodu o pracovnej činnosti.
(3)Táto KZ je platná dňom jej podpisu zmluvnými stranami. Účinnosť tejto KZ sa začína dňom 10. januára 2024 a skončí podpísaním novej KZ.
Článok 4
Zmena kolektívnej zmluvy
(1)KZ a jej rozsah sa môžu menit' len po dohode jej zmluvných strán, na základe písomného návrhu na zmenu KZ jednou zo zmluvných strán. Dohodnuté zmeny sa označia ako ,,dodatok ku KZ" a číslujú sa v poradí, v akom sú uzatvorené.
(2)Zmluvné strany sa zaväzujú dodatkom ku KZ zmeniť do budúcna ustanovenia KZ, ktoré zakladajú finančné nároky, a to v závislosti od prideleného rozpočtu zamestnávateľovi. Zmluvné strany môžu po vzájomnej dohode dodatkom k tejto KZ zmenit' aj iné ustanovenia tejto KZ bez obmedzenia.
Článok 5
Archivovanie kolektívnej zmluvy
Zmluvné strany uschovajú túto KZ po dobu 5 rokov od skončenia jej účinnosti.
Článok 6
Oboznámenie zamestnancov s kolektívnou zmluvou
(1)Zamestnávateľ sa zaväzuje po podpísaní KZ túto rozmnozit' a v dvoch rovnopisoch ju doručiť predsedovi odborovej organizácie v lehote 10 dní od jej podpísania.
(2)Odborová organizácia sa zaväzuje zabezpečiť oboznámenie zamestnancov zamestnávateľa s obsahom tejto KZ do 15 dní od jej doručenia. Termín stretnutia určí odborová organizácia, keďže sa zaviazala oboznámiť zamestnancov. Z oboznámenia s obsahom KZ sa vyhotoví zápisnica, ktorej príloha bude prezenčná listina oboznámených zamestnancov. Odborová organizácia sa zaväzuje poskytnúť svojmu členovi na základe jeho písomnej žiadosti kópiu tejto KZ do 7 dní od požiadania.
(3)Novo prijímaných zamestnancov do pracovného pomeru oboznámi zamestnávateľ s touto KZ v rámci plnenia povinností v zmysle §-u 47 ods. 2 ZP.
Druhá časť
Individuálne vzťahy, právne nároky a práva zamestnancov z kolektívnej zmluvy
Článok 7
Príplatky, odmeny a náhrady za pohotovosť
1.Príplatok za riadenie
(1)Percentuálny podiel príplatku za riadenie riaditeľovi určí zriaďovateľ v rámci rozpätia uvedeného v prílohe OVZ č. 6.
(2)Príplatok za riadenie vedúcemu zamestnancovi určí riaditeľ v rámci rozpätia percentuálneho podielu z platovej tarify najvyššieho platového stupňa platovej triedy, do ktorej je zaradený, a vedúcemu pedagogickému zamestnancovi a vedúcemu odbornému zamestnancovi v rámci rozpätia percentuálneho podielu z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 24 %, s prihliadnutím na náročnosť riadiacej práce a v závislosti od kvality riadenia jemu zvereného organizačného útvaru a podriadených zamestnancov. Rozpätie percentuálneho podielu podľa stupňa riadenia a pôsobnosti zamestnávateľa je uvedené v prílohe 6 OVZ.
2.Príplatok za zastupovanie
(1)Zamestnancovi, ktorý zastupuje vedúceho zamestnanca v celom rozsahu činnosti nepretržite dlhšie ako štyri týždne a pre ktorého zastupovanie nie je súčasťou jeho pracovných povinností vyplývajúcich z pracovnej zmluvy, patrí od prvého dňa zastupovania príplatok za zastupovanie v sume príplatku za riadenie zastupovaného vedúceho zamestnanca.
(2)Ak vedúci zamestnanec zastupuje vedúceho zamestnanca na vyššom stupni riadenia a toto zastupovanie nie je súčasťou jeho pracovných povinností, patrí mu za podmienok podľa odseku 1 príplatok za zastupovanie. Príplatok za zastupovanie patrí od prvého dňa zastupovania a zamestnávateľ ho určí v sume príplatku za riadenie zastupovaného vedúceho zamestnanca, ak je to pre zastupujúceho vedúceho zamestnanca výhodnejšie, najmenej však v sume príplatku za riadenie určeného zastupujúcemu vedúcemu zamestnancovi; pôvodne určený príplatok za riadenie mu počas zastupovania nepatrí.
(3)Hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti prevyšujúca základný úväzok pedagogického zamestnanca sa poväžuje za jednu hodinu práce nadčas.
3.Príplatok za výkon špecializovanej činnosti
Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi za výkon špecializovanej činnosti príplatky nasledovne:
a)pedagogickému zamestnancovi za činnosť triedneho učiteľa, ak túto činnosť vykonáva v jednej triede, príplatok v sume 5% platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14%,
b)pedagogickému zamestnancovi za činnosť triedneho učiteľa, ak túto činnosť vykonáva v dvoch alebo viacerých triedach, príplatok v sume 10% platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14%, (§ 13b OVZ),
c)pedagogickému zamestnancovi za činnosť uvádzajúceho pedagogického zamestnanca, ak túto činnosť vykonáva u jedného začínajúceho pedagogického zamestnanca, príplatok v sume 4% platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14%,
d)pedagogickému zamestnancovi za činnosť uvádzajúceho pedagogického zamestnanca, ak túto činnosť vykonáva u dvoch alebo u viacerých začínajúcich pedagogických zamestnancov alebo dvoch alebo viacerých začínajúcich odborných zamestnancov, príplatok v sume 8% platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14%.
4.Plat za nepriamu pedagogickú činnosť vykonávanú na pracovisku
(1)Určiť začiatok a koniec pracovného času je výlučne v kompetencii zamestnávateľa. Ak zamestnávateľ zamestnancovi nariadi výkon nepriamej pedagogickej činnosti na pracovisku, zamestnancovi nepatrí za túto činnosť žiaden príplatok, ak nebol zaradený do konkrétnej triedy na výkon zastupovania za iného neprítomného pedagogického zamestnanca.
(2)Za nepriamu pedagogickú činnosť vykonávanú na pracovisku zamestnancovi nepatrí príplatok podľa § 16 až 18 a plat za prácu nadčas podľa § 19 OVZ.
