V záujme vytvárania priaznivých pracovných podmienok a podmienok zamestnávania v
súlade s § 231 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce
v znení neskorších predpisov
zmluvné strany
Centrum pre deti a rodiny Nitra, Dlhá 179, 949 01 Nitra
zastúpený PaedDr. Bc. Ľubicou Dragúňovou, riaditeľkou
(ďalej len „zamestnávateľ“)
na jednej strane
a
Základná odborová organizácia Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na
Slovensku v pri Centre pre deti a rodiny Dedina Mládeže, Brigádnická 1, 946 03 Dedina
Mládeže zastúpený Mgr. Miroslavou Bereczkou, predsedom odborovej organizácie a
splnomocnencom na kolektívne vyjednávanie a uzatvorenie kolektívnej zmluvy na
základe splnomocnenia zo dňa 28.02.2018
(ďalej len „odborová organizácia“)
na druhej strane
uzatvárajú
podľa § 2 ods. 3 písm. a) zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v
znení neskorších predpisov
túto
KOLEKTÍVNU ZMLUVU
na rok 2022
1
OBSAH
Časť I. Všeobecné ustanovenia
Článok 1 – 4
Časť II. Vzájomné vzťahy medzi zamestnávateľom a odborovou organizáciou
Článok 5 – 12
Časť III. Spoluúčasť zamestnávateľa a odborovej organizácie v
pracovnoprávnych vzťahoch
Článok 13
Článok 14 Spolurozhodovanie
Článok 15 Prerokovanie
Článok 16 Informovanie
Článok 17 Kontrolná činnosť
Článok 18 Kolektívne vyjednávanie
Článok 19 Obdobie sociálneho mieru a jeho prerušenie
Časť IV. Zamestnanosť a pracovné podmienky
Článok 20 - 23
Článok 24 Pracovný pomer
Článok 25 Pracovný čas
Článok 26 Dovolenka
Článok 27 Prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov
Článok 28 Odstupné
Článok 29 Odchodné
Časť V. Odmeňovanie zamestnancov
Článok 30
Článok 31 Tarifný plat
Článok 32 Príplatok za riadenie
Článok 33 Príplatok za riadenie
Článok 34 Osobný príplatok
Článok 35 Príplatok za zmennosť
Článok 36 Príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla
Článok 37 Odmena
Článok 38 Kreditový príplatok
Článok 40 Výplata platu a mzdy
Časť VI. Sociálna oblasť
Článok 41 Vzdelávanie
Článok 42 Stravovanie
Článok 43 Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti
Článok 44 Príspevok zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie
Článok 45 Sociálny fond
Časť VII. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
Článok 46 - 49
Časť VIII. Riešenie sťažností a predchádzanie sporom
2
Článok 50
Časť IX. Prechodné ustanovenia
Článok 51
Časť X. Záverečné ustanovenia
Článok 52
3
Skratky
CDR Nitra - Centrum pre deti a rodiny Nitra, Dlhá 179, Nitra
CDR Dedina Mládeže - Centrum pre deti a rodiny, Brigádnická 1, Dedina Mládeže
KZ - kolektívna zmluva
KZVS 2022 - Kolektívnou zmluvou vyššieho stupňa na rok 2022 pre zamestnávateľov, ktorí pri
odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov
pri výkone práce verejnom záujme
zákon č. 552/2003 Z.z. - zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme
zákon č.553/2003 Z.z. - zákon č.553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone
práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
ZP - zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
BOZP - bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4
Časť I.
Všeobecné ustanovenia
Článok 1
1. Odborová organizácia má právnu subjektivitu podľa zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní
občanov v znení neskorších predpisov. Oprávnenie rokovať a uzatvoriť túto kolektívnu zmluvu
vyplýva z článku 3 stanov odborovej organizácie. Členovia na členskej schôdzi odborovej
organizácie konanej dňa 24.09.2019 splnomocnili na rokovanie a uzatvorenie kolektívnej zmluvy p.
Mgr. Miroslavu Bereczkú, predsedu odborovej organizácie.
2. Zamestnávateľ má právnu subjektivitu založenú zriaďovacou listinou. Oprávnenie
zástupcu zamestnávateľa rokovať a uzatvárať kolektívnu zmluvu vyplýva z jeho funkcie riaditeľa
ako štatutárneho zástupcu zamestnávateľa.
Článok 2
1. Táto kolektívna zmluva upravuje individuálne a kolektívne vzťahy medzi zamestnávateľom a
zamestnancami zastúpenými odborovou organizáciou v súlade so zákonom č. 552/2003 Z.z.,
zákonom č.553/2003 Z.z., ZP, KZVS 2022 a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi.
2. Táto kolektívna zmluva vymedzuje pracovné podmienky vrátane platových podmienok a
podmienok zamestnávania výhodnejšie ako všeobecne platné právne predpisy.
Článok 3
1. Táto kolektívna zmluva sa vzťahuje na:
a) zmluvné strany a ich prípadných právnych nástupcov,
b) všetkých zamestnancov zamestnaných v pracovnom pomere u zamestnávateľa,
c) ďalších členov odborovej organizácie, ak to vyplýva zo znenia príslušného článku kolektívnej
zmluvy (bývalí zamestnanci zamestnávateľa, dôchodcovia a pod.).
KZ sa nevzťahuje na zamestnancov zamestnávateľa, ktorí u neho pracujú na dohodu o vykonaní
práce, na dohodu o brigádnickej práci študentov a na dohodu o pracovnej činnosti.
2. Zmluvné strany zabezpečia plnenie záväzkov vyplývajúcich z tejto kolektívnej zmluvy v rámci
svojej pôsobnosti. Zavinené porušenie alebo neplnenie záväzkov z kolektívnej zmluvy vedúcimi
zamestnancami bude zamestnávateľ považovať za porušenie pracovnej disciplíny.
Článok 4
Nároky, ktoré vzniknú z tejto KZ jednotlivým zamestnancom, sa uplatňujú a uspokojujú ako
ostatné nároky zamestnancov z pracovného pomeru. Pracovná zmluva je neplatná v tej časti, v
ktorej upravuje nároky zamestnanca v menšom rozsahu ako táto KZ.
5
Časť II.
Vzájomné vzťahy medzi zamestnávateľom a odborovou
organizáciou
Článok 5
1. Zamestnávateľ uznáva odborovú organizáciu za oprávneného zástupcu zamestnancov ako účast-
níka pracovnoprávnych vzťahov vrátane kolektívneho vyjednávania v súlade s platnými právnymi
predpismi.
Zamestnávateľ plne rešpektuje právo každého zamestnanca na slobodné združovanie sa v odboroch
a právo zastávať volené odborové funkcie.
Článok 6
1. Zamestnávateľ umožní pôsobenie odborovej organizácie na pracovisku.
2. Zamestnávateľ poskytne podľa svojich prevádzkových možností odborovej organizácii na jej ne-
vyhnutnú prevádzkovú činnosť bezplatne v primeranom rozsahu:
a) miestnosti s nevyhnutným vybavením a uhradí náklady spojené s ich údržbou a technickou pre-
vádzkou,
b) možnosť používať telefón, internet za podmienok dodržania režimu maximálnej hospodárnosti a
uhradí náklady spojené s ich prevádzkou,
c) možnosť používať rozmnožovaciu techniku a tlačiareň, vrátane potrebného kancelárskeho mate-
riálu za podmienky dodržania režimu maximálnej hospodárnosti platného u zamestnávateľa,
d) dopravné prostriedky v konkrétne odôvodnených prípadoch, na základe predchádzajúceho jeho
súhlasu.
3. Zamestnávateľ umožní odborovej organizácii, aby na pracovisku na mieste prístupnom všetkým
zamestnancom zverejňovala výzvy, materiály a iné informácie o svojej činnosti.
Ak je u zamestnávateľa zavedený intranet, zamestnávateľ umožní odborovej organizácii rozširovať
informácie pre svojich členov aj prostredníctvom intranetu.
Článok 7
1. Zamestnávateľ nebude diskriminovať členov odborovej organizácie a členov Výboru základnej
odborovej organizácie za ich členstvo, námety, kritické pripomienky a činnosť vyplývajúcu z vý-
konu odborovej funkcie.