(3)Ak zamestnávateľ zamestnancovi nariadi počas výkonu určenej nepriamej pedagogickej činnosti na pracovisku povinnosť zastupovat' iného neprítomného pedagogického zamestnanca, patrí tomuto zamestnancovi 1 hodina náhradného voľna.
(4)Ak pedagogický zamestnanec spája delené hodiny v čase priamej pedagogickej činnosti na pracovisku, za 6 spojených hodín mu prislúcha 1 hodina náhradného voľna.
5.Plat za prácu nadčas
(1)Náhradné voľno sa tvorí prácou nadčas, za ktorú sa považuje práca vykonaná nad stanovený týždenný pracovný čas podľa Zákonníka prace, t. j. nad 37,5 hodiny. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi za hodinu práce nadčas hodinovú sadzbu jeho funkčného platu zvýšenú o 30%, a ak ide o deň nepretržitého odpočinku v týždni, zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi za hodinu práce nadčas hodinovú sadzbu jeho funkčného platu zvýšenú o 60%. Ak zamestnanec prácu nadčas vykonáva v noci, v sobotu, v nedeľu alebo vo sviatok, patria mu aj príplatky podľa ods. 6 až 8 tohto článku (§ 19 OVZ). Ak sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodnú, prácu nadčas je možné kompenzovať aj poskytnutím náhradného voľna.
(2)Za každú hodinu pracovného výkonu nad rámec stanoveného pracovného času vzniká pedagogickému zamestnancovi hodina práce nadčas v podobe náhradného voľna.
(3)Ak zamestnávateľ zamestnancovi nariadi alebo s ním dohodne pracovnú pohotovosť na pracovisku, patrí zamestnancovi za každú hodinu pracovnej pohotovosti 1 hodina náhradného voľna.
(4)Ak si pedagogický zamestnanec chce čerpať deň náhradného voľna, potrebuje na tento deň 6 hodín práce nadčas.
(5)Za čas čerpania náhradného voľna patrí zamestnancovi funkčný plat.
6.Príplatok za profesijný rozvoj
(1)Príplatok za profesijný rozvoj zamestnávateľ prizná od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec získal potrebný počet kreditov a požiadol o príplatok.
(2)Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi patrí príplatok za profesijný rozvoj v sume:
a)12 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absolvovanie rozširujúceho štúdia podľa osobitného predpisu,
b)12 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absolvovanie štátnej jazykovej skúšky podľa osobitného predpisu,
c)3 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absolvovanie špecializačného vzdelávania podľa osobitného predpisu,
d)3 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešnéabsolvovanie inovačného vzdelávania podľa osobitného predpisu zak. č.553/2003.
7.Príplatok začínajúceho pedagogického zamestnanca
(1)Začínajúcemu pedagogickému zamestnancovi patrí príplatok začínajúceho pedagogického zamestnanca.
(2)Príplatok sa poskytuje mesačne vo výške 6% z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je pedagogický zamestnanec zaradený.
(3)Príplatok sa poskytuje po dobu zaradenia pedagogického zamestnanca do kariérneho stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec. Príplatok sa určí pevnou sumou zaokrúhlenou na 50 eurocentov nahor.
8.Príplatok za zmennosť
Zamestnancovi, ktorému zamestnávateľ v dvojzmennej prevádzke rozvrhol pracovný čas tak, že prácu vykonáva striedavo vo všetkých zmenách, patrí príplatok za zmennosť mesačne 3,5 % platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy základnej stupnice platových taríf . Príplatok za zmennosť sa určí pevnou sumou zaokrúhlenou na 50 eurocentov nahor.
9.Odmena za pracovné zásluhy pri dosiahnutí päťdesiat a šesťdesiat rokov veku
Zamestnávateľ môže vyplatiť zamestnancovi odmenu za pracovné zásluhy pri dosiahnutí 50 rokov veku, priznať mu odmenu vo výške jeho funkčného platu (§ 20 ods. 1 pism. c/ OVZ), ak pracovný pomer trval viac ako 5 rokov. Zamestnávateľ môže vyplatiť zamestnancovi odmenu za pracovné zásluhy pri dosiahnutí 60 rokov veku, priznať mu odmenu vo výške jeho funkčného platu (§ 20 ods. 1 pism. c/ OVZ), ak pracovný pomer trval viac ako 5 rokov.
Článok 8
Výplata platu, preddavku na mzdu a zrážky z platu
(1)Zamestnávateľ sa zaväzuje uskutočniť výplatu platu raz mesačne. Termín splatnosti platu je posledný deň mesiaca.
(2)Zamestnávateľ sa zaväzuje plat zasielať na osobné účty zamestnancom, ktoré si zriadili v peňažných ústavoch podľa vlastného výberu tak, aby bol plat pripísaný na účet zamestnanca najneskôr v deň splatnosti platu podľa predchádzajúceho odseku.
(3)Zamestnávateľ sa zaväzuje na požiadanie zamestnanca alebo na základe dohody o zrážkach z platu, časti platu určené zamestnancom poukazovat' aj na viac účtov, ktoré si zamestnanec sám určil (§ 130 ods. ods. 8 ZP ).
Článok 9
Odstupné a odchodné
Odchodné
(1)Po skončení prvého pracovného pomeru a po nadobudnutí nároku na starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, ak pokles vykonávať zárobkovú činnosť je viac ako 70%, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 1 Zákonníka práce v sume jeho funkčného platu.
(2)Po skončení pracovného pomeru a po priznaní predčasného dôchodku zamestnávateľ poskytne zamestnancovi odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 2 Zákonníka práce v sume jedného jeho funkčného platu.
(3)Odchodné zamestnancovi patrí len od jedného zamestnávateľa.
(4)Zamestnávateľ nie je povinný poskytnúť zamestnancovi odchodné, ak sa pracovný pomer skončil podľa § 68 ods. 1. (§ 76a ZP)
Odstupné
(1)Zamestnancovi poskytne zamestnávateľ odstupné pri skončení pracovného pomeru z dôvodov uvedených v § 63 ods. l písm. a) alebo b) Zákonníka práce nad rozsah ustanovený v § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce v sume jeho jedného funkčného platu.
(2)Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer výpoveďou alebo dohodou z dôvodu, že zamestnanec svojím zavinením porušil právne predpisy alebo ostatné predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, alebo pokyny na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hoci s nimi bol riadne a preukázateľne oboznámený a ich znalosť a dodržiavanie sa sústavne vyžadovali a kontrolovali, alebo pracovný úraz si spôsobil zamestnanec pod vplyvom alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok a zamestnávateľ nemohol pracovnému úrazu zabrániť, odstupné neprináleží.
(3)Ak zamestnanec po skončení pracovného pomeru nastúpi opäť k tomu istému zamestnávateľovi do pracovného pomeru pred uplynutím času určeného podľa poskytnutého odstupného, je povinný vrátiť odstupné alebo jeho pomernú časť. Pomerná časť odstupného sa určí podľa počtu dní od opätovného nástupu do pracovného pomeru do uplynutia času vyplývajúceho z poskytnutého odstupného.
(4)Odstupné nepatrí zamestnancovi, u ktorého pri organizačných zmenách alebo racionalizačných opatreniach dochádza k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov na iného zamestnávateľa podľa tohto zákona.
(5)Odstupné vypláca zamestnávateľ po skončení pracovného pomeru v najbližšom výplatnom termíne určenom u zamestnávateľa na výplatu mzdy, ak sa zamestnávateľ nedohodne so zamestnancom inak.
Článok 10
Príspevok na doplnkové dôchodkové poistenie a sporenie
(1)Zmluvné strany sa dohodli, že celková výška príspevku zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie (ďalej DDS) v roku 2024 je 2 % z objemu zúčtovaných platov zamestnancov zúčastnených na doplnkovom dôchodkovom sporení.
(2)Zamestnávateľ sa zaväzuje za svojho zamestnanca, ktorý je zúčastnený na DDS, mesačne platiť a odvádzať do poisťovne príspevok na DDS za podmienok, v sume a spôsobom určeným v zamestnávateľskej zmluve 2% funkčného platu zamestnanca (nie je uvedená hodnota v €). Zamestnanec má právny nárok na príspevok podľa predchádzajúcej vety.
Článok 11
Určenie platu nepedagogickým zamestnancom
(1)Zamestnávateľ môže určiť tarifný plat zamestnancovi, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom, v rámci rozpätia najnižšej a najvyššej platovej tarify platovej triedy, do ktorej zamestnanca zaradil (Z. c. 553/2003, § 5 odst.4 a § 7 odst. 4, Z. c 474/2008 cl. 1 odst. 12).
(2)Zamestnávateľ týmto určuje zaradenie všetkých zamestnancov okrem pedagogických zamestnancov do najvyššieho platového stupňa, nezávisle od dĺžky započítanej praxe.
Článok 12
Pracovný čas zamestnancov
(1)V záujme vytvárania priaznivejších pracovných podmienok a podmienok zamestnávania a v zmysle § 85 ods. 8 ZP zamestnávateľ určuje pracovný čas na 37 a 'A hodiny týždenne. Tento čas sa skladá z priamej a nepriamej činnosti.
(2)Zamestnávateľ sa zaväzuje umožniť pedagogickým zamestnancom vykonávať činnosti súvisiace s priamou vyučovacou činnostnou a ďalším vzdelávaním mimo pracoviska (doma).
(3)Priamou pedagogickou činnostnou rozumieme platný rozvrh hodín počas príslušného školského roka. Nepriama pedagogická činnosť zahŕňa prípravu na vyučovanie, prípravu písomných prác, opravu písomných prác. Evidencia pracovného času počas nepriamej vyučovacej činnosti nie je potrebná. Počas školských prázdnin pedagogickí zamestnanci vykonávajú nepriamu pedagogickú činnosť podľa pokynov vedenia školy.
Článok 13
Dovolenka na zotavenie
(1)V záujme vytvárania priaznivejších pracovných podmienok a podmienok zamestnávania sa predlžuje výmera dovolenky na zotavenie nad rozsah ustanovený v § 103 ZP o jeden týždeň.
(2)Zamestnanec má v roku 2024 právny nárok na dlhšiu ako základnú výmeru dovolenky o jeden pracovný týždeň.
(3)Základná výmera dovolenky je 5 týždňov. Dovolenka vo výmere 6 týždňov patrí zamestnancovi, ktorý do konca kalendárneho roka dovŕši vek 33 rokov a zamestnancovi, ktorý sa trvale stará o dieťa.
(4)Dovolenka učiteľov, riaditeľov škôl a ich zástupcov je 9 týždňov v kalendárnom roku.
(5)Príspevky na rekreáciu zamestnancov upravuje zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „Zákonník práce"), v osobitnom § 152a. Podľa novely Zákonníka práce je povinný na žiadosť zamestnanca poskytnúť zamestnancovi príspevok na rekreáciu zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49 zamestnancov. U zamestnávateľa, ktorý je povinný svojím zamestnancom poskytovat' prispevky na rekreáciu, môžu o príspevok na rekreáciu požiadať zamestnanci, ktorých pracovný pomer u zamestnávateľa trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov. Zamestnávateľ je povinný prispiet' zamestnancovi na rekreáciu v sume 55 % výdavkov na rekreáciu, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok.
Tretia časť
Kolektívne vzťahy, práva a povinnosti zmluvných strán
Článok 15
Obdobie sociálneho mieru a jeho prerušenie
(1)Zmluvné strany rešpektujú obdobie platnosti tejto KZ ako obdobie sociálneho mieru s výnimkou, ak dôjde k postupu podľa článku 4 ods. 1 tejto KZ.
(2)V prípade prerušenia sociálneho mieru postupom uvedeným v článku 4 ods. 1 KZ môžu zmluvné strany použiť aj krajné prostriedky na riešenie kolektívneho sporu, t. j. štrajk a výluku, pri splnení zákonných podmienok stanovených v zak. č. 2/1991 o kolektívnom vyjednávaní a podmienok uvedených v tejto časti KZ.
(3)Právo zamestnancov na štrajk, zaručene Článkom 37 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky a Listinou základných práv a slobôd nie je ustanoveniami predchádzajúcich odsekov, ani ničím iným obmedzené a zmluvné strany sa zaväzujú ho nespochybňovať.