2. Zamestnávateľ bude rešpektovať zvýšenú pracovnoprávnu ochranu členov Výboru základnej od-
borovej organizácie v čase ich funkčného obdobia a počas šiestich mesiacov po jeho skončení.
3. Zamestnávateľ môže dať členovi Výboru základnej odborovej organizácie výpoveď alebo s ním
okamžite skončiť pracovný pomer len s predchádzajúcim súhlasom odborovej organizácie. Za pred-
chádzajúci súhlas sa považuje aj, ak odborová organizácia písomne neodmietla udeliť súhlas do
15 dní odo dňa, keď o to zamestnávateľ požiadal. Ak k udeleniu súhlasu nedôjde, postupuje sa pod-
ľa § 240 ods. 10 ZP.
6
Článok 8
Členovia Výboru základnej odborovej organizácie budú zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach,
o ktorých sa dozvedeli pri výkone odborovej funkcie, ktoré boli zamestnávateľom označené za dô-
verné, v čase ich funkčného obdobia a počas jedného roka po skončení výkonu funkcie, ak osobitný
predpis neustanovuje inak.
Článok 9
1. Zamestnávateľ umožní odborovej organizácii, aby zvolala členskú schôdzu na pracovisku za-
mestnávateľa podľa potreby, najmenej raz ročne vo vopred dohodnutom termíne.
2. Zamestnávateľ poskytne zamestnancom, ktorých pracovná zmena prípadne na čas konania člen-
skej schôdze pracovné voľno s náhradou platu na nevyhnutne potrebný čas na účasť na členskej
schôdzi, ak tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody.
Článok 10
Zamestnávateľ prizve zástupcu odborovej organizácie na každú poradu vedenia zamestnávateľa, ak
predmetom rokovania budú pracovnoprávne, ekonomické alebo sociálne opatrenia týkajúce sa za-
mestnancov.
Článok 11
1. Zamestnávateľ na základe dohody o zrážkach zo mzdy zrazí každému členovi odborovej
organizácie 0,5% z jeho mesačného zárobku alebo peňažného plnenia nahrádzajúceho plat resp.
mzdu až do písomného odvolania, alebo do skončenia pracovného pomeru zamestnanca.
2. Zamestnávateľ na základe dohody o zrážkach zo mzdy zrazí každému členovi odborovej
organizácie dobrovoľný odborový príspevok, ktorý si základná odborová organizácia schválila.
3. Zrazené finančné prostriedky zamestnávateľ bezplatne poukáže v prospech ním určeného účtu.
Časť III.
Spoluúčasť zamestnávateľa a odborovej organizácie v
pracovnoprávnych vzťahoch
Článok 12
1. Zamestnanci sa prostredníctvom odborovej organizácie zúčastňujú na vytváraní spravodlivých a
uspokojivých pracovných podmienok. Formami spoluúčasti zamestnávateľa a odborovej
organizácie v pracovnoprávnych vzťahoch sú najmä spolurozhodovanie, prerokovanie,
informovanie, kontrolná činnosť a kolektívne vyjednávanie.
2. Ak zamestnávateľ požiada odborovú organizáciu o zaujatie stanoviska, odborová organizácia
predloží stanovisko bez zbytočného odkladu, spravidla do 15 kalendárnych dní od požiadania, ak
tomu nebránia vážne dôvody alebo ak ZP alebo iný všeobecne záväzný právny predpis
7
neustanovuje inak.
3. Výpoveď zo strany zamestnávateľa je odborová organizácia povinná prerokovať do siedmich
pracovných dní odo dňa doručenia písomnej žiadosti zamestnávateľom a okamžité skončenie
pracovného pomeru do dvoch pracovných dní odo dňa doručenia písomnej žiadosti zamestnávate-
ľom. Ak v uvedených lehotách nedôjde k prerokovaniu, platí, že k prerokovaniu došlo.
Článok 13
Spolurozhodovanie
1. Pre účely tejto kolektívnej zmluvy sa spolurozhodovaním rozumie taká forma vzájomných
vzťahov, keď na vykonanie určitého právneho úkonu alebo prijatia opatrenia zo strany
zamestnávateľa, sa vyžaduje vecne a časovo daný súhlas alebo predchádzajúci súhlas alebo
dohoda s odborovou organizáciou.
2. Na základe príslušných ustanovení ZP zamestnávateľ spolurozhoduje s odborovou
organizáciou najmä o týchto otázkach:
a) pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (§ 39 ods. 2 ZP),
b) vydávanie a zmeny pracovného poriadku ( § 84 ods. 1 ZP a § 12 zákona č. 552/2003 Z.z.),
c) nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času, predĺženie vyrovnávacieho obdobia pri nerovnomer-
nom rozvrhnutí pracovného času a zavedenie konta pracovného času (§ 87 ods. 1 a 2 ZP, § 87a ZP),
d) zavedenie pružného pracovného času (§ 88 ods. 1 ZP),
e) určenie začiatku a konca pracovného času a určenie rozvrhu pracovných zmien (§ 90 ods. 4 ZP),
f) zavedenie delených pracovných zmien (§ 90 ods. 6 ZP),
g) určenie času potrebného na osobnú očistu po skončení práce (§ 90 ods. 10 ZP),
h) podmienky poskytnutia prestávky na odpočinok a jedenie (§ 91 ods. 2 ZP),
i) skrátenie nepretržitého odpočinku v týždni (§ 93 ods. 3, 4 a 5 ZP),
j) rozsah a podmienky práce nadčas a predĺženie vyrovnávacieho obdobia pri práci
nadčas (§ 97 ods. 6, 9 a 11 ZP; § 19 zákona č. 553/2003 Z.z.),
k) vymedzenie okruhu ťažkých telesných alebo ťažkých duševných prác alebo prác, pri ktorých by
mohlo dôjsť k ohrozeniu života alebo zdravia v súvislosti so zákazom presiahnutia 8-hodinového
pracovného času (§ 98 ods. 9 ZP),
l) určenie plánu dovoleniek a hromadné čerpanie dovoleniek (§ 111 ods. 1 a 2 ZP),
m) plánovania a vykonávanie opatrení oblasti ochrany práce (§ 146 ods. 3 ZP),
n) vymedzenie podmienok, za ktorých bude zamestnávateľ zodpovedať za úschovu motorových
vozidiel (§ 151 ods. 3 ZP),
o) poskytnutie pracovného voľna s náhradou platu alebo bez náhrady platu na výkon funkcie v od-
borovom orgáne (§ 240 ods. 3 ZP),
p) výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru s členom odborového orgánu (§ 240 ods.
9 ZP),
r) rozsah tvorby a použitie sociálneho fondu (zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde (ďalej len
zákon č. 152/1994 o sociálnom fonde)).
3. Zamestnávateľ vydá pracovný poriadok len po predchádzajúcom súhlase odborovej organizácie,
inak je neplatný (§ 12 zákona č. 552/2003 Z.z.). Táto povinnosť sa vzťahuje aj na akúkoľvek
zmenu alebo doplnenie platného pracovného poriadku.
8
Článok 14
Prerokovanie
1. Pre účely tejto kolektívnej zmluvy sa prerokovaním rozumie výmena názorov a dialóg medzi
zamestnávateľom a odborovou organizáciou, ktoré sa týkajú vykonania určitého právneho úkonu
alebo prijatia opatrenia, ktoré je zamestnávateľ povinný prerokovať alebo vopred prerokovať s
odborovou organizáciou. Prerokovanie sa uskutoční zrozumiteľným spôsobom vo vhodnom čase
s cieľom dospieť k dohode. Zamestnávateľ prihliadne na stanovisko odborovej organizácie.
2. Na základe § 237 ods. 2 ZP zamestnávateľ prerokuje s odborovou organizáciou najmä tieto
otázky:
a) stav, štruktúru a predpokladaný vývoj zamestnanosti a plánované opatrenia, najmä ak je
ohrozená zamestnanosť,
b) zásadné otázky podnikovej sociálnej politiky, opatrenia na zlepšenie hygieny pri práci a
pracovného prostredia,
c) rozhodnutia, ktoré môžu viesť k zásadným zmenám v organizácii práce alebo v zmluvných
podmienkach,
d) organizačné zmeny, za ktoré sa považujú obmedzenie alebo zastavenie činnosti zamestnávateľa
alebo jeho časti, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zmena právnej formy zamestnávateľa,
e) opatrenia na predchádzanie vzniku úrazov a chorôb z povolania a na ochranu zdravia
zamestnancov.