Článok 16
Riešenie kolektívnych sporov
(1)Zmluvné strany sa dohodli, že budú racionálne riešiť zabezpečenie nevyhnutnej prevádzkovej činnosti odborovej organizácie, aby mohla riadne vykonávať svoje poslanie.
(2)Zamestnávateľ sa zaväzuje poskytovať pracovné voľno s náhradou mzdy funkcionárom, ktorí sú zvolení do orgánov Rady odborovej organizácie a do orgánov Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (ďalej Odborový zväz) na zabezpečenie ich činnosti a poslania v nevyhnutnom rozsahu.
(3)Kolektívnym sporom zmluvné strany rozumejú spor o uzatvorenie KZ alebo spor o uzatvorenie doplnku ku KZ, alebo spor o plnenie záväzku z KZ (ak nevzniká z neho nárok priamo zamestnancovi) v dobe účinnosti KZ, alebo v dobe účinnosti jednotlivých záväzkov z nej.
(4)Zmluvné strany sa zaväzujú, ak kolektívny spor nevyriešia rokovaním do 30 dní od predloženia návrhu na uzatvorenie KZ, jej doplnku, alebo návrhu na vyriešenie sporu o plnenie záväzku z KZ, využiť sprostredkovateľa na riešenie sporu zapísaného v zozname sprostredkovateľov na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej ministerstvo).
Článok 17
Riešenie individuálnych nárokov zamestnancov a vybavovanie ich sťažností
(1)Zmluvné strany sa zaväzujú rešpektovať právo zamestnanca na uplatnenie svojich individuálnych nárokov z pracovnoprávnych vzťahov prostredníctvom inšpekcie práce alebo na súde.
(2)Zmluvné strany sa dohodli, že pri riešení sťažností zamestnanca budú postupovať objektívne, v súlade so všeobecne záväznými predpismi (§ 13 ods. 5 ZP).
Článok 18
Zabezpečenie činnosti odborových orgánov
(1) Zmluvné strany sa dohodli, že budú racionálne riešiť zabezpečenie nevyhnutnej prevádzkovej činnosti odborovej organizácie, aby mohla riadne vykonávať svoje poslanie. Na splnenie povinnosti vyplývajúcej z §-u 240 ZP sa zamestnávateľ zaväzuje na dobu existencie odborovej organizácie poskytnúť jej:
a)jednu miestnosť, v ktorej bude pôsobiť výbor odborovej organizácie, ktorý je jej štatutárny orgán,
b)možnosť používať jednu telefónnu linku za účelom telefonického spojenia alebo počítačového spojenia na odosielanie správ e-mailom a využívanie internetu,
c)vnútorné zariadenie miestnosti uvedenej v písm. a) tohto odseku,
d)všetky prevádzkové náklady (energie, spojové poplatky a pod.) na svoj náklad,
e)svoje rokovacie miestnosti na svoj náklad za účelom vzdelávacích činností odborových funkcionárov a vedúcich zamestnancov zamestnávateľa v oblasti pracovnoprávnej a kolektívneho vyjednávania, oboznámenia zamestnancov s uzatvorenou KZ, na kolektívne vyjednávanie a riešenie kolektívnych sporov, na zasadnutia odborových orgánov a na slávnostné podujatia súvisiace s ocenením prace zamestnancov,
f)priestory na zverejňovanie informácií o ochrane práce, kolektívnom vyjednávaní, pracovnoprávnych otázkach a odborovej činnosti v záujme zabezpečenia riadnej informovanosti zamestnancov.
(2)Zamestnavateľ poskytne zamestnancovi pracovné vol'no s náhradou mzdy na výkon funkcie v orgánoch odborovej organizácie podl'a jeho potreby a tiež umožní úpravu rozvrhu priamej vyučovacej alebo výchovnej činnosti pedagogickým zamestnancom - funkcionárom odborových orgánov, na zabezpečenie nevyhnutnej činnosti odborových orgánov.
(3)Zamestnávateľ sa zaväzuje poskytovať pracovné voľno s náhradou platu funkcionárom, ktorí sú zvolení do orgánov Rady odborovej organizácie a do orgánov Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (ďalej Odborový zväz) na zabezpečenie ich činnosti a poslania v nevyhnutnom rozsahu, najmenej však:
predseda výboru ZO 2 dni v roku,
členovia výboru ZO 1 deň v roku.
(4)Zamestnávateľ poskytne zamestnancom pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas náhradou platu v sume jeho funkčného platu na kontinuálne vzdelávanie, skolenia v oblasti pracovnoprávnych vzťahov kolektívneho vyjednávania a sociálneho dialógu, organizovaných Radou ZO OZ PS a V na Slovensku, OZ PS a V na Slovensku alebo KOZ SR v nevyhnutnom rozsahu, najmenej však:
predseda výboru ZO 2 dni v roku,
členovia výboru ZO 1 deň v roku.
Článok 19
Pracovné podmienky, podmienky zamestnávania a úprava spolurozhodovania, prerokovania uplatnenia práva na informácie a na kontrolnú činnosť v tejto oblasti
(1)Zamestnávateľ sa zaväzuje plniť povinnosti vyplývajúce mu z právnych predpisov a tejto KZ, najmä:
a)Vyžiadať si predchádzajúci súhlas odborovej organizácie alebo rozhodnúť po dohode s ňou v nasledovných prípadoch:
vydanie pracovného poriadku u zamestnávateľa (§ 12 ZOVZ),
vydanie predpisov a pravidiel o BOZP (§ 39 ods. 2 ZP),
nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času (§ 87 ods. 2 ZP),
dohodnutie vyrovnávacieho obdobia konta pracovného času (§ 87a ods. 2 ZP),
zavedenie konta pracovného času (§ 87a ods. 1 ZP),
zavedenie pružného pracovného času (§ 88 ods. 1 ZP),
určenie začiatku a konca pracovného času a na rozvrh pracovných zmien (§ 90 ods. 4 ZP),
určenie času potrebného na osobnú očistu po skončení práce, ktorý sa zamestnancovi započíta do pracovného času (§ 90 ods. 10 ZP),
určenie podrobnejších podmienok poskytnutia prestávky na odpočinok a jedenie vrátane jej predĺženia (§ 91 ods. 2 ZP),
odlišné určenie nepretržitého odpočinku v týždni (§93 ods. 3 ZP),
určenie rozsahu a podmienok prace nadčas (§ 97 ods. 9 ZP),
vymedzenie okruhu ťažkých telesných prac a duševných prác, pri ktorých by mohlo dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia zamestnancov (§ 98 ods. 9 ZP),
prijatie plánu dovoleniek na príslušný rok (§ 111 ods. 1 ZP),
na určenie hromadného čerpania dovolenky (§ 111 ods. 2 ZP),
vymedzenie vážnych prevádzkových dôvodov, pre ktoré zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu a pri ktorých sa mu poskytuje 60% jeho funkčného platu (§ 142 ods. 4 ZP),
výpoveď alebo okamžité zrušenie pracovného pomeru zástupcom zamestnancov, na ktorých sa vzťahuje zvýšená ochrana (§ 240 ods. 9 ZP),
určenie prídelu do sociálneho fondu, jeho čerpaní a použití a poskytnutí príspevku odborovej organizácii (§ 3, § 7 ods. 3 zak. c. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde);
a)písomne informovať odborovú organizáciu najmä:
ak má dôjsť k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov najneskôr jeden mesiac predtým
a) * dátume alebo navrhovanom dátume prechodu,
b) * dôvodoch prechodu,
c) * pracovnoprávnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu na zamestnancov,
d) * plánovaných opatreniach prechodu vzťahujúcich sa na zamestnancov (§ 29 ods. 1 ZP).
* dohodnutých nových pracovných pomeroch u zamestnávateľa (§ 47 ods. 4 ZP), o pracovných miestach na neurčitý cash, ktoré sa u neho uvoľnili (§ 48 ods.8 ZP),
* rôznostiach pracovných miest na kratší pracovný cash a na ustanovený týždenný pracovný cash (§ 49 ods. 6 ZP), pri hromadnom prepúšťaní o
a)dôvodoch hromadného prepúšťania,
b)počte a štruktúre zamestnancov, s ktorými sa má pracovný pomer rozviazať,
c)celkovom počte a štruktúre zamestnancov, ktorých zamestnáva,
d)dobe, počas ktorej sa hromadné prepúšťanie bude uskutočňovať,
e)kritériách na výber zamestnancov, s ktorými sa má pracovný pomer skončiť (§ 73 ods. 2 ZP),
t) výsledkoch prerokovania opatrení na zamedzenie hromadnému prepúšťaniu (§ 73 ods. 2 a) ZP), 4 ZP),
e)zrozumiteľným spôsobom na začiatku roka, po prijatí rozpočtu, potom štvrťročne a na konci roka za celý rok, o svojej hospodárskej a finančnej situácii a o predpokladanom vývoji jeho činnosti; v rámci toho aj o limite mzdových prostriedkov na príslušný rok, ktoré mu určil zriaďovateľ, ako aj o jeho zmenách, o použití mzdových prostriedkov a poskytovať hospodárske rozbory a štatistické výkazy (§ 229 ods. 1,2 ZP);
b)vopred prerokovať s odborovou organizáciou najmä:
opatrenia zamestnávateľa pri prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (§ 29 ods. 2 ZP),
opatrenia, ktoré môžu predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov (§ 73 ods. 2 ZP),
výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru (§ 74 ZP),
rovnomerné rozvrhnutie pracovného času (§ 86 ods.l ZP),
zavedenie pružného pracovného času (§ 88 ods.l ZP),
nariadenia práve v dňoch pracovného pokoja (§ 94 ods. 2 ZP),
organizáciu práce v noci (§ 98 ods. 6 ZP),
dočasné prerušenie výkonu práce zamestnancovi (§ 141a ZP),
rozhodnutie, či ide o neospravedlnené zameškanie práce (§ 144a ods. 6 ZP),
stanovenie podmienok, za ktorých bude zamestnancom poskytovať stravovanie počas
dovolenky, prekážok v práci alebo inej ospravedlnenej neprítomnosti zamestnanca v
práci (§ 152 ods. 8, písm. a) ZP),
umožnenie stravovať sa zamestnancom, ktorí pracujú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien za rovnakých podmienok ako ostatným zamestnancom (§ 152 ods. 8 pism. b) ZP),
rozšírenie okruhu osôb, ktorým zabezpečí stravovanie (§ 152 ods. 8 pism. c) ZP), opatrenia zamerané na starostlivosť o kvalifikáciu zamestnancov, jej prehlbovanie a zvyšovanie (§ 153 ZP),
opatrenia na utváranie podmienok na zamestnávanie zamestnancov so zmenenou pracovnou schopnosťou (§ 159 ods. 4 ZP),
požadovanú náhradu škody a obsah dohody na jej náhradu od zamestnanca (§ 191 ods. 4 ZP),
rozsah zodpovednosti zamestnávateľa za škodu zamestnancovi a jej náhrady pri pracovnom úraze alebo chorobe z povolania (§ 198 ods. 2 ZP), stav, štruktúru a predpokladaný vývoj zamestnanosti a plánovane opatrenia, najmä, ak je ohrozená zamestnanosť (§ 237 ods. 2 pism. a) ZP),
zasadné otázky podnikovej sociálnej politiky, opatrenia na zlepšenie hygieny pri práci a pracovného prostredia (§ 237 ods.2 pism. b) ZP),
rozhodnutia, ktoré môžu viest' k zásadným zmenám v organizácii práce alebo v zmluvných podmienkach (§ 237 ods. 2 pism. c) ZP ),
organizačné zmeny, za ktoré sa považujú obmedzenie alebo zastavenie činnosti zamestnávateľa alebo jeho časti, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zmena právnej formy zamestnávateľa (§ 237 ods. 2 pism. d) ZP),
opatrenia na predchádzanie vzniku úrazov a chorôb z povolania a na ochranu zdravia zamestnancov (§ 237 ods. 2 pism. e) ZP);
c) umožniť odborovej organizácii vykonávanie kontrolnej činnosti v oblasti dodržiavania pracovnoprávnych predpisov vrátane mzdových predpisov a záväzkov vyplývajúcich z tejto kolektívnej zmluvy a za tým účelom jej poskytovať potrebné informácie, konzultácie a doklady (§ 239 ZP).