3. Na základe príslušných ustanovení ZP zamestnávateľ ďalej prerokuje s odborovou organizáciou
najmä tieto otázky:
a) opatrenia vzťahujúce sa na zamestnancov pri prechode práv a povinností z pracovnoprávnych
vzťahov (§ 29 ods. 2 ZP),
b) opatrenia umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu alebo ho obmedziť (§ 73 ods. 2 ZP),
c) výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa (§ 74 ZP)
d) rovnomerné rozvrhnutie pracovného času (§ 86 ods. 1 ZP),
e) zavedenie pružného pracovného času (§ 88 ods. 1 ZP),
f) nariadenie práce v dňoch pracovného pokoja (§ 94 ods. 2 ZP),
g) organizácia práce v noci (§ 98 ods. 6 ZP),
h) dočasné prerušenie výkonu práce zamestnanca, ktorý je dôvodne podozrivý zo závažného
porušenia pracovnej disciplíny (§ 141a ZP),
i) neospravedlnené zameškanie práce (§ 144a ods. 6 ZP),
j) plánovanie a vykonávanie opatrení v oblasti ochrany práce (§ 146 ods. 3 ZP),
k) podmienky stravovania (§ 152 ods. 8 ZP),
l) opatrenia zamerané na starostlivosť o kvalifikáciu zamestnancov (§ 153 ZP),
m ) opatrenia na vytváranie podmienok zamestnávania zdravotne postihnutých zamestnancov
(§ 159 ods. 4 ZP),
n) náhrada škody spôsobená zamestnancom a obsah dohody o spôsobe jej úhrady (§ 191 ods. 4
ZP),
o) rozsah zodpovednosti zamestnávateľa za pracovný úraz alebo chorobu z povolania
(§ 198 ods. 2 ZP).
9
Článok 15
Informovanie
1. Pre účely tejto KZ sa informovaním rozumie poskytnutie údajov zamestnávateľom odborovej
organizácii s cieľom oboznámiť ju s obsahom informácie. Zamestnávateľ informuje odborovú
organizáciu včas zrozumiteľným spôsobom predložením ústnej alebo písomnej informácie alebo
podkladov.
2. Zamestnávateľ predloží odborovej organizácii raz za rok správu o svojej hospodárskej a
finančnej situácii a o predpokladanom vývoji jeho činnosti.
3. Na základe príslušných ustanovení ZP zamestnávateľ informuje odborovú organizáciu najmä o
týchto otázkach:
a) platobná neschopnosť zamestnávateľa (§ 22 ods. 1 ZP),
b) prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (§ 29 ods. 1 ZP),
c) dohodnuté nové pracovné pomery (§ 47 ods. 4 ZP),
d) voľné pracovné miesta na neurčitý čas (§ 48 ods. 8 ZP),
e) možnosti pracovných miest na kratší pracovný čas a na ustanovený týždenný pracovný čas
(§ 49 ods. 6 ZP),
f) využívanie dočasných zamestnancov v rámci informácií o svojej situácii v zamestnanosti
(§ 58 ods. 15 ZP),
g) informácie potrebné na prerokovanie hromadného prepúšťania (§ 73 ods. 2 ZP),
h) výsledky prerokovania hromadného prepúšťania (§ 73 ods. 4 ZP),
i) zamestnávanie zamestnancov v noci, ak zamestnávateľ pravidelne zamestnáva zamestnancov v
noci a odborový orgán takéto informácie vyžaduje (§ 98 ods. 7 ZP),
j) opatrenia vykonané na odstránenie nedostatkov zistených pri výkone kontroly (§ 239 písm. f)
ZP),
k) informácie vyplývajúce z § 7 ods. 6 zák. č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri
práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.
Článok 16
Kontrolná činnosť
1. Pre účely tejto kolektívnej zmluvy sa kontrolnou činnosťou rozumie kontrola nad
dodržiavaním pracovnoprávnych predpisov vrátane predpisov upravujúcich odmeňovanie za
prácu, kontrola nad stavom bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a kontrola záväzkov
vyplývajúcich z KZVS 2021 a z tejto kolektívnej zmluvy.
2. Zamestnávateľ umožní výborom povereným zástupcom odborovej organizácie vstup na
pracoviská zamestnávateľa vo vopred písomne dohodnutom termíne. Ak sa zamestnávateľ s
odborovou organizáciou nedohodnú, zástupcovia zamestnancov sú oprávnení vstúpiť na
pracoviská zamestnávateľa najneskôr do piatich pracovných dní od písomného oznámenia.
Odborová organizácia vopred písomne oznámi zamestnávateľovi účel kontroly, termín kontroly a
osoby konajúce v jej mene.
3. Odborová organizácia je oprávnená pri výkone kontroly v súlade s § 239 ZP najmä:
a) vyžadovať od vedúcich zamestnancov potrebné informácie a podklady,
10
b) podávať návrhy na zlepšovanie pracovných podmienok,
c) vyžadovať od zamestnávateľa, aby dal pokyn na odstránenie zistených nedostatkov,
d) navrhovať zamestnávateľovi alebo inému orgánu poverenému kontrolou dodržiavania pracovno-
právnych predpisov, aby uplatnil vhodné opatrenia voči vedúcim zamestnancom, ktorí porušujú
pracovnoprávne predpisy vrátane predpisov upravujúcich odmeňovanie za prácu alebo povinnosti
vyplývajúce pre nich z kolektívnych zmlúv,
e) vyžadovať od zamestnávateľa informácie o tom, aké opatrenia boli vykonané na odstránenie
nedostatkov zistených pri výkone kontroly.
3. Odborová organizácia vykonáva kontrolu nad stavom bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v
súlade s § 149 ZP.
Článok 17
Kolektívne vyjednávanie
1. Pre účely tejto KZ sa kolektívnym vyjednávaním rozumie rokovanie a uzatváranie kolektívnej
zmluvy.
2. Kolektívne vyjednávanie začína predložením písomného návrhu na uzatvorenie kolektívnej
zmluvy jednou zo zmluvných strán druhej zmluvnej strane. Druhá zmluvná strana je povinná na
návrh písomne odpovedať najneskôr do 15 dní a v odpovedi sa vyjadriť k tým častiam návrhu,
ktoré neboli prijaté.
3. Rokovať o návrhu KZ a uzatvárať KZ na strane odborov je oprávnený výbor základnej
odborovej organizácie. O návrhu kolektívnej zmluvy na základe splnomocnenia výboru základnej
odborovej organizácie môžu so zamestnávateľom rokovať aj iné osoby, spravidla zástupcovia
vyššieho odborového orgánu.
4. Zamestnávateľ je povinný umožniť vstup do priestorov zamestnávateľa, súvisiacich s účelom
vstupu, aj osobe, ktorá nie je zamestnancom zamestnávateľa, ak táto osoba koná v mene odborovej
organizácie, v ktorej je združený jeho zamestnanec, na účel uplatňovania práv zamestnancov. Od-
borový orgán je povinný oznámiť zamestnávateľovi osobu konajúcu v mene odborovej organizácie,
účel a termín vstupu do priestorov zamestnávateľa.
5. Zmluvné strany sú povinné spolu rokovať a poskytovať si ďalšiu požadovanú súčinnosť, ak
nebude v rozpore s ich oprávnenými záujmami.
6. Bližší postup pri kolektívnom vyjednávaní upravuje zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom
vyjednávaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 2/1991 Zb.“).
Časť IV.
Zamestnanosť a pracovné podmienky
Článok 18
1. Zamestnávateľ oboznámi zamestnanca pri nástupe do zamestnania s pracovným poriadkom,
kolektívnou zmluvou, právnymi predpismi vzťahujúcimi sa na ním vykonávanú prácu, právnymi
predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktoré
zamestnanec musí pri práci dodržiavať a s ustanoveniami o zásade rovnakého zaobchádzania.