Článok 20
Záväzky odborovej organizácie
(1)Odborová organizácia sa zaväzuje po dobu účinnosti tejto KZ dodržiavať sociálny mier so zamestnávateľom v zmysle článku 15 ods.1 tejto KZ.
(2)Odborová organizácia sa zaväzuje informovať zamestnávateľa o situácii vedúcej k porušeniu sociálneho mieru z jej strany a zo strany zamestnancov.
(3)Odborová organizácia sa zaväzuje prizývať na zasadnutia svojich najvyšších orgánov zástupcu zamestnávateľa za účelom hodnotenia plnenia záväzkov z KZ.
(4)Odborová organizácia sa zaväzuje informovať zamestnávateľa o každej zmene v odborovom orgáne základnej organizácie pôsobiacej u zamestnavatel'a (§ 230 ZP).
Článok 21
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
(1)Zamestnávateľ v rozsahu svojej pôsobnosti a v súlade s ustanoveniami § 147 ZP a§§ 5 - 10 zákona NR SR c. 124/2006 Z. z. o BOZP v znení neskorších predpisov sa zaväzuje sústavne zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnancov pri práci a na ten účel vykonávať potrebné opatrenia vrátane zabezpečovania prevencie, potrebných prostriedkov a vhodného systému na riadenie ochrany práce.
(2)Zamestnávateľ v záujme toho sa zaväzuje:
a)zarad'ovat'zamestnancov na výkon práce sozreteľom naich zdravotný stav, schopnosti,kvalifikačné predpoklady a odbornúsposobilost'(§ 6 ods. 1 písm. o/ zákona o BOZP),
b)bezodkladne oznámiť vznik registrovanéhopracovnéhoúrazu príslušnému odborovému orgánu (§ 17 ods. 5 písm. a) bod 1 zákona o BOZP),
c)zabezpečiťvykonávanie zdravotného dohľadua umožniťlekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci, a to v pravidelných intervaloch s prihliadnutím na charakter práce a na pracovné podmienky na pracovisku (§ 6 ods. 1 písm. q/ zákona o BOZP),
d)pravidelne, zrozumiteľne a preukázateľne oboznamovať každého zamestnanca s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie BOZP, so zásadami bezpečnej práce, zásadami bezpečného správania na pracovisku a s bezpečnými pracovnými postupmi a overovať ich znalosť (§ 7 ods. 1 zákona o BOZP),
e)odstraňovať nedostatky zistené kontrolnou činnosťou (§ 9 ods. 2 zákona o BOZP),
f)vypracovať zoznam poskytovaných OOPP na základe posúdenia rizika a hodnotenia nebezpečenstiev vyplývajúcich z pracovného procesu a pracovného prostredia (§ 6 ods. 2 písm. a) zákona o BOZP),
g)poskytovať zamestnancom, u ktorých to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia, bezplatne OOPP (§ 6 ods. 2 písm. b) a c) zákona o BOZP),
h)zabezpečovať zamestnancom pitný režim, ak to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia a poskytovať im umývacie, čistiace a dezinfekčné prostriedky na zabezpečenie telesnej hygieny; zabezpečovanie pitného režimu je zamestnávateľ povinný upraviť vnútorným predpisom (§ 6 ods. 3 písm. b zákona o BOZP),
i)zabezpečiť zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť na plnenie ich úloh vzdelávanie, a umožniť im vykonávať funkciu v rámci ich oprávnení, poskytnúť im v primeranom rozsahu pracovné voľno s náhradou mzdy a vytvoriť nevyhnutné podmienky na výkon ich funkcie (§ 240 Zákonníka práce a § 19 ods.3 a 5 zákona o BOZP),
j)kontrolovať či zamestnanec nie je v pracovnom čase pod vplyvom alkoholu (§ 9 ods. 1 písm. b) zákona o BOZP),
k)kontrolovať určený zákaz fajčenia v priestoroch zamestnávateľa (§ 9 ods. 1 písm. b/ zákona o BOZP),
l)umožniť vykonávanie kontroly nad stavom BOZP príslušnému odborovému orgánu a povereným pracovníkom OZ PSaV (§ 149 ZP a § 29 zákona o BOZP),
m)znášať náklady spojené so zaisťovaním BOZP a nepresúvať ich na zamestnancov (§ 6 ods. 11 zákona o BOZP).
Článok 22
Kontrola odborových orgánov v oblasti BOZP
(1)Odborová organizácia sa zaväzuje vykonávať kontrolu nad stavom BOZP u zamestnávateľa.
(2)Odborová organizácia v záujme toho bude v súlade s § 149 ZP
a)kontrolovať ako zamestnávateľ plní svoje povinnosti v starostlivosti o BOZP a či sústavne utvára podmienky bezpečnej a zdravotne neškodnej práce, pravidelne preverovať pracovisko a zariadenie zamestnávateľa pre zamestnancov a kontrolovať hospodárenie zamestnávateľa s osobnými ochrannými pracovnými prostriedkami,
b)kontrolovať či zamestnávateľ riadne vyšetruje príčiny pracovných úrazov, zúčastňovať sa na zisťovaní príčin pracovných úrazov a chorôb z povolania, pripadne ich sami vyšetrovať,
c)požadovať od zamestnávateľa odstránenie nedostatkov v prevádzke, na strojoch a zariadeniach, alebo pri pracovných postupoch a prerušenie práce v prípade bezprostredného a vážneho ohrozenia života alebo zdravia zamestnancov a ostatných osôb zdržiavajúcich sa v priestoroch alebo pracovisku zamestnávateľa s jeho vedomím,
d)upozorniť zamestnávateľa na prácu nadčas, ktorá by ohrozovala bezpečnosť a ochranu zdravia zamestnancov,
e)zúčastňovať sa rokovaní o otázkach BOZP.
Článok 23
Zdravotná starostlivosť
Zamestnávateľ sa zaväzuje:
a)umožniť preventívne lekárske prehliadky zdravotného stavu zamestnanca (§ 30 e ods. 16 zákona NR SR c. 355/2007 Z. z.)
b)vybaviť pracovisko príslušnými hygienickými pomôckami a stav lekárničiek udržiavať v zmysle platných noriem,
c)uhradiť sumu za vstupnú lekársku prehliadku, ak to zamestnávateľ od zamestnanca vyžaduje, v plnej výške na základe potvrdenia od praktického lekára,
d)po dohode s odborovou organizáciou v odôvodnených prípadoch prispievať na kúpeľnú, liečebnú a rehabilitačnú starostlivosť zamestnancov,
e)počas dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca výška náhrady príjmu je v období od prvého dňa pracovnej neschopnosti 25 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca,
od štvrtého dňa do desiateho dňa dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca 55 % denného vymeriavacieho základu (§ 8 zákona c. 462/2003 Z. z.).