11
2. Zamestnávateľ informuje zamestnanca o pôsobení odborovej organizácie na pracovisku.
Článok 19
Ak sa pracovné miesto obsadzuje na základe výberového konania podľa § 5 zákona č. 552/2003
Z.z., najmenej jedného člena výberovej komisie určí odborová organizácia.
Článok 20
Zamestnávateľ priebežne písomne zverejňuje informácie o voľných pracovných pozíciách na
mieste prístupnom všetkým zamestnancom.
Článok 21
Zamestnávateľ predloží odborovej organizácii raz polročne informáciu o nových uzatvorených
pracovných pomeroch (§47 ods. 4 ZP).
Článok 22
Pracovný pomer
dobu nemožno predlžovať. Skúšobná doba sa nepredlžuje o čas prekážok v práci na strane
zamestnanca a rovnako o čas prekážok v práci na strane zamestnávateľa.
2. Pracovný pomer na určitú dobu možno dohodnúť najdlhšie na 2 roky. Pracovný pomer na určitú
dobu možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci dvoch rokov najviac dvakrát. Ďalšie
predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu do dvoch rokov alebo nad
dva roky je možné z dôvodov ustanovených v § 48 ods. 4 písm. a) až d) ZP.
3. V zmysle § 48 ods. 4 písm. d) ZP ďalšie predĺženie alebo opätovné dohodnutie pracovného po-
meru na určitú dobu do dvoch rokov alebo nad dva roky je možné pri vykonávaní prác:
a) profesionálneho náhradného rodiča – domáckeho zamestnanca,
b) v rámci národných projektov a iných projektov, ktoré zamestnávateľ realizuje.
Článok 23
Pracovný čas
pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo v oboch zmenách v
dvojzmennej prevádzke je 36 ¼ hodiny týždenne a pracovný čas zamestnanca, ktorý má pracovný
čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo vo všetkých zmenách v trojzmennej
prevádzke alebo v nepretržitej prevádzke je 35 hodín týždenne (KZVS 2022). Profesionálny
náhradný rodič si pracovný čas rozvrhuje sám, preto sa na neho nevzťahuje ustanovenie o
rozvrhnutí určeného týždenného pracovného času. Takýto zamestnanec si sám určuje začiatok a
koniec pracovného času, prestávky v práci, odpočinok medzi dvomi zmenami, nepretržitý
odpočinok v týždni a pod.
2. Zamestnávateľ po dohode s odborovou organizáciou môže rozvrhnúť pracovný čas
12
nerovnomerne na jednotlivé týždne, najviac na 4 mesiace. Ak ide o činnosti, pri ktorých sa v
priebehu roka prejavuje rozdielna potreba práce, môže zamestnávateľ rozvrhnúť pracovný čas
nerovnomerne na dobu nepresahujúcu 12 mesiacov. Pri rozvrhnutí pracovného času nerovnomerne
na jednotlivé týždne, týždenný pracovný čas nesmie presahovať v dohodnutej dobe ustanovený
týždenný pracovný čas. Pracovný čas v priebehu 24 hodín nesmie presiahnuť 12 hodín. V CDR
Nitra sú to zamestnanci v pracovnom zaradení: sestra, opatrovateľ, vychovávateľ, pomocný
vychovávateľ a pomocný vychovávateľ s ekonomickou agendou.
3. Zamestnávateľ zavedie po dohode s odborovou organizáciou pružný pracovný čas na
pracoviskách, na ktorých tomu nebránia vážne prevádzkové dôvody. Základný pracovný čas a
voliteľný pracovný čas zamestnávateľ vymedzí v pracovnom poriadku.
4. Zamestnávateľ pri zaraďovaní zamestnancov do pracovných zmien vytvorí priaznivé podmienky
pre zosúladenie pracovného, rodinného a osobného života zamestnancov. Osobitne prihliadne na
potreby tehotných zamestnankýň a zamestnancov, ktorí sa trvale starajú o maloleté dieťa alebo inú
odkázanú osobu.
5. Zamestnávateľ je povinný vyhovieť žiadosti tehotnej zamestnankyne a zamestnankyne alebo
zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa mladšie ako 15 rokov alebo zamestnanca, ktorý sa osobne
stará o blízku osobu, ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna a neposkytuje sa jej starostlivosť v
zariadení sociálnych služieb alebo ústavná starostlivosť v zdravotníckom zariadení, o kratší
pracovný čas alebo o inú vhodnú úpravu určeného týždenného pracovného času, ak tomu nebránia
vážne prevádzkové dôvody.
6. Na účely celodenného vyšetrenia alebo ošetrenia zamestnanca v zdravotníckom zariadení a na
sprevádzanie rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie alebo ošetrenie sa
neuplatňuje pružný pracovný čas. V prípade zamestnanca s nerovnomerne rozvrhnutým pracovným
časom zamestnávateľ poskytne pracovné voľno s náhradou mzdy v rozsahu plánovanej pracovnej
zmeny.
7. Za výkon práce, za ktorý patrí zamestnancovi plat sa považuje účasť na ďalšom vzdelávaní s
cieľom prehĺbiť si kvalifikáciu, čas trvania povinného preškoľovania (napr. BOZP, protipožiarna
ochrana, rizikové faktory a pod.), seminárov, pracovných porád, školení, ktorých sa zamestnanec
zúčastňuje na príkaz zamestnávateľa, alebo mu táto povinnosť vyplýva priamo z príslušných práv-
nych predpisov, a to bez ohľadu, či ich absolvuje v čase pracovnej zmeny alebo mimo rozvrhu
pracovných zmien.
8. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi za čas pracovnej cesty mimo rámca rozvrhu pracovnej
zmeny, ktorý nie je prácou nadčas alebo pracovnou pohotovosťou, peňažnú náhradu alebo náhradné
voľno s náhradou mzdy v sume jeho funkčného platu alebo priemerného zárobku (§ 96b ZP).
Článok 24
Dovolenka
päť týždňov. Dovolenka vo výmere šiestich týždňov patrí zamestnancovi, ktorý do konca
kalendárneho roka dovŕši najmenej 33 rokov veku a zamestnancovi, ktorý sa trvale stará o dieťa.
Dovolenka zamestnancov ustanovených v § 103 ods. 3 ZP je deväť týždňov v kalendárnom roku.
(KZVS 2021)
13
2. Základná výmera dovolenky zamestnanca odmeňovaného podľa ZP – profesionálny náhradný
rodič (domácky zamestnanec), je štyri týždne. Dovolenka zamestnanca, ktorý do konca príslušného
kalendárneho roka dovŕši najmenej 33 rokov veku, je najmenej päť týždňov.
3. V záujme vytvárania priaznivejších pracovných podmienok a podmienok zamestnávania sa
predlžuje výmera dovolenky na zotavenie nad rozsah ustanovený v KZVS 2022 o jeden týždeň pre
riaditeľa, zamestnancov ekonomicko-prevádzkového úseku, sociálnych pracovníkov, sestry
v jednozmennej prevádzke, odborného zamestnanca vykonávajúceho metódy fyzioterapie,
pomocných vychovávateľov a pomocných vychovávateľov s ekonomickou agendou.
4. Nárok na dodatkovú dovolenku v rozsahu jedného týždňa vzniká zamestnancom, ktorí pracujú
pri priamom ošetrovaní alebo pri obsluhe duševne chorých alebo mentálne postihnutých aspoň v
rozsahu polovice určeného týždenného pracovného času. V CDR Nitra sú to zamestnanci v
pracovnom zaradení: sestra v nepretržitej prevádzke, opatrovateľ a vychovávateľ, ktorí pracujú v
špecializovanej samostatnej skupine pre deti s mentálnym postihnutím, telesným postihnutím,
zmyslovým postihnutím, kombináciou postihnutí a pre deti s ťažkým zdravotným postihnutím (§
53 ods. 4 písm. c) bod 5. zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej
kuratele v znení neskorších predpisov). Ak zamestnanec za týchto podmienok pracuje len časť
kalendárneho roka, patrí mu za každých 21 takto odpracovaných dní jedna dvanástina dodatkovej
dovolenky.