Článok 24
Rekreačná starostlivosť a starostlivosť o deti zamestnancov
(1) Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, ktorý ma v starostlivosti maloleté dieťa, pri prvom nástupe do prvého ročníka základnej školy v deň začiatku školského roka 1 deň pracovného voľna s náhradou mzdy (ZP §141 odst. 3 písm. b).
Článok 25 Stravovanie
(1)Zamestnávateľ sa zaväzuje v zmysle § 152 ZP zabezpečovať zamestnancom vo všetkých pracovných zmenách stravovanie zodpovedajúce zasadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorí na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri hodiny.
(2)Zamestnávateľ bude zabezpečovať stravovanie podaním jedného teplého hlavného jedla, vrátane vhodného nápoja v priebehu pracovnej zmeny vo vlastnom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo prostredníctvom právnickej osoby. Za pracovnú zmenu sa pre tento účel považuje výkon práce dlhší ako štyri hodiny.
(3)Zamestnávateľ prispieva na stravovanie z rozpočtu zamestnávateľa sumou vo výške 55 % ceny zabezpečeného jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách c. 283/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
(4)Zamestnávateľ poskytne zamestnancom finančný príspevok vo výške uvedenej v odseku 3, ak povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť zamestnancom stravovanie vylučujú podmienky výkonu práce na pracovisku alebo ak zamestnávateľ nemôže zabezpečiť stravovanie, alebo ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom. (§152 ZP)
(5)Zamestnávateľ sa zaväzuje prispievať na stravovanie aj zo sociálneho fondu v zmysle zákona c. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov v sume 0,41 € na jedno hlavné jedlo. Výšku tejto sumy je po dohode s Odborovou organizáciou možné meniť podľa disponibilných prostriedkov v sociálnom fonde.
(6)Zamestnávateľ poskytne zamestnancom, ktorí vykonávajú prácu na poobednej zmene, finančný príspevok vo výške uvedenej v odseku 3. Zároveň sa zaväzuje prispievať na stravovanie aj zo sociálneho fondu podľa bodu 5.
Článok 26
Starostlivosť o kvalifikáciu
(1)Zamestnávateľ sa zaväzuje starať sa o prehlbovanie kvalifikácie zamestnancov, prípadne jej zvyšovanie, dodržiavať § 3 ods. 3 a 5 OVZ a dbať, aby zamestnanci boli zamestnávaní prácami zodpovedajúcimi dosiahnutej kvalifikácii.
(2)Zamestnancom, ktorí si zvyšujú kvalifikáciu a majú uzavreté príslušné dohody so zamestnávateľom, bude poskytovať pracovné úľavy a ekonomické zabezpečenie podľa platných predpisov.
(3)Zamestnávateľ poskytne pedagogickému zamestnancovi pracovné voľno s náhradou funkčného platu V rozsahu
a)päť pracovných dní v kalendárnom roku na účasť na kontinuálnom a rozširujúcom vzdelávaní,
b)ďalších päť pracovných dní na prípravu a vykonanie prvej atestácie alebo druhej atestácie,
c)ďalších päť pracovných dní na účasť na funkčnom vzdelávaní alebo na funkčnom inovačnom vzdelávaní, ak ide o vedúceho zamestnanca.
(4)Zamestnanec môže požiadať o pracovné voľno v súlade s bodom 3 a) len pre jeden typ štúdia a súlade s bodom 3 b) len jedenkrát počas štúdia.
Článok 27
Zásady pre tvorbu a použitie sociálneho fondu
(1)Zmluvné strany sa dohodli, že výška sociálneho fondu sa určuje nasledovne:
Celkový ročný prídel do sociálneho fondu je tvorený:
a)povinným prídelom vo výške 1% a
b)ďalším prídelom VO výške 0,05%.
(2)Základom na určenie ročného prídelu do fondu je súhrn hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok. Základom na určenie mesačného prídelu do fondu je súhrn hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.
(3)Zamestnávateľ môže poskytnúť odborovej organizácii príspevok z fondu na úhradu jej nákladov pri realizácii kolektívneho vyjednávania v sume rovnajúcej sa 0,05% zo súhrnu hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
(4)Podrobnejšie je upravená tvorba fondu, jeho výška, použitie a poskytovanie príspevku zamestnancom a odborovej organizácii v prílohe 2, ktorá je súčasťou tejto KZ.
Štvrtá časť
Článok 28
Záverečné ustanovenia
(1)Zmluvné strany sa dohodli vykonávať hodnotenie plnenia záväzkov a práv tejto KZ jedenkrát ročne,najneskôr do 15. februára v nasledujúcom roku.
(2)Táto KZ je vyhotovená v troch rovnopisoch. Každá zo zmluvných strán dostane po jednom podpísanom rovnopise.
(3)Zamestnávateľ je povinný zverejniť platnú Kolektívnu zmluvu na rok 2024 na webovej stránke školy.
(4)Zmluvné strany vyhlasujú, že túto KZ si prečítali, súhlasia s jej obsahom, a preto ju na znak toho podpisujú.
V Novom Meste nad Váhom, 10.januára 2024
Odborová organizácia ******************************* Zamestnávateľ
Príloha č.1
Splnomocnenie
Základná organizácia OZ PS a V na Slovensku pri Gymnáziu M. R. Štefánika, Športová 41, 915 01 Nové Mesto nad Váhom, na základe uznesenia výboru základnej organizácie zo dňa 15.11. 2023, ktorý je jej štatutárnym orgánom, splnomocňuje týmto Mgr. Alexandru Malovcovú, predsedníčku základnej organizácie, aby zastupovala v plnom rozsahu bez obmedzenia našu organizáciu v rokovaní so zamestnávateľom o uzatvorení Kolektívnej zmluvy na rok 2024, ako ju aj splnomocňuje na podpísanie Kolektívnej zmluvy na rok 2024 v mene našej základnej organizácie.