5. Za dodatkovú dovolenku nemožno poskytnúť náhradu platu; táto dovolenka sa musí vyčerpať a
to prednostne.
6. . Zamestnávateľ umožní zamestnancovi výnimočne, v odôvodnených prípadoch, čerpanie
jedného dňa dovolenky aj v dvoch častiach za podmienok:
- obidve časti jedného dňa dovolenky musia byť čerpané v rámci toho kalendárneho mesiaca, keď
bolo čerpanie prvej časti dovolenky povolené (schválené),
- zamestnanec je povinný vyznačiť opustenie pracoviska z dôvodu čerpania ½ dňa dovolenky v
dochádzkovom systéme,
- za sledovanie čerpania jedného dňa dovolenky v častiach, zodpovedá priamy nadriadený
zamestnanec,
- ½ dňa dovolenky nie je možné kombinovať s iným prerušením pracovného času.
7. Zamestnávateľ určí čerpanie dovolenky po prerokovaní so zamestnancom podľa plánu
dovoleniek určeného s predchádzajúcim súhlasom odborovej organizácie tak, aby si zamestnanec
mohol dovolenku vyčerpať spravidla vcelku a do konca kalendárneho roka. Zamestnávateľ
prihliadne na úlohy zamestnávateľa a na oprávnené záujmy zamestnanca.
Článok 25
Pracovné voľno
1. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno s náhradou platu alebo bez náhrady
platu najmenej z dôvodov a v rozsahu ustanovenom v § 136 až 141 ZP, ak v tejto kolektívnej zmlu-
ve nie je dohodnuté inak.
verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť
nemožno vykonať mimo pracovného času.
14
3. Výkon funkcie v odborovom orgáne považuje zamestnávateľ za iný úkon vo všeobecnom záuj-
me. Ak činnosť členov Výboru odborovej organizácie bezprostredne súvisí s plnením úloh zamest-
návateľa, považuje sa za výkon práce, za ktorý patrí zamestnancovi plat. Takouto činnosťou sú naj-
mä prípady spolurozhodovania, prerokovania, informovania, kontrolná činnosť a účasť na kolektív-
nom vyjednávaní.
4. Zamestnávateľ poskytne členovi Výboru základnej odborovej organizácie na činnosť odborovej
organizácie pracovné voľno s náhradou platu na čas dohodnutý medzi zamestnávateľom a odboro-
vou organizáciou. O rozdelení pracovného voľna medzi jednotlivých členov odborového orgánu
rozhodne odborový orgán. Pracovné voľno s náhradou platu poskytne zamestnávateľ členovi od-
borového orgánu najmä na účely konania členskej schôdze, zjazdu, zasadania výboru odborovej or-
ganizácie a na inú činnosť spojenú s hospodárením a plnením úloh odborovej organizácie. Zamest-
návateľ má právo skontrolovať, či zamestnanec využíva poskytnuté pracovné voľno na účel, na
ktorý bolo poskytnuté.
5. Zamestnávateľ má právo skontrolovať, či zamestnanec využíva poskytnuté pracovné voľno na
účel, na ktorý bolo poskytnuté.
6. Ak podmienky prevádzky zamestnávateľa neumožňujú čerpania pracovného voľna podľa
odseku 4. zamestnávateľ vyplatí členovi Výboru základnej odborovej organizácie peňažnú náhradu
za nevyčerpané pracovné voľno najmenej vo výške funkčného platu zamestnanca, alebo na základe
predchádzajúcej dohody peňažnú náhradu v tejto sume zašle na účet odborovej organizácie.
7. Zamestnávateľ poskytne členom Výboru odborovej organizácie pracovné voľno s náhradou platu
na nevyhnutne potrebný čas na účasť na vzdelávaní súvisiaceho s činnosťou odborovej organizácie.
Tento čas sa nezapočítava do rozsahu pracovného voľna poskytovaného podľa bodu 3 a 4 tohto
článku.
8. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno s náhradou platu aj z týchto dôvodov a v
tomto rozsahu:
- na jeden pracovný deň v prvý deň školského roka, ak sa stará o dieťa nastupujúce do prvého
ročníka základnej školy alebo o dieťa nastupujúce do prvého ročníka osemročného gymnázia.
9. Zamestnávateľ poskytne v druhom polroku kalendárneho roka 2022 zamestnancovi na jeho
žiadosť podľa § 141 ods. 3 písm. c) ZP jeden deň pracovného voľna; za čas pracovného voľna patrí
zamestnancovi náhrada funkčného platu. (KZVS 2022)
Článok 26
Prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov
1. Zamestnávateľ písomne informuje odborovú organizáciu najneskôr jeden mesiac predtým, ako
dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov najmä o :
a) dátume alebo navrhovanom dátume prechodu,
b) dôvodoch prechodu,
c) pracovnoprávnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu na zamestnancov,
d) plánovaných opatreniach prechodu vzťahujúcich sa na zamestnancov.
2. Zamestnávateľ prerokuje s odborovou organizáciou opatrenia podľa bodu 1. písm. d) tohto
článku s cieľom dosiahnuť dohodu najneskôr jeden mesiac pred ich uskutočnením.
3. Ak sa prechodom práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov zmenia pracovné podmienky
zamestnanca výrazne v jeho neprospech a zamestnanec so zmenou pracovných podmienok nesú-
hlasí, pracovný pomer skončí zamestnávateľ z dôvodov ustanovených v § 63 ods. 1 písm. b).
4. Ak dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, funkcia a právne
postavenie členov výboru odborovej organizácie vrátane ich práva na zvýšenú právnu ochranu
15
zostanú zachované až do uplynutia ich funkčného obdobia, ak sa preberajúci zamestnávateľ a
odborová organizácia písomne nedohodnú inak.
5. Ak dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, táto KZ zostane záväzná až
do skončenia jej účinnosti, ak sa preberajúci zamestnávateľ a odborová organizácia písomne
nedohodnú inak.
Článok 27
Odstupné
1. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi odmeňovaného podľa zákona č. 553/2003 Z.z., pri
skončení pracovného pomeru výpoveďou alebo dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm.
a) alebo b) ZP, alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa
lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, odstupné v sume jedného
funkčného platu nad rozsah ustanovený v § 76 ods. 1 a 2 ZP. (KZVS 2021)
2. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi odmeňovaného podľa ZP, pri skončení pracovného po-
meru výpoveďou alebo dohodou z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) alebo b) ZP, alebo z
dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodo-
bo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, odstupné v sume jedného funkčného platu nad rozsah
ustanovený v § 76 ods. 1 a 2 ZP.
3. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, s ktorým skončí pracovný pomer výpoveďou alebo do-
hodou z dôvodov, že zamestnanec nesmie vykonávať prácu pre pracovný úraz, chorobu z povolania
alebo pre ohrozenie touto chorobou, alebo ak na pracovisku dosiahol najvyššiu prípustnú expozíciu
určenú rozhodnutím príslušného orgánu verejného zdravotníctva, odstupné vo výške 10 násobku
jeho funkčného platu ustanovený v § 76 ods. 3 ZP.
4. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odstupné po skončení pracovného pomeru najbližšom
výplatnom termíne zamestnávateľa.
Článok 28
Odchodné
1. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odmeňovaného podľa zákona č. 553/2003 Z.z. pri prvom
skončení pracovného pomeru po nadobudnutí nároku na starobný dôchodok alebo invalidný dôcho-
dok, ak pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je viac ako 70 %, odchodné v sume dvoj-
násobku jeho funkčného platu, ak požiada o poskytnutie uvedeného dôchodku pred skončením
pracovného pomeru alebo do desiatich pracovných dní po jeho skončení. (KZVS 2021)
2. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odmeňovaného podľa zákona č. 553/2003 Z.z. pri skon-
čení pracovného pomeru odchodné v sume dvojnásobku jeho funkčného platu, ak mu bol priznaný
predčasný starobný dôchodok na základe žiadosti podanej pred skončením pracovného pomeru
alebo do desiatich dní po jeho skončení (KZVS 2021).
3. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odmeňovaného podľa ZP pri prvom skončení pracovné-
ho pomeru po vzniku nároku na starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, ak pokles schopnosti
vykonávať zárobkovú činnosť je viac ako 70 %, odchodné najmenej v sume jeho priemerného
16
mesačného zárobku, ak požiada o poskytnutie uvedeného dôchodku pred skončením pracovného
pomeru alebo do desiatich pracovných dní po jeho skončení.
4. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odmeňovaného podľa ZP pri skončení pracovného pome-
ru odchodné najmenej v sume jeho priemerného mesačného zárobku, ak mu bol priznaný predčasný
starobný dôchodok na základe žiadosti podanej pred skončením pracovného pomeru alebo do
desiatich dní po jeho skončení.
5. Zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi odchodné po skončení pracovného pomeru v najbližšom
výplatnom termíne zamestnávateľa po predložení rozhodnutia o priznaní nároku.
6. Odchodné zamestnancovi patrí len od jedného zamestnávateľa.
Časť V.
Odmeňovanie zamestnancov
Článok 29
Zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi plat podľa zákona č. 553/2003 Z.z., všeobecne
záväzných právnych predpisov vydaných na vykonanie tohto zákona a v ich rámci podľa tejto
zamestnancov (§ 4 ods. 8 zákona č.553/2003 Z.z.).
Článok 30
Tarifný plat
1. Zamestnávateľ poskytuje tarifný plat pri výkone práce vo verejnom záujme v zmysle zákona
č.553/2003 Z.z. podľa:
- základnej stupnice platových taríf zamestnancov,
- platovej tarify pedagogických a odborných zamestnancov.
2. Zdravotníckemu zamestnancovi zaradenému do 4. až 10. platovej triedy základnej stupnice
platových taríf patrí zvýšenie tarifného platu o 25%.
3. Zamestnávateľ pri zmene platovej triedy dôsledne dbá nato, aby zaradenie zamestnanca do plato-
vej triedy bolo v súlade s charakteristikou platovej triedy, s aktuálnym znením katalógu pracovných
činností a so znením dohodnutej pracovnej zmluvy so zamestnancom.
3. Zamestnávateľ na základe dohody v tejto KZ zamestnancom: upratovačka, vodič-údržbár, po-
mocný vychovávateľ, pomocný vychovávateľ s EA, opatrovateľ, hospodár, mzdový účtovník a per-
sonálny pracovník, finančný účtovník, vedúci ekonomicko- prevádzkového úseku, vedúci CPPNR,
sociálny pracovník, sestra určí tarifný plat podľa príslušnej stupnice platových taríf v rámci rozpätia
najnižšej a najvyššej platovej tarify platovej triedy, do ktorej ho zaradil, nezávisle od dĺžky zapo-
čítateľnej praxe. Takto určený tarifný plat nesmie byť nižší, ako by bol tarifný plat určený podľa za-
radenia do platového stupňa (§ 7 ods. 4 zákona č. 553/2003 Z.z.).
4. Platové tarify zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, pedagogických zamestnan-
cov a odborných zamestnancov sa zvýšia od 1. júla 2022 o 3%. Zmluvné strany sa zaväzujú, že zvý-
šenie platových taríf v zmysle tohto bodu alebo prípadnej zmeny zákona o odmeňovaní nebude mať
nepriaznivý vplyv na výšku ostatných zložiek funkčných platov, ktoré boli zamestnancom priznané.
(KZVS 2022)
17
Článok 31
Príplatok za riadenie
1. Percentuálny podiel príplatku za riadenie riaditeľovi určí zriaďovateľ v rámci rozpätia
uvedeného v zákone č. 553/2003 Z.z.
2. Príplatok za riadenie vedúcemu zamestnancovi podľa organizačnej štruktúry určí riaditeľ v
rámci rozpätia percentuálneho podielu z platovej tarify najvyššieho platového stupňa platovej
triedy, do ktorej je zaradený, vedúcemu pedagogickému zamestnancovi a odbornému
zamestnancovi v rámci rozpätia percentuálneho podielu z platovej tarify platovej triedy a pracovnej
triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14 %, s prihliadnutím na náročnosť riadiacej práce a
kvalitu riadenia.
Článok 32
Osobný príplatok
1. Zamestnancovi na ocenenie mimoriadnych osobných schopností, dosahovaných pracovných
výsledkov alebo za vykonávanie práce nad rámec pracovných povinností možno priznať osobný
príplatok, až do sumy zodpovedajúcej ustanovenému limitu. Limit osobného príplatku je 100%
platovej tarify najvyššieho platového stupňa platovej triedy, do ktorej je zamestnanec zaradený a
u pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca 100 % z platovej tarify platovej triedy,
do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14 %.
2. O priznaní osobného príplatku podľa odseku 1., jeho zvýšení, znížení alebo odobratí rozhoduje
zamestnávateľ na základe písomného návrhu príslušného vedúceho zamestnanca.
Článok 33
Príplatok za zmennosť
Zamestnancovi, ktorému zamestnávateľ v dvojzmennej prevádzke, trojzmennej prevádzke
alebo v nepretržitej prevádzke rozvrhol pracovný čas tak, že prácu vykonáva striedavo vo
všetkých zmenách vyplatí zamestnávateľ príplatok za zmennosť mesačne v rámci rozpätia 1,3%
až 10,0% platovej tarify prvého stupňa prvej platovej triedy základnej stupnice platových taríf
uvedenej v zákone č. 553/2003 Z.z. podľa rozpočtu a usmernenia zriaďovateľa minimálne 8,-
EUR.
Článok 34
Príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla
Príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla patrí zamestnancovi počas
platnosti Dohody o zverení služobného motorového vozidla a uskutočnení troch a viac jázd v
príslušnom mesiaci v rôznych pracovných dňoch (nie v jeden pracovný deň) v sume 10,- EUR.
Článok 35
Odmena zamestnancovi odmeňovaného podľa zákona č. 553/2003 Z.z.
1. Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi odmenu za:
18
a) kvalitné vykonávanie pracovných činností alebo za vykonanie práce presahujúcej rámec pracov-
ných činností vyplývajúcich z dohodnutého druhu práce,
b) splnenie mimoriadnej pracovnej úlohy alebo osobitne významnej pracovnej úlohy, alebo vopred
určenej cieľovej pracovnej úlohy, prípadne jej ucelenej etapy,
c) pracovné zásluhy pri dosiahnutí 50 rokov a 60 rokov veku až do sumy jeho funkčného platu,
d) poskytnutie osobnej pomoci pri zdolávaní požiaru alebo mimoriadnej udalosti, pri likvidácii a
odstraňovaní ich následkov, pri ktorých môže dôjsť k ohrozeniu života, zdravia alebo majetku.
3. Návrh na poskytnutie odmeny zamestnancovi podľa odseku 1. vrátane jej výšky písomne odô-
vodní príslušný vedúci zamestnanec.
4. Odmeny za pracovné zásluhy pri dosiahnutí 50 a 60 rokov veku sa budú vyplácať
nasledovne:
- do 3 rokov trvania pracovného pomeru 50% funkčného platu zamestnanca,
- viac ako 3 roky trvania pracovného pomeru 75% funkčného platu zamestnanca,
- viac ako 5 rokov trvania pracovného pomeru 100% funkčného platu zamestnanca.
Článok 36
Kreditový príplatok a príplatok za profesijný rozvoj
1. Zamestnancovi, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie sestra patrí za sústavné prehlbovanie
odbornej spôsobilosti akreditovaným celoživotným sústavným vzdelávaním kreditový príplatok v
rámci rozpätia 3 % až 6 % platovej tarify prvého platového stupňa prvej platovej triedy základnej
stupnice platových taríf uvedenej v zákone č. 553/2003 Z.z. vo výške min. 17,50 EUR mesačne.
2. Na účely vyplácania kreditového príplatku v zmysle § 14 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z.z. je
potrebné, aby zamestnanec predložil zamestnávateľovi „Výsledok hodnotenia sústavného
vzdelávania“ zdravotníckeho pracovníka s výsledkom „splnil“.
3. Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi patrí príplatok za profesijný rozvoj
v sume
a) 6 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absolvo-
vanie rozširujúceho štúdia podľa osobitného predpisu,
b) 12 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absol-
vovanie štátnej jazykovej skúšky podľa osobitného predpisu,
c) 3 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absolvo-
vanie špecializačného vzdelávania podľa osobitného predpisu,
d) 3 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absol-
vovanie inovačného vzdelávania podľa osobitného predpisu.
4. Príplatok za profesijný rozvoj zamestnávateľ prizná na dobu siedmich rokov najviac v sume 12
% z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je pedagogický zamestnanec alebo
odborný zamestnanec zaradený, z toho najviac v sume 9 % za profesijný rozvoj podľa odseku 4.
písm. d).
Článok 37
Mzda profesionálneho náhradného rodiča
1. Profesionálny náhradný rodič je odmeňovaný mesačnou mzdou, ktorá pozostáva zo základnej
mzdy a príplatkov za starostlivosť o dieťa podľa pravidiel stanovovania mzdy profesionálnych
19
náhradných rodičov v štátnych centrách pre deti a rodiny vydaných zriaďovateľom.
2. Mzdu profesionálneho náhradného rodiča tvorí:
a) základná mzda,
b) paušálny príplatok,
c) príplatok na počet detí,
d) príplatok za prax,
e) profesijný príplatok.
Článok 38
Odmena zamestnancovi odmeňovaného podľa ZP (§ 118 – 119)
1. Zamestnávateľ môže poskytnúť odmenu za:
a) prácu za úspešné zvládnutie náročných úloh spojených so všestrannou a nepretržitou
starostlivosťou o zverené dieťa v náhradnej výchove,
b) pri príležitosti jeho životného výročia 50 rokov a 60 rokov veku.
2. Návrh na poskytnutie odmeny zamestnancovi podľa odseku 1. vrátane jej výšky písomne odô-
vodní príslušný vedúci zamestnanec.
3. Odmeny za pracovné zásluhy pri dosiahnutí 50 a 60 rokov veku sa budú vyplácať
nasledovne:
- do 3 rokov trvania pracovného pomeru – 50% mesačnej mzdy zamestnanca,
- viac ako 3 roky trvania pracovného pomeru – 75% mesačnej mzdy zamestnanca,
- viac ako 5 rokov trvania pracovného pomeru – 100% mesačnej mzdy zamestnanca.
Článok 39
Výplata platu, mzdy
1. Zamestnávateľ sa zaväzuje uskutočniť výplatu platu, mzdy raz mesačne. Termín splatnosti platu
je do 10. dňa po ukončení predchádzajúceho mesiaca.
2. Zamestnávateľ sa zaväzuje plat, mzdu zasielať na osobné účty zamestnancom, ktoré si zriadili
v peňažných ústavoch podľa vlastného výberu tak, aby bol plat, mzda pripísaný na účet
zamestnanca najneskôr v deň splatnosti platu podľa predchádzajúceho odseku.
Časť VI.
Sociálna oblasť
Článok 40
Vzdelávanie
1. Zamestnávateľ podporuje odborný a osobnostný rast zamestnancov a vytvára priaznivé
podmienky na prehlbovanie alebo zvyšovanie ich kvalifikácie.
2. Zamestnávateľ umožní:
- účasť na vzdelávaní čo najširšej skupine zamestnancov;
- zamestnancom doplniť si vzdelanie v súlade s podmienkami zákona č.448/2008 Z.z.;
- zdravotníckym zamestnancom doplniť si odborné vzdelanie v súlade so znením nariadenia vlády
SR č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho
20
vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikova-
ných pracovných činností;
- pedagogickým a odborným zamestnancom podľa zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických za-
mestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie pracovné voľno
päť dní v priebehu kalendárneho roka na sústavné vzdelávanie a náhradu v sume jeho funkčného
platu.
5. Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi patrí pracovné voľno s náhradou
funkčného platu v rozsahu
a) päť pracovných dní v kalendárnom roku na profesijný rozvoj podľa § 40 ods. 3 písm. a) a b) zá-
kona č. 138/2019 Z.z.
b) ďalších päť pracovných dní na prípravu a vykonanie prvej atestácie alebo druhej atestácie,
c) ďalších päť pracovných dní na účasť na rozširujúcom module funkčného vzdelávania, ak ide o
riaditeľa, vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca.
6. Ak trvá pracovný pomer pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca kratšie ako
jeden kalendárny rok, vzniká mu za každý kalendárny mesiac trvania pracovného pomeru nárok na
pol dňa pracovného voľna podľa odseku 5 písm. a).
7. Pracovné voľno podľa odseku 5. čerpá pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec po
dohode so zamestnávateľom.
8. Zamestnávateľ môže zamestnancovi uložiť povinnosť zúčastniť sa na vzdelávaní s cieľom pre-
hĺbiť si kvalifikáciu. Takáto účasť na vzdelávaní sa považuje za výkon práce, za ktorý zamestnan-
covi patrí plat.
9. Zamestnávateľ vypracováva pre pedagogických a odborných zamestnancov Plán kontinuálneho
vzdelávania na kalendárny rok, ktorý schvaľuje zriaďovateľ.
Článok 41
Stravovanie ( §152 ZP )
1. Zamestnávateľ v súlade s § 152 ods. 7 ZP umožní zamestnancom výber medzi zabezpečením
stravovania prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie
sprostredkovať stravovacie služby formou stravovacej poukážky alebo poskytnutím finančného
príspevku na stravovanie.
2. Zamestnancom zamestnaným podľa § 52 Zákonníka práce - profesionálni náhradní rodičia
(domácki zamestnanci) zamestnávateľ zabezpečí stravovanie za každý deň poskytovania starostli-
vosti dieťaťu. Profesionálnemu náhradnému rodičovi patrí finančný príspevok na stravovanie/
stravovacia poukážka aj počas čerpania dovolenky, ak poskytuje starostlivosť jemu zverenému
dieťaťu rodinný príslušník.
3. Stravovacia poukážka alebo finančný príspevok na stravovanie sa poskytne zamestnancom aj za
prvých 10 dní čerpanej dovolenky za daný kalendárny rok (netýka sa dovolenky prenášanej z
predchádzajúceho kalendárneho roka).
4. Zamestnávateľ prispeje zamestnancom na stravovanie podľa § 152 ods. 3 ZP najviac na každé
jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa oso-
bitného predpisu (zákon č. 283/2002 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov).
Zamestnávateľ poskytne zamestnancom okrem príspevku na stravovanie podľa § 152 ods. 3 ZP aj
ďalší príspevok na stravovanie zo sociálneho fondu.
21
Článok 42
Náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti
1. Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi od prvého dňa jeho dočasnej pracovnej neschopnosti
dennú výšku náhrady príjmu vo výške 80 % denného vymeriavacieho základu v súlade s § 8 ods. 2
zákona č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov za prvých 10 dní trvania dočas-
nej pracovnej neschopnosti v kalendárnom roku. (KZVS 2021)
2. Výška náhrady príjmu v ďalších prípadoch dočasnej pracovnej neschopnosti je poskytovaná v
zmysle § 8 ods. 1 zákona č. 462/2003 Z.z.
Článok 43
Príspevok zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie
1. Výška príspevku zamestnávateľa je 2% z platu zamestnanca podľa § 4 ods. 1 zákona č. 553/2003
Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a do-
plnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vrátane náležitostí, ktoré zamestnanec do-
stane v súvislosti s výkonom práce (náhrada za dovolenku - § 100 zákona č. 311/2001 Z .z. ZP v
znení neskorších predpisov, § 138 ZP, dôležité osobné prekážky v práci – § 141 ZP, prekážky na
strane zamestnávateľa - § 142 ZP).
2. Výška príspevku zamestnávateľa je 2% z hrubej mzdy zamestnanca odmeňovaného v zmysle zá-
kona č. 311/2001 Z.z. ZP.
Článok 44
Sociálny fond
1. Sociálny fond zamestnávateľ tvorí v súlade s § 3 zákona o sociálnom fonde a KZVS 2022:
- povinným prídelom vo výške 1 % a
- ďalším prídelom vo výške 0,25 % zo súhrnu hrubých platov a miezd zúčtovaných zamestnancom
na výplatu za kalendárny rok.
2. Sociálny fond bude tvorený a používaný v zmysle smernice „Zásady tvorby a použitia
finančných prostriedkov zo sociálneho fondu“ dohodnutej medzi zamestnávateľom a
odborovou organizáciou.
3. Informatívna správa o tvorbe a použití prostriedkov sociálneho fondu za predchádzajúci rok bude
predložená odborovej organizácii do 31. marca príslušného roku.
22
Časť VII.
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
Článok 45
1. Zamestnávateľ v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (ďalej len „BOZP“)
postupuje v súlade so ZP, zákonom č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.
124/2006“), zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 355/2007 Z. z.“) a
ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi.
2. Zamestnávateľ vytvorí priaznivé pracovné podmienky pre svojich zamestnancov dôsledným do-
držiavaním najmä:
a) Nariadenia Vlády SR č. 391/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadav-
kách na pracovisko,
b) Vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na
vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytova-
cie zariadenia,
3. Zistené nedostatky a na ich základe prijaté opatrenia na ich odstránenie bude realizovať včas a v
potrebnom rozsahu. Zamestnávateľ zabezpečí zamestnancom pitný režim a ochranu zdravia pred
záťažou teplom a chladom v zmysle Vyhláška MZ SR č. 99/2016 Z. z. o podrobnostiach o ochrane
zdravia pred záťažou teplom a chladom pri práci.
4. Zamestnávateľ sa zaväzuje dodržiavať podmienky stanovené pre zabezpečovanie preventívnych
lekárskych prehliadok zamestnancov v súvislosti s výkonom práce v zmysle platných predpisov. Ak
zamestnávateľ požaduje absolvovanie lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci, účasť
zamestnancov a fyzických osôb, ktoré sa uchádzajú o zamestnanie, je povinná. Zamestnávateľ po-
skytne zamestnancovi pracovné voľno s náhradou platu na účasť na povinných lekárskych prehliad-
kach.
Článok 46
1. Zamestnávateľ na základe návrhu odborovej organizácie vymenuje jedného alebo viacerých za-
mestnancov za zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť. Jeden zástupca zamestnancov pre bezpeč-
nosť u zamestnávateľa, ktorého kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností je uve-
dený v prílohe č. 1 zákona č. 124/2006 Z.z. môže zastupovať najviac 50 zamestnancov. U ostatných
zamestnávateľov môže jeden zástupca zamestnancov pre bezpečnosť zastupovať viac ako 50 za-
mestnancov, ale nie viac ako 100 zamestnancov.
23
2. Zamestnávateľ je povinný zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť v záujme riadneho plnenia
úloh zabezpečiť potrebné vzdelávanie, poskytnúť pracovné voľno s náhradou mzdy v primeranom
rozsahu a vytvoriť nevyhnutné podmienky na výkon ich funkcie.
3. Zamestnávateľ je povinný umožniť zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť zúčastňovať sa na
riešení problematiky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a vopred s nimi prerokúvať otázky,
ktoré môžu podstatne ovplyvniť bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Zamestnávateľ je povinný
predložiť zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť podklady a poskytnúť primeraný čas na vyjad-
renie sa k nim (napr. návrh koncepcie politiky BOZP, posudky o riziku, choroby z povolania,
pracovné úrazy, poskytovanie OOPP).
4. Zástupca zamestnancov pre bezpečnosť požíva zvýšenú pracovnoprávnu ochranu obdobne ako
členovia Výboru základnej odborovej organizácie.
Časť VIII.
Riešenie sťažností a predchádzanie sporom
Článok 47
1. S cieľom predchádzať konfliktným situáciám a sťažnostiam sa zamestnávateľ zaväzuje
poskytovať svojím zamestnancom v rámci svojich možností bezplatné poradenstvo v oblasti
pracovnoprávnej vrátane odmeňovania za prácu a v oblasti sociálnej.
2. Postup pri individuálnych nárokoch bude nasledujúci:
Sťažnosť zamestnanca alebo spor týkajúci sa práv a povinností vyplývajúcich z pracovného
pomeru alebo plnenia záväzkov z kolektívnej zmluvy bude riešený bez zbytočného odkladu na
úrovni vedúceho zamestnanca (priameho nadriadeného). Ak sťažnosť alebo spor nebudú
vyriešené do 15 dní odo dňa ich predloženia vedúcemu zamestnancovi, budú sa nimi
bez zbytočného odkladu zaoberať zástupcovia zmluvných strán s cieľom dospieť k dohode. Ak
sťažnosť alebo spor nebudú vyriešené ani do 30 dní odo dňa ich predloženia zástupcom
zmluvných strán, zamestnanec sa môže obrátiť na príslušný orgán inšpekcie práce alebo uplatniť
svoje nároky na súde.
3. Zamestnávateľ nesmie zamestnanca prenasledovať, postihovať alebo inak znevýhodňovať za
to, že podá na iného zamestnanca alebo zamestnávateľa sťažnosť, žalobu alebo návrh na začatie
trestného stíhania (§ 13 ZP).
4. Kolektívny spor o plnenie záväzkov z tejto KZ bude riešený na úrovni vytvorenej komisie pri
paritnom zastúpení každej zo zmluvných strán s cieľom vyriešiť spor do 15 dní, ak sa nedohodne
iná lehota. V prípade neúspešného konania pred uvedenou komisiou sa pri riešení sporu ďalej
postupuje podľa zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní.
Časť X.
Záverečné ustanovenia
24
Článok 48
1. Táto KZ nadobúda platnosť dňom jej podpisu zmluvnými stranami a je účinná dňom nasledujú-
cim po dni jej zverejnenia do 31.12.2022.
2. Túto KZ možno meniť alebo dopĺňať vo všetkých jej ustanoveniach. Zmenu alebo doplnenie
môže navrhnúť každá zo zmluvných strán. Na návrh jednej zo zmluvných strán je druhá zmluvná
strana povinná písomne odpovedať najneskôr do 15 dní a v odpovedi sa vyjadriť k tým častiam ná-
vrhu, ktoré neboli prijaté. Zmeny a dodatky tejto KZ sú záväzné, ak boli prijaté vo forme písom-
ných očíslovaných dodatkov podpísaných oboma zmluvnými stranami.
3. Zmluvné strany sú povinné najmenej 60 dní pred skončením platnosti tejto KZ začať rokovanie o
uzavretí novej kolektívnej zmluvy.
4. Odborová organizácia oboznámi zamestnancov s obsahom tejto KZ vrátane jej zmien a dodatkov
do 15 dní odo dňa jej uzavretia. Zamestnávateľ neodkladne po uzatvorení KZ zabezpečí, aby bol
jeden exemplár k dispozícii na pracovisku. Vedúci zamestnanci sú povinní oboznámiť
podriadených zamestnancov so znením tejto KZ. Ak o to zamestnanec požiada, umožní zamest-
návateľ zamestnancovi do KZ kedykoľvek nahliadnuť.
5. Zmluvné strany sú povinné uchovávať KZ vrátane jej zmien a dodatkov po dobu 5 rokov od
skončenia ich účinnosti.
6. V prípade, že počas platnosti tejto KZ dôjde k zmenám všeobecne záväzných právnych predpi-
sov, vplyvom ktorých by sa niektoré ustanovenia tejto KZ dostali s nimi do rozporu, resp. stali ne-
platnými, zmluvné strany sa zaväzujú, že začnú bezodkladne rokovať o zmene KZ a jej uvedení do
súladu so všeobecne záväznými právnymi predpismi, a to do 30 dní od nadobudnutia ich účinnosti.
7. Táto KZ je vyhotovená v štyroch exemplároch, z ktorých každá zo zmluvných strán obdrží dva
exempláre.
8. Zmluvné strany vyhlasujú, že si túto KZ prečítali, jej obsahu porozumeli, neuzatvárajú ju v tiesni
ani za nápadne nevýhodných podmienok a na znak toho, že vyjadruje ich slobodnú a skutočnú vôľu
ju podpisujú.
V Nitre, dňa 27.12.2021 V Dedine Mládeže, dňa 27.12.2021
................................................... ................................................
štatutárny zástupca zamestnávateľa predseda odborovej organizácie
25
Príloha:
Splnomocnenie
26