Nové Mesto nad Váhom, 15.11.2023 | za výbor ZO OZ
Mgr. Michaela Zenková Mgr. Marcel Bednár |
Splnomocnenie prijimam. | |
Nové Mesto nad Váhom, 15.11.2023 | Mgr.Alexandra Malovcová |
Príloha č.2
Zásady pre tvorbu a použitie sociálneho fondu
Článok 1
Všeobecne ustanovenia
(1)V tejto prílohe sa upravuje podrobnejšie tvorba, použitie, podmienky čerpania, rozpočet a hospodárenie s prostriedkami sociálneho fondu v zmysle zákona c. 152/1994 (ďalej len ,,SF") v znení neskorších predpisov u zamestnávateľa.
(2)Príspevok zo SF sa môže poskytnúť odborovej organizácii v súlade s čl. 27 tejto KZ, zamestnancom a ich rodinným príslušníkom a bývalým zamestnancom, ktorých zamestnávateľ alebo jeho právny predchodca zamestnával ku dňu odchodu do dôchodku. Odborová organizácia aktívne spolupracuje so zamestnávateľom na tvorbe rozpočtu a použitia SF.
(3)V priebehu roka sa môže rozpočet SF v jednotlivých položkách upravovať podľa potrieb zamestnancov po odsúhlasení zamestnávateľom a odborovou organizáciou.
(4)Nevyčerpané finančné prostriedky SF prechádzajú do nasledujúceho obdobia.
(5)Prostriedky SF sa vedú na samostatnom účte zamestnávateľa.
(6)Zamestnávateľ je povinný odsúhlasiť a prerokovať všetky výdavky zo SF s odborovou organizáciou.
(8) Za dodržiavanie pravidiel o hospodárení zo SF sú zodpovední poverení zamestnanci zamestnávateľa Gabriela Adamovicová, Soňa Naďová a predseda odborovej organizácie.
Článok 2
Použitie a čerpanie sociálneho fondu
1.Stravovanie
(1)Zamestnávateľ sa zaväzuje prispievať na stravovanie aj zo sociálneho fondu v zmysle zákona c. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov v sume 0,41 € na jedno hlavné jedlo v čase školského vyučovania a varenia v školskej jedálni.Výšku tejto sumy je po dohode s Odborovou organizáciou možné meniť podľa disponibilných prostriedkov v sociálnom fonde.
(2)Zamestnávateľ poskytne zamestnancom nad rámec všeobecne platných predpisov (§152 ZP) na jeden odobratý obed príspevok v sume 0,80 € v čase školských prázdnin a v čase, keď sa v školskej jedálni nevarí ( každá zmena bude odsúhlasená Odborovou organizáciou).
(3)Ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom,poskytne mu zamestnávateľ príspevok na stravovanie zo SF tak, ako je uvedené v odstavci 1 a 2. (§152 ZP)
2.Sociálna výpomoc nenávratná
(1)Zamestnávateľ po schválení odborovou organizáciou poskytne jednorazovú sociálnu výpomoc zamestnancovi diferencovane podľa sociálnej situácie v rodine nasledovne:
Pri úmrtí rodinného príslušníka (manžel, manželka, deti, - ak sa sústavne pripravujú na budúce povolanie do skončenia veku 25 rokov, ďalej deti, ktoré sú telesne, zmyslovo alebo mentálne postihnuté, druh, družka, ak žijú v spoločnej domácnosti) do sumy 100 €.
(2)Nákup liekov pri zvlášť ťažkých ochoreniach (ochorenia s dobou PN nad pol roka) zamestnanca a pri ťažkých pracovných úrazoch s následným dlhodobým liečením do výšky 100,- € na zamestnanca, na jeden prípad.
Príloha k žiadosti o sociálnu výpomoc obsahuje:
-potvrdenie lekára o ochorení alebo pracovnom úraze
-odporúčanie nákupu liekov lekárom
-potvrdenie o nakúpe liekov ( blok z registračnej pokladne),
-potvrdenie o nákladoch za služby spojené s vybavovaním pohrebu ( blok, faktúra).
(3)Na špecializované zdravotné úkony a pomôcky (ak ich nehradí, alebo len čiastočne hradí zdravotná poisťovňa) diferencovane do výšky 50,- € na zamestnanca, jednorazovo.
Prílohy k žiadosti o sociálnu výpomoc:
potvrdenie o výkone zdravotného úkonu alebo
potvrdenie príslušnej zdravotnej poisťovne o výške nákladov, ktoré znáša poistenec
(zamestnanec), kde budú uvedené celkové náklady, náklady poisťovne, náklady
poistenca, alebo
potvrdenie príslušnej zdravotnej poisťovne o výške celkových nákladov (z toho vyčíslene:
náklady, ktoré hradí poisťovňa a náklady, ktoré hradí poistenec),
potvrdenie o zaplatení zdravotného úkonu alebo pomôcky ( blok z registračnej pokladne)
3.Rekreácie a služby, exkurzno-vzdelávacie pobyty, zájazdy, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily
Zamestnávateľ môže poskytnúť príspevok na rekreačné pobyty a teambuildingové aktivity organizované zamestnávateľom a odborovou organizáciou vo výške 50 eur na zamestnanca, najviac raz za rok.
4.Kultúrna, spoločenská, vzdelávacia a športová činnosť
Zo sociálneho fondu sa po schválení Odborovou organizáciou poskytne príspevok na organizovanie kultúrnych predstavení (10 eur na zamestnanca, raz ročne), vianočných posedení ( 30 eur na zamestnanca) či posedení pri príležitosti Dňa učiteľov (10 eur na zamestnanca).
5.Dary
a)Zamestnávateľ môže po schválení OZ poskytnúť príspevok 50 eur pri narodení dieťaťa po predložení bločku za nákup tovaru pre narodené dieťa
b)Poskytnúť príspevok na kúpu daru podľa vlastného výberu pri prvom odchode do dôchodku vo výške 50 eur za každých 5 odpracovaných rokov v organizácii, najviac však vo výške 200 eur .Je potrebné predložiť doklad o zaplatení.
Tieto zásady sú súčasťou KZ.
V Novom Meste nad Váhom,10.1.2024
Odborová organizácia ******************** Zamestnávateľ